W uzasadnieniu swojej decyzji Sąd I instancji stwierdził, że spółka prowadząca apteki naruszyła ustawowy zakaz reklamy aptek i jej działalności, co stanowiło podstawę do nałożenia kary pieniężnej w kwocie 5 tys. zł. Zdaniem organu odwoławczego, dla zastosowania sankcji istotne było, że strona odstąpiła od uczestnictwa w programie po wszczęciu postępowania. Jednocześnie na wysokość kary miał wpływ okres naruszenia, który był dość długi, bo wynosił niemal 10 miesięcy.
Sąd I instancji wskazał, że wobec kategorycznego brzmienia przepisu o zakazie reklamowania aptek i ich działalności, działania polegające na zachęcaniu do zakupów farmaceutyków w danej aptece, poprzez korzystne dla konsumenta programy rabatowe, muszą być uznane za wchodzące w zakres prawnego pojęcia „reklamy aptek”. Według WSA program pomocy finansowej przy zakupie leków nierefundowanych, którego rozpowszechnianie przyjęło postać folderu informacyjnego fundacji był jedną z form reklamy apteki i jej działalności, skoro w tej aptece program ten był realizowany.
W ocenie sądu programy tego rodzaju służą przyciągnięciu nowych klientów i zatrzymaniu dotychczasowych, a w rezultacie mają za zadanie doprowadzenie do wzrostu sprzedaży poprzez budowanie lojalności wśród klientów. Stanowią narzędzia promocji konsumenckiej, gdzie konsumenci nagradzani są w zależności od częstotliwości nabywania produktów lub usług danej firmy czy też wielkości zakupów. – Programy tego rodzaju zapewniają nie tylko podniesienie sprzedaży i często osłabienie pozycji konkurencji, ale i bezpłatną reklamę, gdyż przyciągają klientów do konkretnych aptek, zachęcając ich w ten sposób do nabywania produktów leczniczych – czytamy w uzasadnieniu.
Istotnym było również, że dopłata w ramach programu była skierowana do klientów konkretnej sieci aptek, i to oni byli beneficjentami pomocy finansowej. Publikacje przedstawiały produkty nierefundowane ze środków publicznych z podaniem ich ceny po dofinansowaniu przez fundację oraz informację o aptekach, w których dofinansowanie obowiązywało. W ocenie WSA tego rodzaju folder stanowił zachętę do zakupu produktów leczniczych. Przystąpienie przez spółkę do takiego programu świadczyło o realizowaniu celu komercyjnego. Nie było przy tym istotne z punktu widzenia zakazu reklamy aptek, czy przekaz reklamowy dokonywany był w postaci folderu wewnątrz czy na zewnątrz apteki, czy też w inny sposób lub formie. WSA wskazał, że działalność reklamowa może przejawiać się tak we wnętrzu lokalu aptecznego, jak i poza nim, natomiast sposób i forma reklamowania apteki i jej działalności mogą być różne.