StoryEditor
Opakowania
06.09.2021 00:00

Termin konsultacji ROP wydłużony do 20 września. Projekt jest zły - uważają organizacje branżowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydłużyło do 20 września 2021 termin konsultacji publicznych i opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (UC 81). Coraz częściej pojawia się postulat napisania ustawy ROP na nowo. Projekt zawiera bowiem tak wiele błędnych założeń, że przekształcenie go w drodze konsultacji w dobrej jakości akt prawny wydaje się po prostu niemożliwe – podkreśla Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Wdrożenie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi będzie miało kluczowe znaczenie dla wielu interesariuszy, funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Polsce, jak i realizacji celów środowiskowych wynikających z realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego
i wymagań określonych Europejskim Zielonym Ładem. O wydłużenie terminu konsultacji publicznych i opiniowania ustawy wnioskowało szereg branżowych związków i stowarzyszeń.

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) informuje, że przygotowało stanowisko obejmujące uwagi i rekomendacje zgłaszane w imieniu firm kosmetycznych i detergentowych. Podnosi w nim jako zasadniczy fakt, że ustawa w zaproponowanym przez Ministerstwo brzmieniu nie przyczyni się do osiągniecia celów środowiskowych, które powinny być nadrzędnym celem implementacji przepisów dyrektywy unijnej. Jeśli do faktu, że konstruowany system jest nieefektywny dla środowiska, dodamy zagrożenie karami za nieosiąganie przez Polskę celów środowiskowych, zwiększenie podatku od niepoddanych recyklingowi opakowań z tworzyw sztucznych, wzrost kosztów dla firm, a także wzrost cen produktów dla konsumenta, wdrożenie ustawy dotyczącej ROP w obecnym jej kształcie będzie poważnym błędem. Dlatego ważne jest, aby Ministerstwo usiadło do stołu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i otworzyło dyskusję z udziałem ekspertów.

Zaproponowany projekt ustawy nie służy rozwojowi recyklingu i nie pomoże we wdrażaniu idei gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce. Projekt ustawy skupia się na pozyskiwaniu środków od wprowadzających, nie zapewniając przy tym skutecznego mechanizmu selektywnej zbiórki, recyklingu i ponownego użycia przez przemysł odpadów opakowaniowych – mówi dr Anna Oborska, dyrektor generalna, wiceprezes PSPKD.

Jak podkreśla Stowarzyszenie, projekt sprowadza funkcję wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach do roli pasywnych płatników, którzy są zobowiązani do pokrywania kosztów m.in. opłaty opakowaniowej, ale są pozbawieni możliwości wpływu na prowadzoną gospodarkę odpadami opakowaniowymi.

Coraz częściej słyszanym wnioskiem jest postulat napisania ustawy ROP na nowo. Projekt zawiera bowiem tak wiele błędnych założeń, że przekształcenie go w drodze konsultacji w dobrej jakości akt prawny wydaje się po prostu niemożliwe – czytamy w komunikacie PSPKD.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
19.12.2024 10:12
Notino wysłało w tym roku klientom 25 mln zamówień – to stan na początek grudnia
Największe zapotrzebowanie na usługę elegackiego opakowania zakupu w Notino jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzeniafot. Notino IG

Mimo że Święta Bożego Narodzenia jeszcze przed nami i wiele prezentów zostanie jeszcze wysłanych, Notino przedstawiło już w pierwszej połowie grudnia swoj podsumowanie mijającego roku z perspektywy działu logistyki i opakowań.

Notino w swoim komunikacie, podsumowującym tegoroczne osiągnięcia działu logistyki i opakowań, opublikowanym na platformie LinkedIn, podkreśla, że rok 2023 był dla firmy niezwykle udany.  

“Z dumą informujemy, że w 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 25 milionów zamówień we wszystkich naszych centrach dystrybucyjnych” – podało Notino. Z tej liczby większość zamówień (prawie 20 mln) spakowano i wysłano z magazynu Notino w czeskim Rajhradzie.

Jakie usługi pakowania cieszyły się największym zainteresowaniem klientów Notino w 2024 roku?

image
Prawie co czwarta paczka w magazynach Notino została przygotowana na automatycznych liniach pakujących
fot. Notino LinkedIn

Najwięcej, bo prawie dwie trzecie zamówień (16,7 mln paczek) było zapakowane w standardową folię bąbelkową. Automatycznie zapakowano ponad 6 mln zamówień – czyli prawie co czwarta paczka została przygotowana na automatycznych liniach pakujących. Jak zaznacza Notino, w nadchodzących latach ta proporcja powinna wzrastać.

1,7 mln paczek (7 proc. z ogółu zamówień) zostało opakowanych w sposób ekologiczny, czyli w materiały pochodzące z recyklingu, nie zawierające plastiku. Obecnie klienci sklepu internetowego Notino przy wyborze przesyłki eko dopłacają 4,90 zł.

Natomiast ponad 420 tys. zamówień (1,7 proc.) zostało na życzenie klientów opakowane w wersji prezentowej. W przypadku tej usługi dodatkowy koszt dla klienta to 24 zł. Jak zdradza Notino, największe zapotrzebowanie na taką usługę jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, a także w lutym przy okazji Walentynek.

Jak podsumowuje Notino, do końca roku pozostały jeszcze dwa gorące, obfitujące w zamówienia tygodnie, które wpłyną na końcowe wyniki.

Czytaj też: Bartosz Kliś, Notino: Dla nas nie ma granicy między online a offline

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
17.12.2024 12:42
Nowy właściciel Cosmogen: Weinberg Capital Partners przejmuje producenta opakowań kosmetycznych
Cosmogen ma w ofercie między innymi aplikatory i pędzle.Cosmogen

Cosmogen, francuska firma specjalizująca się w produkcji aplikatorów, pędzli i opakowań dla marek kosmetycznych, znalazła się pod nowym zarządem. Inwestorem została firma Weinberg Capital Partners, a transakcja wpisuje się w strategię ich funduszu LBO WCP#4.

Francuska firma Cosmogen, istniejąca od 1982 roku, to uznany producent opakowań o wysokiej wartości dodanej dla branży kosmetycznej. W ostatnich latach firma rozszerzyła swoją działalność o sektor farmaceutyczny, wprowadzając rozwiązania dedykowane produktom OTC. Przejęcie Cosmogen przez Weinberg Capital Partners stanowi trzecią transakcję funduszu LBO WCP#4, który wspierany jest przez WCP Co-Invest, uruchomiony we wrześniu, oraz BNP Paribas Développement.

Nowy etap w rozwoju Cosmogen jest wynikiem wizji i strategii realizowanej przez CEO firmy, Priscille Allais. W swoim komentarzu podkreśliła zaangażowanie zespołu oraz determinację w dalszym rozwoju pod skrzydłami nowego inwestora. Weinberg Capital Partners planuje przyspieszenie wzrostu Cosmogen poprzez inwestycje w innowacje i ekspansję międzynarodową. Jak zaznaczył Paul Cordahi, Dyrektor WCP, reputacja Allais oraz silne relacje z głównymi markami kosmetycznymi będą kluczowe dla utrzymania pozycji Cosmogen na dynamicznie rozwijającym się rynku.

Do tej pory Cosmogen należało do MBO+, wcześniej znanego jako MBO Partenaires, od 2016 roku. Dzięki nowemu właścicielowi firma ma szansę nie tylko umocnić swoją pozycję w sektorze opakowań kosmetycznych i farmaceutycznych, ale także realizować strategię wzrostu poprzez potencjalne akwizycje na rynkach międzynarodowych.

Czytaj także: Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. grudzień 2024 15:09