StoryEditor
Praca
19.08.2024 13:41

Forbes & Statista: Znamy najlepszych pracodawców powiązanych z rynkiem kosmetycznym

Amerykański koncern Procter & Gamble znalazł się na 38 miejscu w rankingu Poland’s Best Employers 2024 opublikowanego przez Forbes i firmę badawczą Statista / fot. Filip Wielechowski

Firma Nike, mająca w ofercie kosmetyki na licencji, zajęła pierwsze miejsce w rankingu Poland’s Best Employers 2024. Zestawienie zostało przygotowane przez magazyn „Forbes” i firmę analityczno-badawczą Statista. W czołówce całego zestawienia nie znalazła się żadna firma, dla której produkcja lub sprzedaż kosmetyków jest działalnością podstawową.

Ranking Najlepszych Pracodawców 2024 (Poland‘s Best Employers 2024) to już czwarta edycja badania przeprowadzonego przez „Forbes” i Statistę. Zestawienie obejmuje 300 działających w Polsce firm wybranych spośród około 2 tysięcy przedsiębiorstw zatrudniających minimum 250 osób. Ranking został opracowany na podstawie anonimowych ankiet reprezentatywnej grupy 20 tysięcy osób pracujących w dużych firmach.

Ocena uwzględniała ponad 40 aspektów podzielonych na 7 obszarów: wizerunek i wzrost gospodarczy, relacje między pracownikami i zarządzanie, rozwój i perspektywy, obciążenie pracą, zrównoważony rozwój, płaca, warunki pracy i wyposażenie. Firmy sklasyfikowane w Poland’s Best Employers 2023 otrzymały premię za stabilną reputację. Badanie trwało od 20 października do 30 listopada 2023 roku, maksymalnie firmy mogły uzyskać 100 punktów.

Łącznie w rankingu znalazły się 34 firmy powiązane z branżą beauty – w dużej mierze dyskonty, markety oraz e-commerce. Niewiele jest firm stricte kosmetycznych. Na 38. miescu znalazł się koncern Procter & Gamble, na 81. miejscu uplasował się Avon, na 96. – Rossmann, a na 194. – Colgate-Palmolive

Czytaj także: Ubywa pracowników. Coraz więcej polskich firm będzie zmagać się z brakami kadrowymi

W metodologii rankingu firmy podzielono na 25 kategorii, w których przeprowadzono osobne klasyfikacje. Najpopularniejsze z punktu widzenia branży beauty okazały się Handel detaliczny; Odzież, akcesoria, sprzęt sportowy (produkcja i handel) oraz Produkcja dóbr konsumpcyjnych nietrwałych. Każda firma mogła być przyporządkowana do więcej niż jednej kategorii.

Poland’s Best Employers 2024. Klasyfikacja ogólna

Miejsce

Firma

Punktacja

Pracownicy

Komentarz

1.

Nike

83,16

>250

Marka ma w ofercie kosmetyki licencjonowane

3.

Adidas

81,54

300

Marka ma w ofercie kosmetyki licencjonowane

5.

Samsung

81,07

2300

Produkcja urządzeń AGD związanych z branżą beauty

8.

Decathlon

80,08

3500

Sieć oferuje kosmetyki marki Aptonia

13.

Action

78,33

33439

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Palmolive, Skin Bliss, Max & More, Zenova

20.

Allegro

76,62

4022

Największy marketplace w Polsce Allegro.pl z rozbudowaną kategorią Uroda. W samej kategorii produktów do pielęgnacji twarzy znajduje się ponad milion ofert

24.

MODIVO Group

76,05

2500

Modivo.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Dior, Versace, Dolce&Gabbana, Calvin Klein

29.

3M

75,39

4000

Firma ma w ofercie markę Viscoplast

30.

Apteka Gemini

75,34

3000

Gemini.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Ziaja, Tołpa, Emolium, Nuxe

32.

Hitachi

75

6000

produkcja urządzeń AGD związanych z branżą beauty

38.

Procter & Gamble

74,3

1700

Amerykański koncern, do jego marek należą m.in. Always, Ariel, Gillette, Head&Shoulders, Old Spice, Pantene

41.

CCC

74,04

13079

Sieć Half Price ma w ofercie kosmetyki, m.in. Natura Siberica, Organik Botanik

44.

Pepco

73,81

10000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Ziaja, Axe, Lux, Timotei, Bobini

54.

PSH Lewiatan

73,24

33000

Sieć ma w ofercie kosmetyki marki Olive

57.

Lidl

72,96

23859

Sieć ma w ofercie kosmetyki m.in. L‘Oréal, Garnier, Tołpa, Bielenda oraz markę własną Cien

58.

Intidex

72,89

4500

Zara ma w ofercie markę własną kosmetyków Zara Beauty

67.

H&M

72,51

5993

Sieć ma w ofercie kosmetyki licencjonowane H&M Beauty oraz OHH!

76.

Dealz

72,03

2000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Fa, Dove, Timotei, Bielenda, Makeup Revolution

81.

Avon

71,91

175000

Produkcja i dystrybucja kosmetyków w modelu sprzedaży bezpośredniej

89.

Aldi

71,56

4600

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Rexona, Nivea, Old Spice, Lacura, Palmolive, Fa, Dove

96.

Rossmann

70,99

16999

Największa sieć drogerii w Polsce. Rossmann wprowadza do oferty ok. 10 tys. nowości rocznie

130.

Unilever

69,4

3000

Międzynarodowy koncern, posiada m.in. marki Axe, Dove, Lux, Rexona

160.

Super-Pharm

68,17

1200

Drogeryjna i apteczna sieć z szeroką ofertą kosmetyków i dermokosmetyków m.in. Vichy, CeraVe, Tołpa, Garnier, Bielenda, La Roche-Posay

161.

Aflofarm Farmacja

68,13

1500

Marka produkuje kosmetyki, m.in. ARTISHOQ, Bioliq, Oxygenetic, Regenerum

187.

Polpharma

67,39

4324

Firma produkuje kosmetyki marek Biotebal i Eloderm

194.

Colgate-Palmolive

67,14

>250

Globalny koncern, do którego należą m.in. marki Colgate, Elmex, Protex 

209.

Primark

66,69

340

Sieć ma w ofercie kosmetyki marki własnej PS...

210.

Terg - Media Expert

66,68

11000

MediaExpert.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Syoss, Fa, Taft, Old Spice, oraz AGD do pielęgnacji urody

211.

Zalando

66,65

12000

Platforma e-comerce z wydzieloną sekcją Beauty, ma w ofercie kosmetyki, m.in. Lancôme, Beauty of Joseon, Armani Beauty, Sol de Janeiro, Bobbi Brown, NYX

256.

Netto

65,42

9000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Blend-a-Med, Dicora Urban Fit, Lea, Mil Mil

263.

Amazon

65,22

25000

Globalna platforma e-commerce 

273.

Grupa Muszkieterów

64,94

13700

Intermarché ma w ofercie kosmetyki, m.in. Old Spice, Fa, Schauma, Palette oraz markę własną Labell

278.

Empik

64,76

3600

Sieć detaliczna i marketplace. Empik.com oferuje kosmetyki, m.in. Max Factor, Rimmel, L‘Oréal, Maybelline, Dior oraz marki własnej

292.

Dino

64,22

39400

Sieć detaliczna. Oferuje kosmetyki, m.in. Schauma, Rexona, Kolastyna, White Swan i markę własną Famea, a także marki własne chemii gospodarczej: Lensil, LaVenda i Liff

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Farmaceutyka i biotechnologia 

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Apteka Gemini

2.

30.

Aflofarm Farmacja

4.

161.

Polpharma

5.

187.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Elektronika, elektrotechnika, sprzęt komputerowy

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Samsung

1.

5.

3M

5.

29.

Hitachi

6.

32.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Handel detaliczny

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Action

1.

13.

Allegro

2.

20.

PSH Lewiatan

5.

54.

Lidl

6.

57.

H&M

7.

67.

Dealz

8.

76.

Avon 

9.

81.

Aldi

12.

89.

Rossmann

13.

96.

Super-Pharm

18.

160.

Terg - Media Expert

22.

210.

Zalando

23.

211.

Netto

26.

256.

Amazon

27.

263.

Grupa Muszkieterów

29.

273.

Empik

32.

278.

Dino

34.

292.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Produkcja dóbr konsumpcyjnych nietrwałych

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Procter & Gamble 

2.

38.

Avon

4.

81.

Unilever

9.

130.

Colgate-Palmolive

14.

194.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Odzież, akcesoria, sprzęt sportowy (produkcja i handel)

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Nike

1.

1.

Adidas

2.

3.

Decathlon

3.

8.

MODIVO Group

5.

24.

CCC

6.

41.

Pepco

7.

44.

Intidex

8.

58.

H&M

9.

67.

Primark

12.

209.

Czytaj także: Lista najlepszych pracodawców Forbes 2021. Kto najlepszy w branży kosmetycznej?

Firma 3M została sklasyfikowana w jeszcze trzech kategoriach: Produkcja dóbr konsumpcyjnych trwałych (miejsce 5.), Budowa maszyn i instalacji (miejsce 3.) oraz Produkcja i serwis urządzeń medycznych (miejsce 2.)

W 2023 roku na podium rankingu Poland’s Best Employers znalazły się Adidas, CD Projekt oraz Canon, w 2022 roku – Decathlon, Pepco oraz Google, a w 2021 roku – Samsung, IBM oraz Microsoft.

 

Anna Tess Gołębiowska

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
18.07.2024 14:49
Hebe szkoli i zatrudnia młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych
Młodzież z ośrodków opiekuńczo-wychowawczych uczestnicząca w programie ”Odkryj siebie z Hebe” może zdobyć w sklepach sieci swoją pierwszą pracęwiadomoscikosmetyczne.pl
Drogeryjna sieć Hebe, wraz z Fundacją One Day, zorganizowały warsztaty wsparcia oraz szkolenia dla 30. młodych osób z placówek opiekuńczo-wychowawczych, które mogą w sklepach Hebe dostać swoją pierwszą pracę i dzięki temu wkroczyć bezpieczniej w dorosłość.

Hebe, wraz z Fundacją One Day, zorganizowały trzecią edycję programu aktywacji społeczno-zawodowej,,Odkryj siebie z Hebe”, który skierowany jest do młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Program ten ma na celu pomoc młodym osobom w usamodzielnieniu się poprzez mentorskie wsparcie oraz szkolenia przygotowujące do podjęcia pierwszej pracy w drogeriach Hebe.

W tegorocznej edycji programu wzięło udział 30 młodych osób. Ich mentorami zostali pracownicy Hebe.  

Program  rozpoczął się od czterodniowych warsztatów, podczas których uczestnicy mieli okazję wziąć udział w grze rekrutacyjnej oraz poznać swoich mentorów. Część warsztatową poprowadził Michał Sasin – psycholog, team coach i trener kompetencji biznesowych. W ramach przygotowania do pierwszej pracy młodzież i mentorzy uczestniczyli również w zajęciach „Ciało wie”, które poprowadził Adam Adamonis – specjalista w dziedzinie psychosomatyki, trener i edukator ruchu somatycznego. Natomiast w drogerii  uczestnicy programu poznali pracę konsultantów, którą już wkrótce sami będą wykonywać.

Na początek młodzież podejmuje pracę na dwa miesiące – od początku lipca do końca sierpnia. Po tym czasie, osoby, które wykażą chęci i zaangażowanie oraz same będą zainteresowane dalszym rozwojem w Hebe mogą rozpocząć pracę w firmie na stałe.

– Cieszymy się, że już po raz trzeci możemy wesprzeć kolejną grupę młodych ludzi w zdobywaniu pierwszego doświadczenia zawodowego. To przełomowy i niezwykle istotny okres w ich życiu, który może znacząco wpłynąć na ich dalsze losy – mówi Magdalena Mularuk, dyrektor marketingu Hebe.

– Zdarza się, że nasi podopieczni pracują bez określonych warunków zatrudnienia czy też po prostu nie mają odwagi by udać się na pierwszą rozmowę rekrutacyjną. Należy pamiętać, że młodzież, z którą pracujemy doświadczyła w życiu wiele trudnych sytuacji oraz zaniedbań ze strony dorosłych. Przebywając w pieczy zastępczej ich poczucie własnej wartości istotnie obniżyło się, co znacząco wpłynęło na umiejętność stawiania granic. Program „Odkryj siebie z Hebe” to szansa, o jakiej marzy każdy kto myśli o procesie usamodzielnienia się. Dzięki wsparciu mentorów oraz psychologa dużo łatwiej zbudować im pewność siebie, przełamać bariery i tym samym, rozpocząć nowy etap w życiu – podkreśla Monika Krzyżanowska, pomysłodawczyni oraz założycielka Fundacji One Day.

W akcję zostały włączone sklepy Hebe w całej Polsce, tak aby umożliwić podopiecznym podjęcie pracy jak najbliżej ich miejsca zamieszkania. Jak podkreślają organizatorzy programy jest on czymś więcej niż pomocą w zdobyciu pierwszej pracy. To przede wszystkim budowanie pewności siebie, wyjście ze strefy komfortu oraz kształtowanie postaw, które będą  służyć młodym ludziom przez całe życie. Zyskują nie tylko doświadczenie zawodowe, ale także perspektywę na lepszą przyszłość.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Praca
12.07.2024 09:45
Ubywa pracowników. Coraz więcej polskich firm będzie zmagać się z brakami kadrowymi
Billion Images

Choć może się wydawać, że wszystkie luki na rynku pracy są w stanie zapełnić osoby z Ukrainy, to kryzys demograficzny w Polsce się pogłębia. Spada liczba osób w wieku produkcyjnym, a osobom poszukującym pracy może brakować umiejętności kluczowych dla branży kosmetycznej.

Populacja Polski pod koniec 2023 roku wyniosła 37,6 milionów – a z prognoz Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że będzie nas tylko mniej. Do 2060 roku liczba ludności może spaść nawet do 30,9 milionów. W połączeniu ze starzeniem się społeczeństwa oznacza to, że będzie nam brakować rąk do pracy.

Z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia Q3 2024” wynika, że aż 35 proc. firm w Polsce zaplanowało na najbliższe miesiące rekrutacje, a zaledwie 19 proc. zakłada zwolnienia. Oznacza to, że prognoza netto zatrudnienia dla Polski wynosi plus 14 proc. Jest to wzrost zarówno wobec ubiegłego kwartału, jak i analogicznego czasu rok temu. W sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych prognoza zakłada wzrost zatrudnienia o 11 proc.

Jednocześnie w maju 2024 stopa bezrobocia wyniosła zaledwie 5 proc. – ostatni raz niższą mogliśmy zaobserwować w sierpniu 1990 roku. Oznacza to, że choć popyt na pracę jest duży, to problemem może okazać się podaż, a także umiejętności osób szukających zatrudnienia.

Brakuje specjalistek i specjalistów

Aż 71 proc. organizacji związanych z sektorem dóbr i usług konsumenckich wskazuje na niedobór kandydatów o pożądanych umiejętnościach. To niemal rekordowy wynik, w gorszej sytuacji jest wyłącznie sektor finansów i nieruchomości. Wśród umiejętności najtrudniejszych do znalezienia wyliczane są sprzedaż i marketing oraz obsługa klienta – to wnioski z „Raportu ManpowerGroup Niedobór Talentów 2024”. Branża kosmetyczna stoi zatem przed ogromnym wyzwaniem – nie może po prostu próbować przeczekać kryzysu, gdyż ten z roku na rok będzie się powiększać, a o nowe kadry rywalizować będzie z innymi gałęziami gospodarki. W żadnej nie ma nadwyżki pracowników.

Według Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności w pierwszym kwartale 2024 roku osoby bierne zawodowo stanowiły aż 41,5 proc. ludności Polski w wieku 15-89 lat. Jest to grupa niejednorodna, ponieważ zawiera zarówno osoby jeszcze uczące się, które dopiero wejdą na rynek pracy, jak i m.in. osoby zajmujące się nieodpłatną pracą opiekuńczą czy niezdolne do pracy z powodu choroby lub niepełnosprawności.

Choć łącznie bez pracy pozostaje około 5 milionów Polek i Polaków w wieku produkcyjnym, to zaledwie około 778,3 tysięcy stanowi grupa zarejestrowanych bezrobotnych – a więc osób czynnie szukających pracy. Aktywizacja pozostałych stanowi ogromne wyzwanie dla właścicieli firm.

Gdzie szukać rąk do pracy?

Dość powszechne jest przekonanie, że tam, gdzie zabraknie pracownic i pracowników z Polski, pojawią się osoby pochodzące z Ukrainy. Na problemy związane z tym myśleniem zwraca uwagę Maria Piechowska z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych w tekście „Dylematy społeczno-demograficzne (po)wojennej Ukrainy”. Co oczywiste, rosyjska inwazja pogłębiła ukraińską zapaść geograficzną. Ale choć w Ukrainie zniszczonych (w sensie dosłownym, związanym z bombardowaniem infrastruktury, oraz w związku z zanikiem aktywności w niektórych gałęziach gospodarki) zostało około 30 proc. miejsc pracy, to także o 30 proc. zmniejszyła się liczba osób w wieku produkcyjnym.

Zarówno na ukraińskim, jak i na polskim rynku pracy wzmagać będzie się zapotrzebowanie na pracowników z branż budowlanej, medycznej i usług opiekuńczych. Oba państwa będą konkurować o ukraińskiego pracownika, co może sprzyjać wzrostowi napięć w stosunkach bilateralnych

  – podkreśla ekspertka.

Gdzie zatem można poszukiwać pracownic i pracowników? Odpowiedzi jest kilka. Jeden kierunek to imigrantki i imigranci, ale z krajów oddalonych od nas kulturowo bardziej niż Ukraina, np. z Azji. Kolejny to młode matki, czyli grupa dyskryminowana i niechętnie widziana na rynku pracy – stanowią one około jednej czwartej wśród bezrobotnych kobiet, i ich aktywizacja do zawodów z branży urodowej może być zaskakująco łatwa. Wreszcie: osoby powyżej 55. roku życia oraz osoby młode, wciąż uczące się. To dwie grupy odczuwające na rynku pracy skutki dyskryminacji ze względu na wiek, który w pierwszym przypadku ma oznaczać niemożność uczenia się nowych rzeczy, a w drugim zbyt małe doświadczenie, nawet jeśli ono istnieje i jest udokumentowane. Firmy będą musiały nauczyć się elastyczności, pójść na ustępstwa i dopasować się do potrzeb tych grup lub pozostaną z rosnącą liczbą wakatów.

Czytaj także: L’Oreal: Stereotypy i „kara za macierzyństwo” to bariery wciąż trudne do pokonania dla kobiet w nauce

Anna Tess Gołębiowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. sierpień 2024 12:16