Jeszcze w tym tygodniu zaplanowano kolejną telekonferencję przedstawicieli branży retail z Ministerstwem Rozwoju w celu wypracowania szczegółowych zapisów do ustaw.
Podczas wczorajszej konferencji prezydenta oraz premiera zapowiedziano wprowadzenie programu “Tarcza antykryzysowa” który opierać się będzie na pięciu najważniejszych filarach, obejmujących w sumie 212 mld zł pomocy. Rząd zapowiedział, że w ramach każdego filaru powstają szczegółowe projekty ustaw związanych z regulacjami w każdym z obszarów. Zostaną one zaprezentowane do końca tygodnia.
PRCH jest w kontakcie z Ministerstwem Rozwoju w celu dopracowania szczegółowych postulatów pomocowych gwarantujących wsparcie dla branży handlu, usług i rozrywki, która poprzez konieczność zamknięcia większości placówek ze względów bezpieczeństwa, została szczególnie dotknięta kryzysem zdrowotnym.
W przypadku braku możliwości generowania przychodów (za wyjątkiem marginalnej sprzedaży) firmy mogą szybko stracić zdolność pokrywania kosztów. To może spowodować falę upadłości i utratę pracy setek tysięcy pracowników oraz puste galerie i sklepy a także problemy wielu firm usługowych powiązanych z branżą (ochrony, sprzątania, rozrywki itp).
PRCH po konsultacjach w gronie przedstawicieli branży handlowej, wypracowało listę najważniejszych postulatów, które zostały przekazane do Ministerstwa Rozwoju. Organizacja liczy na to, że przedstawione postulaty znajdą swoje odzwierciedlenie w proponowanych ustawach. Dyrektor Generalny PRCH Radosław Knap będzie w tej kwestii rozmawiał bezpośrednio z minister Jadwigą Emilewicz.
Oto kluczowe postulaty PRCH w ramach wsparcia dla sektora handlu:
1) Kwestie podatkowe:
● Odroczenie płatności CIT i VAT za okres trwania stanu zagrożenia epidemicznego (deklaracje podatkowe składane po 3 miesiącach do zakończenie tego stanu)
● Odroczenie zapłaty podatku od nieruchomości komercyjnych
● Odroczenie płatności opłaty za użytkowanie wieczyste
● Zawieszenie odsetek za zwłokę
● Skrócenie okresu zwrotu VAT
● Obniżenie stawek podatku dochodowego a dla klientów podatku VAT
● Przesunięcie spłaty podatków lokalnych.
2) Kwestie finansowe:
● Zawieszenie spłaty rat kredytów (lub ich części) w okresie trwania zagrożenia stanu epidemicznego i 6 miesięcy po jego zakończeniu, obniżenie oprocentowania kredytów
● Odroczenie płatności opłat za media
● Przesunięcie terminu sporządzenia sprawozdania finansowego oraz raportowania MDR/cen transferowych
● Zawieszenie split payment do końca roku jak i regulacji wynikających z białej-listy
● Wydłużenie czasu wdrożenia rozbudowanych plików .jpk
● Uchwalenie przepisów zobowiązujących banki do udostępnienia długoterminowych kredytów obrotowych na bazie wyników 2019 i 2018 oraz udzielenia odpowiednich gwarancji bankowych w celu zabezpieczenia rozliczeń z kontrahentami w relacjach międzynarodowych i krajowych
● Uruchomienie gwarantowanych przez Państwo długoterminowych pożyczek dla przedsiębiorstw, których płynność jest zagrożona z powodu obniżonej sprzedaży w okresie pandemii wirusa.
3) Zniesienie zakazu handlu w niedziele
4) Postulaty osłonowe dla pracowników i pracodawców:
● Możliwość wysłania pracowników na urlop, którego koszt pokryje państwo
● Możliwość wysłania pracowników na przymusowy urlop (nie tylko ten zaległy)
● Odroczenie zapłaty składek ZUS
● Wprowadzenie przepisów pozwalających na skrócenie wymiaru czasu pracy wraz z proporcjonalnym obniżeniem wynagrodzenia
● Wprowadzenie możliwości przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy (w tym do systemu równoważnego czasu pracy) na mocy decyzji pracodawcy
● Wyłączenie na czas recesji i wychodzenia z recesji stosowania przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w stosunku do przedsiębiorców, których działalność doznała znacznego ograniczenia
● Uchwalenie przepisów umożliwiających partycypację rządu w pokryciu kosztów wynagrodzeń pracowników za okres nieświadczenia pracy z powodu zamknięcia centrów handlowych oraz pokrycie wynagrodzeń chorobowych od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego i odłożenie spłat składek ZUS naliczanych za okres stanu zagrożenia epidemicznego o 6 miesięcy
● Opracowanie i wdrożenie przepisów zapewniających przekazanie osobom fizycznym środków finansowych koniecznych do bieżącego utrzymania, jesteśmy przekonani, że uruchomienie środków wzmacniających stronę popytową będzie istotnym czynnikiem wzmacniającym dla zwiększenia sprzedaży przez firmy z sektora retail.