StoryEditor
Praca
19.08.2024 13:41

Forbes & Statista: Znamy najlepszych pracodawców powiązanych z rynkiem kosmetycznym

Amerykański koncern Procter & Gamble znalazł się na 38 miejscu w rankingu Poland’s Best Employers 2024 opublikowanego przez Forbes i firmę badawczą Statista / fot. Filip Wielechowski

Firma Nike, mająca w ofercie kosmetyki na licencji, zajęła pierwsze miejsce w rankingu Poland’s Best Employers 2024. Zestawienie zostało przygotowane przez magazyn „Forbes” i firmę analityczno-badawczą Statista. W czołówce całego zestawienia nie znalazła się żadna firma, dla której produkcja lub sprzedaż kosmetyków jest działalnością podstawową.

Ranking Najlepszych Pracodawców 2024 (Poland‘s Best Employers 2024) to już czwarta edycja badania przeprowadzonego przez „Forbes” i Statistę. Zestawienie obejmuje 300 działających w Polsce firm wybranych spośród około 2 tysięcy przedsiębiorstw zatrudniających minimum 250 osób. Ranking został opracowany na podstawie anonimowych ankiet reprezentatywnej grupy 20 tysięcy osób pracujących w dużych firmach.

Ocena uwzględniała ponad 40 aspektów podzielonych na 7 obszarów: wizerunek i wzrost gospodarczy, relacje między pracownikami i zarządzanie, rozwój i perspektywy, obciążenie pracą, zrównoważony rozwój, płaca, warunki pracy i wyposażenie. Firmy sklasyfikowane w Poland’s Best Employers 2023 otrzymały premię za stabilną reputację. Badanie trwało od 20 października do 30 listopada 2023 roku, maksymalnie firmy mogły uzyskać 100 punktów.

Łącznie w rankingu znalazły się 34 firmy powiązane z branżą beauty – w dużej mierze dyskonty, markety oraz e-commerce. Niewiele jest firm stricte kosmetycznych. Na 38. miescu znalazł się koncern Procter & Gamble, na 81. miejscu uplasował się Avon, na 96. – Rossmann, a na 194. – Colgate-Palmolive

Czytaj także: Ubywa pracowników. Coraz więcej polskich firm będzie zmagać się z brakami kadrowymi

W metodologii rankingu firmy podzielono na 25 kategorii, w których przeprowadzono osobne klasyfikacje. Najpopularniejsze z punktu widzenia branży beauty okazały się Handel detaliczny; Odzież, akcesoria, sprzęt sportowy (produkcja i handel) oraz Produkcja dóbr konsumpcyjnych nietrwałych. Każda firma mogła być przyporządkowana do więcej niż jednej kategorii.

Poland’s Best Employers 2024. Klasyfikacja ogólna

Miejsce

Firma

Punktacja

Pracownicy

Komentarz

1.

Nike

83,16

>250

Marka ma w ofercie kosmetyki licencjonowane

3.

Adidas

81,54

300

Marka ma w ofercie kosmetyki licencjonowane

5.

Samsung

81,07

2300

Produkcja urządzeń AGD związanych z branżą beauty

8.

Decathlon

80,08

3500

Sieć oferuje kosmetyki marki Aptonia

13.

Action

78,33

33439

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Palmolive, Skin Bliss, Max & More, Zenova

20.

Allegro

76,62

4022

Największy marketplace w Polsce Allegro.pl z rozbudowaną kategorią Uroda. W samej kategorii produktów do pielęgnacji twarzy znajduje się ponad milion ofert

24.

MODIVO Group

76,05

2500

Modivo.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Dior, Versace, Dolce&Gabbana, Calvin Klein

29.

3M

75,39

4000

Firma ma w ofercie markę Viscoplast

30.

Apteka Gemini

75,34

3000

Gemini.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Ziaja, Tołpa, Emolium, Nuxe

32.

Hitachi

75

6000

produkcja urządzeń AGD związanych z branżą beauty

38.

Procter & Gamble

74,3

1700

Amerykański koncern, do jego marek należą m.in. Always, Ariel, Gillette, Head&Shoulders, Old Spice, Pantene

41.

CCC

74,04

13079

Sieć Half Price ma w ofercie kosmetyki, m.in. Natura Siberica, Organik Botanik

44.

Pepco

73,81

10000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Ziaja, Axe, Lux, Timotei, Bobini

54.

PSH Lewiatan

73,24

33000

Sieć ma w ofercie kosmetyki marki Olive

57.

Lidl

72,96

23859

Sieć ma w ofercie kosmetyki m.in. L‘Oréal, Garnier, Tołpa, Bielenda oraz markę własną Cien

58.

Intidex

72,89

4500

Zara ma w ofercie markę własną kosmetyków Zara Beauty

67.

H&M

72,51

5993

Sieć ma w ofercie kosmetyki licencjonowane H&M Beauty oraz OHH!

76.

Dealz

72,03

2000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Fa, Dove, Timotei, Bielenda, Makeup Revolution

81.

Avon

71,91

175000

Produkcja i dystrybucja kosmetyków w modelu sprzedaży bezpośredniej

89.

Aldi

71,56

4600

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Rexona, Nivea, Old Spice, Lacura, Palmolive, Fa, Dove

96.

Rossmann

70,99

16999

Największa sieć drogerii w Polsce. Rossmann wprowadza do oferty ok. 10 tys. nowości rocznie

130.

Unilever

69,4

3000

Międzynarodowy koncern, posiada m.in. marki Axe, Dove, Lux, Rexona

160.

Super-Pharm

68,17

1200

Drogeryjna i apteczna sieć z szeroką ofertą kosmetyków i dermokosmetyków m.in. Vichy, CeraVe, Tołpa, Garnier, Bielenda, La Roche-Posay

161.

Aflofarm Farmacja

68,13

1500

Marka produkuje kosmetyki, m.in. ARTISHOQ, Bioliq, Oxygenetic, Regenerum

187.

Polpharma

67,39

4324

Firma produkuje kosmetyki marek Biotebal i Eloderm

194.

Colgate-Palmolive

67,14

>250

Globalny koncern, do którego należą m.in. marki Colgate, Elmex, Protex 

209.

Primark

66,69

340

Sieć ma w ofercie kosmetyki marki własnej PS...

210.

Terg - Media Expert

66,68

11000

MediaExpert.pl ma w ofercie kosmetyki, m.in. Syoss, Fa, Taft, Old Spice, oraz AGD do pielęgnacji urody

211.

Zalando

66,65

12000

Platforma e-comerce z wydzieloną sekcją Beauty, ma w ofercie kosmetyki, m.in. Lancôme, Beauty of Joseon, Armani Beauty, Sol de Janeiro, Bobbi Brown, NYX

256.

Netto

65,42

9000

Sieć ma w ofercie kosmetyki, m.in. Blend-a-Med, Dicora Urban Fit, Lea, Mil Mil

263.

Amazon

65,22

25000

Globalna platforma e-commerce 

273.

Grupa Muszkieterów

64,94

13700

Intermarché ma w ofercie kosmetyki, m.in. Old Spice, Fa, Schauma, Palette oraz markę własną Labell

278.

Empik

64,76

3600

Sieć detaliczna i marketplace. Empik.com oferuje kosmetyki, m.in. Max Factor, Rimmel, L‘Oréal, Maybelline, Dior oraz marki własnej

292.

Dino

64,22

39400

Sieć detaliczna. Oferuje kosmetyki, m.in. Schauma, Rexona, Kolastyna, White Swan i markę własną Famea, a także marki własne chemii gospodarczej: Lensil, LaVenda i Liff

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Farmaceutyka i biotechnologia 

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Apteka Gemini

2.

30.

Aflofarm Farmacja

4.

161.

Polpharma

5.

187.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Elektronika, elektrotechnika, sprzęt komputerowy

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Samsung

1.

5.

3M

5.

29.

Hitachi

6.

32.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Handel detaliczny

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Action

1.

13.

Allegro

2.

20.

PSH Lewiatan

5.

54.

Lidl

6.

57.

H&M

7.

67.

Dealz

8.

76.

Avon 

9.

81.

Aldi

12.

89.

Rossmann

13.

96.

Super-Pharm

18.

160.

Terg - Media Expert

22.

210.

Zalando

23.

211.

Netto

26.

256.

Amazon

27.

263.

Grupa Muszkieterów

29.

273.

Empik

32.

278.

Dino

34.

292.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Produkcja dóbr konsumpcyjnych nietrwałych

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Procter & Gamble 

2.

38.

Avon

4.

81.

Unilever

9.

130.

Colgate-Palmolive

14.

194.

 

 

Poland’s Best Employers 2024. Branża: Odzież, akcesoria, sprzęt sportowy (produkcja i handel)

Firma

Miejsce w branży

Miejsce ogólnie

Nike

1.

1.

Adidas

2.

3.

Decathlon

3.

8.

MODIVO Group

5.

24.

CCC

6.

41.

Pepco

7.

44.

Intidex

8.

58.

H&M

9.

67.

Primark

12.

209.

Czytaj także: Lista najlepszych pracodawców Forbes 2021. Kto najlepszy w branży kosmetycznej?

Firma 3M została sklasyfikowana w jeszcze trzech kategoriach: Produkcja dóbr konsumpcyjnych trwałych (miejsce 5.), Budowa maszyn i instalacji (miejsce 3.) oraz Produkcja i serwis urządzeń medycznych (miejsce 2.)

W 2023 roku na podium rankingu Poland’s Best Employers znalazły się Adidas, CD Projekt oraz Canon, w 2022 roku – Decathlon, Pepco oraz Google, a w 2021 roku – Samsung, IBM oraz Microsoft.

 

Anna Tess Gołębiowska

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Praca
30.12.2024 13:03
Wielka Brytania: przez zamykanie sklepów w rok znikło 170 tys. miejsc pracy w handlu
Aż 38 dużych sprzedawców detalicznych ogłosiło upadłość w 2024 roku, w tym tak znane marki jak The Body Shop.fot. Wikimedia Commons

Upadki sieci detalicznych, w tym tak znanych jak Ted Baker i The Body Shop, przyczyniły się do 41-procentowego wzrostu liczby zlikwidowanych miejsc pracy w handlu – wynika z raportu Centre for Retail Research za 2024 rok.

Prawie 170 tys. pracowników handlu detalicznego straciło pracę w 2024 roku, który był szczególnie trudny dla firm działających przy ulicach handlowych. Utrata miejsc pracy gwałtownie wzrosła wraz z upadkiem dużych sieci, takich jak Ted Baker i Homebase.

Z raportu wynika, że w roku kalendarzowym 2024 rynek stracił w sumie 169 395 miejsc pracy w handlu detalicznym. Jest to wzrost o 41,9 proc. (49,9 tys.) w porównaniu z rokiem 2023. Jest to najwyższy roczny przyrost od 2020 roku, kiedy lockdown wymusił zamknięcia sklepów – czego następstwem była utrata ponad 200 tys. miejsc pracy.

Aż 38 dużych sprzedawców detalicznych ogłosiło upadłość w 2024 roku, w tym tak znane marki jak The Body Shop. W lutym firma ogłosiła upadłość, co doprowadziło do zamknięcia 82 sklepów i redukcji 489 miejsc pracy na terenie Wielkiej Brytanii. Firma została uratowana przed upadłością przez konsorcjum kierowane przez brytyjskiego potentata Mike‘a Jatanię we wrześniu, dzięki czemu pozostałe 113 sklepów kontynuowało działalność.

Czytaj też: The Body Shop wraca na prostą; sieć osiągnęła 2 miliony funtów zysku w 100 dni

Około 33 proc. wszystkich utraconych miejsc pracy w handlu detalicznym w 2024 roku (łącznie 55,9 tys.) to wynik działań administracyjnych – w ramach programów obniżania kosztów przez sprzedawców detalicznych. Szczególnie wiele spośród małych, niezależnych retailerów zadecydowało o trwałym zamknięciu swoich sklepów.

Stosunkowo dobre dane za rok 2023 są, zdaniem Joshua Bamfielda, dyrektora Centre for Retail Research, były raczej anomalią i chwilą oddechu po trudnościach z czasów pandemii. – Problemy związane ze zmianą nawyków zakupowych klientów, inflacją, rosnącymi kosztami energii, czynszami i stawkami biznesowymi trwają nadal, zmuszając wielu sprzedawców detalicznych do zwiększenia cięć w 2024 roku – ocenił Joshua Bamfield.

Działający poza sieciami, niezależni sprzedawcy detaliczni (na ogół małe firmy, posiadające 1-5 sklepów) utracili 58,6 tys. miejsc pracy w ciągu tego roku.

Eksperci podkreślają, że dla takich małych sprzedawców, działających przy głównych ulicach, rok 2025 będzie szczególnie trudny z powodu zmian w podatkach i płacach. Firmy odczują m.in. wzrost składek na ubezpieczenia społeczne oraz wyższe stawki podatku od nieruchomości (od 1 kwietnia może to być wzrost na poziomie 140 proc.).

Zdaniem Bamfielda w perspektywie 2025 roku utrata kolejnych miejsc pracy w handlu może wynieść nawet 200 tys. 

Wzrost zarówno kosztów prowadzenia sklepów, jak i kosztów dla gospodarstw domowych konsumentów może spowodować, że handel utraci więcej miejsc pracy, niż w szczytowym momencie pandemii w 2020 roku – ostrzegł Bamfield.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
30.10.2024 11:24
Transparentność i równość płac – co zmieni unijna dyrektywa o jawności wynagrodzeń?
Adwokat Marcin Czarniawski, RK Legal, Senior Associate w Business Advisory & Litigation Departmentfot. RK Legal

Termin implementacji unijnej dyrektywy o jawności wynagrodzeń przypada na 7 czerwca 2026. Jakie obowiązki mogą z niej wynikać i co ma szansę się zmienić w kontekście dyskryminacji płacowej - dla wiadomoscikosmetycznych.pl pisze adwokat Marcin Czarniawski, RK Legal, Senior Associate w Business Advisory & Litigation Department.

Przepisy zakazujące dyskryminacji w zakresie wynagrodzenia obowiązują w polskim kodeksie pracy już od przeszło dwudziestu lat. Mimo kodeksowej regulacji tej kwestii i rosnącej świadomości społecznej w tym obszarze, nierówności w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn wciąż są faktem i poważnym problemem - nie tylko prawnym, ale przede wszystkim społecznym. Z pomocą w rozwiązaniu tego problemu przyjść mają przepisy wdrażające tzw. unijną dyrektywę o jawności wynagrodzeń. Termin jej implementacji przypada na 7 czerwca 2026. Jakie obowiązki mogą z niej wynikać i co ma szansę się zmienić?  

Co mówią dane?

Co ciekawe, publikowane we wrześniu 2024 r. dane GUS sugerują, że sytuacja kobiet na polskim rynku pracy jest relatywnie dobra. Luka płacowa (gender pay gap) – czyli różnica w wysokości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn za tą samą pracę – w Polsce waha się od 5 proc. do 7 proc. i w świetle danych Eurostatu stanowi wynik wyraźnie poniżej średniej w Unii Europejskiej, oscylującej na poziomie 13 proc. To rezultat lepszy niż państw uchodzących za kraje o wyższej kulturze antydyskryminacyjnej jak np. Niemcy czy Szwecja.

Nie brak jednak komentarzy, że są to dane nieodzwierciedlające faktycznej skali tego zjawiska. Warto zauważyć, że wskaźnik ten obejmuje jedynie wynagrodzenie stałe, bez wynagrodzeń zmiennych – nagród czy premii, gdzie często dochodzi do faktycznych przejawów dyskryminacji. Luka wyliczana przez instytucje statystyczne nie bierze także pod uwagę dużych różnic w dostępie kobiet do poszczególnych stanowisk.

Problem tzw. „szklanego sufitu” (barier w uzyskiwaniu wyższego wynagrodzenia czy stanowiska przez kobiety) czy „lepkiej podłogi” (braku ścieżek awansu dla kobiet) niewątpliwie wciąż istnieje i bardzo ogólne kodeksowe ramy zakazu dyskryminacji nie są wystarczające, by skutecznie mu przeciwdziałać. Sytuacja ta powinna ulec zmianie po wdrożeniu w Polsce dyrektywy PE i Rady (UE) nr 2023/970 z 10 maja 2023 r.  w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.

Do planowanego terminu implementacji pozostało jeszcze sporo czasu, a polski ustawodawca na razie nie przedstawił projektu ustawy, który miałby te zasady wcielać w życie. Już teraz jednak warto zasygnalizować, jakie wyzwania mogą czekać pracodawców w niedalekiej perspektywie.

Równe wynagrodzenie za taką samą pracę

Zgodnie z dyrektywą, na pracodawcach spocznie obowiązek zapewnienia, aby struktury wynagrodzeń zapewniały równe wynagrodzenia za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Struktura wynagrodzeń powinna umożliwić dokonanie zobiektywizowanej oceny czy pracownicy są rzeczywiście w porównywalnej sytuacji. Dyrektywa podpowiada tutaj, że analiza powinna być dokonywana przy użyciu kryteriów takich jak umiejętności (w tym niedoceniane czasem w strukturach wynagrodzeń umiejętności „miękkie”), wysiłek, zakres odpowiedzialności, warunki pracy oraz inne czynniki.

Co ciekawe, dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia „metod i narzędzi analitycznych służących porównywania wartości pracy” – otwarta pozostaje kwestia, jak Polska sprosta temu obowiązkowi.

Przejrzystość wynagrodzeń już przed zatrudnieniem

Nowe przepisy mają odpowiedzieć też na pojawiające się od dawna postulaty, by osoby uczestniczące w rekrutacjach miały prawo do uzyskania przejrzystych informacji o początkowym wynagrodzeniu lub przynajmniej jego „widełkach” oraz o kryteriach jego ustalania. Dyrektywa sugeruje, by informacje te przekazywać kandydatom już na etapie ogłoszeń o pracę lub też w inny sposób – przed rozmową kwalifikacyjną. Na pracodawcach spoczywać będzie także zakaz pytania pracowników o ich dotychczasowe wynagrodzenie.

Przejrzystość i prawo do informacji

Kryteria wynagradzania powinny, w świetle nowych regulacji, być nie tylko przejrzyste i sprawiedliwe, ale także powszechnie dostępne dla pracowników. Wbrew jednak obawom niektórych firm – jawność i przejrzystość wynagrodzeń nie będzie oznaczała obowiązku informowania pracowników „ile zarabia kolega”. Pracownicy uzyskają natomiast prawo do występowania o informacje dotyczące ich indywidualnego poziomu wynagrodzenia wobec średnich poziomów wynagrodzenia w podziale na płeć, w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących taką pracę jak oni. 

Raportowanie luki płacowej – nowe wyzwanie

Szczególnie wymagający dla pracodawców (ale i państw członkowskich) będzie aspekt związany z obowiązkiem składania odpowiednich sprawozdań, raportujących wysokość luki płacowej w ich organizacjach do „organu monitorującego”. Nie wiadomo jeszcze, kto będzie nim w polskich warunkach. Wiadomo jednak, że pracodawcy będą musieli informować m.in.  o luce płacowej ze względu na płeć, medianie luki płacowej, odsetku pracowników płci żeńskiej i męskiej otrzymujących oznaczone składniki uzupełniające lub zmienne. Jak widać – nie będzie to zatem kwestia podawania do wiadomości organu tylko informacji o wysokości wynagrodzeń na danych stanowiskach, ale także np. o przyznawanych pracownikom premiach, co powinno pomóc w zwalczaniu dyskryminacji na etapie premiowania.

Warto zwrócić uwagę, że dla większych pracodawców (powyżej 150 pracowników), pierwszy obowiązek sprawozdawczy będzie obejmował cały 2026 rok, a więc będzie obejmował także kilka miesięcy przypadających przed formalnym terminem implementacji ustawy. Oznacza to, że najwięksi pracodawcy na przygotowanie swoich organizacji do zbierania i raportowania tych danych mają niewiele czasu i już teraz warto zastanowić się, jak obowiązek ten będzie realizowany.

Przejrzystość wynagrodzeń – zmiany w organizacjach są nieuniknione

Niewątpliwie nowe przepisy będą zmuszały pracodawców nie tylko do wzmożonej ostrożności na płaszczyźnie przeciwdziałania dyskryminacji w warunkach płacowych, ale także – zmiany podejścia w organizacjach jeśli chodzi o jawność i transparentność w zakresie wysokości wynagrodzeń. W wielu zakładach pracy wynagrodzenia pracowników wciąż objęte są klauzulami poufności, a pracodawcy z nadmierną wręcz ostrożnością podchodzą do komunikowania pracownikom standardów płacowych na stanowiskach. Taka postawa już wkrótce może okazać się nie do utrzymania.

Adwokat Marcin Czarniawski, RK Legal, Senior Associate w Business Advisory & Litigation Department

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. styczeń 2025 09:56