Jak przypomina dziennik „Rzeczpospolita”, testy i badanie przeprowadzone w kilku krajach UE, przede wszystkim w Europie Centralnej i Wschodniej wykazały, że towary reklamowane oraz sprzedawane pod tą samą marką i w wyglądających identycznie opakowaniach, różnią się w rzeczywistości składem, ze szkodą dla konsumentów.
Wykryte różnice dotyczą m.in. takich towarów jak proszki do prania czy kosmetyki. W projekcie zaproponowano, że jeśli firma sprzedaje w całej UE, ale zmienia skład produktów w zależności od kraju, nie może używać tej samej marki oraz wyglądających identycznie opakowań. Jeśli producent chce zmieniać produkt w zależności od odbiorców, konsumenci mają prawo wiedzieć o zmianach w każdym produkcie.
Dziennik zaznacza, że europosłowie proponują szereg działań na poziomie unijnym i krajowym, w celu zlikwidowania problemu z produktami o „podwójnych normach jakości", włącznie ze współpracą transgraniczną, dzieleniem się danymi, testami porównawczymi, skuteczniejszym wprowadzaniem przepisów oraz wznowieniem w sposób przejrzysty dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych, zaproponowanym przez Komisję Europejską w kwietniu 2018 roku.