1 na 4 Polaków wyraża troskę o środowisko i prawie tyle samo aktywnie angażuje się w jego ochronę. To odróżnia nas od mieszkańców innych krajów europejskich. Tam troska jest znacznie większa niż faktyczne zaangażowanie. Najbardziej niepokojącym problemem dla polskich respondentów badania Wisdrop okazało się zanieczyszczenie powietrza i wody.
Najważniejszym czynnikiem motywującym (np. w zakresie recyklingu) okazała się wygoda. Dlatego kluczem do wzmocnienia tego trendu nie są dodatkowe zachęty (np. Cashback), ale łatwy dostęp do pojemników do zbiórki opakowań przeznaczonych recyklingu.
W badaniu zidentyfikowano istotne różnice między różnymi grupami demograficznymi (np. kobiety wydają się być bardziej zaniepokojone stanem środowiska) i wyodrębniono cztery profile oparte na poziomie zaangażowania:
- Wykonawcy (18,5 proc.): podejmują niezbędne działania w celu ochrony środowiska, takie jak zmiana diety, recykling itp.
- Rozważający (9,5 proc.): mówią, że chcieliby zadbać o środowisko, ale na razie niczego nie zmienili w swoim zachowaniu.
- Myśliciele (46 proc.): uważają , że troska o środowisko jest ważna, ale tak naprawdę nic nie robią.
- Obojętni (26 proc.): w ogóle nie dbają o kwestie środowiskowe i otwarcie o tym mówią.
W tym samym badaniu oceniono dziesiątki marek i firm z różnych branż pod kątem ich wkładu w ochronę środowiska. Pierwsze miejsce zajęła w nim firma Yope. Na miejscy siódmym znalazła się Ziaja, a na 15 - marka Dove.
20 najlepszych firm i marek pod względem ich zaangażowania w kwestie ochrony środowiska. Wykres przedstawia ich ranking ogólny, ocenę z całej próby badawczej, branżę, do której należą, a także jej ranking według oceny nadanej jej przez aktywistów, czyli grupę najbardziej zaangażowaną.
Czytaj też:
We wrocławskim Carrefour BIO stanął drugi refillomat Yope.
[Jak być EKO] Yope: Wielorazowe opakowania wprowadzimy na szeroką skalę
Yope zachęca do zwrotu opakowań
Badanie Wisdrop dotyczące zrównoważonego rozwoju zostało przeprowadzone online na reprezentatywnej próbie ponad 800 osób w całej Polsce na przełomie kwietnia i maja 2021 r. Pełny raport jest dostępny dla subskrybentów Wisdrop.