Coty chcąc chronić luksusowy wizerunek swoich marek sprzedaje je w selektywnej dystrybucji przez autoryzowanych dystrybutorów. Ci mają dbać o odpowiednią jakość świadczonych usług, w tym prestiżowy wygląd i zaopatrzenie placówek handlowych. Mogą także sprzedawać produkty Coty przez internet, ale w ściśle określony sposób, na prowadzonych przez siebie stronach internetowych, pod warunkiem zachowania ochrony luksusowego charakteru towarów. Firma nie zezwala natomiast na wprowadzanie swoich selektywnych produktów do sprzedaży na masowych platformach internetowych, takich jak Amazon.
Dziś Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że Coty ma do tego prawo. Wcześniej sąd okręgowy we Frankfurcie, który rozpatrywał sprawę Coty Germany przeciwko jednemu z jej dystrybutorów – spółce Parfümerie Akzente – nie miał pewności, czy zakazanie sprzedaży kosmetyków przez masowe kanały online nie będzie naruszeniem zasad konkurencji oraz interesów konsumentów, i zwrócił się o rozstrzygniecie do Trybunału Sprawiedliwości. Zdaniem unijnych sędziów selektywne kanały dystrybucji są dozwolone jeśli służy to zapewnieniu luksusowego wizerunku towarów. Producent nie może bowiem skutecznie egzekwować od platform internetowych prowadzonych przez osoby trzecie przestrzegania wymogów jakościowych i wizerunkowych, tak jak robi to w przypadku swoich autoryzowanych dystrybutorów.
Źródło: lebensmittelpraxis.de