StoryEditor
Opakowania
04.10.2022 00:00

Zielony Ład wpłynie na biznes każdej firmy kosmetycznej i detergentowej [30-lecie PSPKD]

Na wymagania Zielonego Ładu trzeba patrzeć systemowo, nie jak na przeszkody, ale w perspektywie przyszłości biznesu, bo ten model przemysłowy obowiązujący w Unii Europejskiej przełoży się na działalność każdej firmy z sektorów kosmetycznego i detergentowego – powiedziała Małgorzata Wadzińska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego w wykładzie inauguracyjnym konferencji pt. „Zielone jest nieuniknione”, zorganizowanej z okazji 30-lecia Stowarzyszenia.

– 30 ostatnich lat w Europie i w Polsce było naznaczone wygodą życia, ale przekroczyliśmy zdolność planety do biokomulacji. Zielony Ład ma nas doprowadzić do równowagi. Będzie to kosztowne, bolesne i rozciągnie się w czasie.  My nie mówimy tu tylko o „byciu bardziej zielonym”, ale o bardziej zrównoważonym, nowym modelu biznesowym, musimy wszystko poddać weryfikacji i zmianie – stwierdziła Małgorzata Wadzińska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Jak podkreśliła w ramach Zielonego Ładu zostanie otwartych aż 300 różnych aktów legislacyjnych. Około 100 dotyczy bezpośrednio branży detergentowej lub kosmetycznej.

Legislacja będzie dotyczyła całego łańcucha wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, procesy produkcyjne i ślad środowiskowy, etykiety i deklaracje, które na nich umieszczamy i w jaki sposób będziemy wspierać konsumentów w podejmowaniu dobrych decyzji zakupowych aż po recykling opakowań. Trzeba pamiętać, że będzie temu towarzyszyła konieczność raportowania, zbierania danych i do tego musimy się przygotować – wyliczała prezes Wadzińska.

Dziś wiemy już dziś więcej na temat tego, jak ten proces przechodzenia przez wszystkie fazy legislacyjne, które są rozłożone w 6-letnim cyklu, do 2026 r., będzie wyglądał. – Widzimy, że mamy przed sobą bardzo dużo wyzwań legislacyjnych – REACH 2.0, oznakowanie celne, paszport cyfrowy produktu itd. – i to, co jest ważne, to aby nie patrzeć na nie jak na przeszkody, wymagania, tylko systemowo, w przód – jak chcemy wytrwać w tej nowej rzeczywistości. Zielony Ład przełoży się na model biznesowy każdej z firm, która będzie realizowała ten nowy model przemysłowy obowiązujący w Unii Europejskiej – zaznaczyła prezes PSPKD.

W przypadku firm kosmetycznych jednym z najważniejszych będzie spełnienie obowiązkowych wymagań dotyczących śladu środowiskowego i zielonych deklaracji marketingowych.– Ramy prawne dotyczące deklaracji marketingowych w ramach Zielonego Ładu ulegną zmianie, bo konsumenci muszą mieć jasność przekazu – powiedziała Małgorzata Wadzińska. 

– Musi nastąpić rozszerzenie nacisku na bezpieczeństwo dla środowiska, bo w rozporządzeniu kosmetycznym aspekty środowiskowe nie są zaszyte. Krótko mówiąc, będzie zmiana patrzenia na to, co jest w słoiku, poza słoikiem i co z tym słoikiem będzie się dalej działo. 

– Kosmetyki są jedyną mieszaniną chemiczną, którą intencjonalnie i często nakłada się na skórę. Chcemy żeby były bezpieczne, a jednocześnie aby działały. Dlatego mają swoją regulację systemową, ale musimy patrzeć, co dzieje się w ich złożonym otoczeniu. Będzie na nie miało wpływ to, co dzieje się na poziomie RACH, CLP, gdzie wszystkie cele będą musiały być do kosmetyków zastosowane oraz to, czemu przyglądamy się z wielką ostrożnością - tzw. MAF – który będzie musiał być brany pod uwagę do oceny bezpieczeństwa składników kosmetycznych. Mamy nadzieję, że uda nam się uzyskać wciąż indywidualne podejście do kosmetyków, żeby nie  stosować tych samych reguł, jakie są używane do chemii, która w zupełnie inny sposób jest stosowana – podkreśliła Małgorzata Wadzińska.

Czytaj także: Nowy Zielony Ład to strategia niezbędna dla Europy [30-lecie PSPKD]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.03.2025 13:23
Konsorcjum KKR i Warburg Pincus składa ofertę przejęcia Gerresheimer AG
Gerresheimer

Pierwsze informacje o potencjalnym przejęciu przez KKR i Warburg Pincus podał Bloomberg w zeszłym tygodniu. Przyszłość transakcji pozostaje jednak niepewna, a jej finalizacja, jeśli do niej dojdzie, będzie wymagała jeszcze wielu tygodni negocjacji.

Konsorcjum, w skład którego wchodzą fundusze private equity KKR i Warburg Pincus, złożyło niewiążącą ofertę przejęcia niemieckiej firmy Gerresheimer AG, producenta m.in. penów do iniekcji leków odchudzających, takich jak Wegovy. Według źródeł zaznajomionych ze sprawą, oferta opiewa na blisko 90 euro za akcję, co oznacza, że wartość całej firmy zostałaby oszacowana na około 3,1 miliarda euro (3,37 miliarda dolarów). Dla porównania, piątkowa wycena rynkowa Gerresheimer wynosiła 2,65 miliarda euro. Proces przejęcia nadal znajduje się na wczesnym etapie i może potrwać jeszcze kilka tygodni.

W związku z doniesieniami o możliwej transakcji akcje Gerresheimer wzrosły w poniedziałek nawet o 5,5 proc. Spółka potwierdziła w lutym, że prowadzi wstępne rozmowy z inwestorami z sektora private equity w sprawie ewentualnej sprzedaży, ale podkreśliła, że rozmowy mają charakter niewiążący. Przedstawiciele KKR i Warburg Pincus odmówili komentarza, a Gerresheimer nie odpowiedziało na prośby o stanowisko w tej sprawie.

Zainteresowanie przejęciem Gerresheimer pojawiło się w mediach kilka miesięcy po tym, jak inwestor aktywistyczny Ricky Chad Sandler objął 5,43 proc. udziałów w firmie w październiku 2024 roku. Tymczasem w ubiegłym miesiącu Gerresheimer obniżyło swoje prognozy przychodów na 2025 rok. Oczekiwana organiczna stopa wzrostu przychodów została zmniejszona do przedziału 3-5 proc., podczas gdy wcześniejsze prognozy zakładały wzrost na poziomie 7-10 proc. Spółka podtrzymała natomiast prognozy dotyczące skorygowanej marży zysku operacyjnego na poziomie około 22 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
18.03.2025 11:03
Międzynarodowy Dzień Recyklingu: jak Garnier dba o obieg zamknięty
Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producentaL‘Oréal mat.pras.

18 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Recyklingu, który przypomina o konieczności odzysku cennych surowców i szacunku dla naszej planety. Według raportu Circularity Gap Report, jedynie 7,2 proc. surowców na świecie poddawanych jest rzeczywistemu recyklingowi. To pokazuje, jak ogromne wyzwanie stoi przed przemysłem w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego.

– Fabryka L‘Oréal Warsaw Plant, w której produkowane są kosmetyki między innymi marki Garnier, stanowi ciekawy przykład, jak odpowiednie podejście do recyklingu może przynosić realne korzyści dla środowiska – mówi Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producenta. Kasia odwiedziła fabrykę L‘Oréal Warsaw Plant, żeby na własne oczy przekonać się, jak wygląda obieg zamknięty przy produkcji kosmetyków Garnier. Jakie spostrzeżenia nasunęły jej się po wycieczce? 

 

image
Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska – uważa Katarzyna Wągrowska
L‘Oréal mat.pras.

Dlaczego recykling jest tak ważny?

Recykling to nie tylko sposób na ograniczenie ilości odpadów, ale przede wszystkim szansa na odzysk cennych surowców i zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych. W obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie plastikiem czy nadmierna eksploatacja wody, odpowiedzialne gospodarowanie odpadami staje się priorytetem dla firm produkcyjnych na całym świecie. 

Niestety, recykling napotyka wiele trudności, takich jak brak odpowiednich technologii czy niewystarczający priorytet firm na zawracanie surowców do wtórnego obiegu. Na tym tle warto zwrócić uwagę na nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które podejmuje się w fabryce L‘Oréal Warsaw Plant. 

Pozytywne działania marki Garnier w procesie produkcyjnym:

✅ Odzysk kosmetyków niespełniających norm. Każda partia produktów jest sprawdzania pod kątem jakości fizykochemicznych i składu. Produkty, które nie spełniają standardów laboratoryjnych, nie trafiają do sprzedaży. Są zawracane w obiegu, by wykorzystać zarówno opakowanie, jak i sam kosmetyk. Opakowania są poddawane odzyskowi materiałowemu, z którego powstaje regranulat używany do produkcji kolejnych opakowań. Z kolei sama zawartość jest przetwarzana na płyny do szyb, pastę BHP, a nawet cegły. 

✅ Stacja recyklingu wody – Fabryka ma własną stację recyklingu wody, w której odzyskuje aż 250 m³ wody dziennie. Jest ona ponownie wykorzystywana w procesach okołoprodukcyjnych. Dzięki temu fabryka zużywa mniej wody wodociągowej, co jest ogromną oszczędnością dla środowiska. Co więcej, powstający w wyniku oczyszczania wody osad jest przekazywany na rekultywację terenów zubożonych, na przykład terenów po składowiskach odpadów. 

✅ Oszczędność surowców wpisana w proces produkcyjny – L‘Oréal Warsaw Plant dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania surowców wtórnych, co stanowi wzór dla innych zakładów produkcyjnych. Opakowania kosmetyków tworzone są z plastiku z recyklingu, dzięki czemu w mniejszym stopniu zużywane są surowce pierwotne. To jest kluczowe domknięcie procesu, by nie tylko tworzyć opakowanie nadające się do ponownego przetworzenia, ale i włączać recyklat do nowych opakowań. 

Wyzwania i przyszłość recyklingu 

Mimo licznych sukcesów, recykling wciąż wymaga inwestycji w nowoczesne technologie i zmian w podejściu firm do gospodarki obiegu zamkniętego. Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje jednak, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska. 

W Dniu Recyklingu warto inspirować się takimi inicjatywami i wspólnie dążyć do lepszej przyszłości naszej planety. 

L‘Oréal Warsaw Plant to zlokalizowana pod Warszawą nowoczesna fabryka kosmetyków o globalnym zasięgu. Od ponad 25 lat fabryka odgrywa kluczową rolę w sieci produkcyjnej L‘Oréal, wytwarzając setki milionów produktów rocznie. Asortyment obejmuje szeroką gamę kosmetyków, od szamponów i odżywek do włosów, po toniki, wody micelarne, czy dezodoranty, które trafiają do konsumentów na całym świecie. 

Ze względu na skalę produkcji, profil działalności i zastosowane technologie, L‘Oréal Warsaw Plant jest kluczowym zakładem w Grupie L‘Oréal. Fabryka jest również ważnym inwestorem i partnerem na lokalnym rynku, między innymi dzięki wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju.

Czytaj też: Rewolucja w walce z plastikiem? Badania Polki dają nadzieję na czystszą planetę

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. kwiecień 2025 10:08