StoryEditor
Opakowania
28.08.2019 00:00

Stacje z kosmetykami do napełniania rozwiązaniem problemu z opakowaniami

Globalny przemysł kosmetyczny należy do największych generatorów produktów jednorazowego użytku, a prawie 120 mld opakowań rocznie, które wykorzystuje trafia na wysypiska śmieci - wynika z raportu Zero Waste Europe. Dlatego detaliści z branży kosmetycznej wprowadzają automaty do napełniania pojemników dołączając do walki z odpadami z tworzyw sztucznych.

Doniesienia medialne i szokujące zdjęcia pokazujące szkodliwy wpływ odpadów z opakowań na nasze oceany i życie morskie powodują, że przemysł FMCG w trybie pilnym przemyślał stosowanie tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Jak wyglądać będzie zatem przyszłość sprzedaży detalicznej opakowań kosmetyków?

Sklepowe stacje z kosmetykami do napełniania mogą uratować planetę

Helga Hertsig-Lavocah, obserwatorka trendów założycielka Hint Futurology uważa, że stacje kosmetyków do napełniania w sklepach są odpowiedzią na problemy sprzedawców detalicznych. Dzisiaj konsumenci są przytłoczeni informacjami o opakowaniu, produkcie i składnikach. Ponieważ kategorie piękna, które można personalizować, wciąż rosną, ekspertka przewiduje, że konsumenci będą musieli zmodyfikować opakowania, aby można było je dostosować, albo małe pojemniki do napełniania staną się normą w sklepie.

- Stacje napełniania oferują konsumentom łatwy sposób na uratowanie naszej planety i stanowią koło ratunkowe dla domów towarowych i drogerii, które muszą odkryć na nowo doświadczenia zakupowe w sklepach stacjonarnych - przekonuje Helga Hertsig-Lavocah.

Stacje i automaty do napełniania w sklepach mają jeszcze jedną zaletę: zapewniają klientowi obsługę zgodnie z jego potrzebami. Jest prawdopodobne, zdaniem ekspertki, że w przyszłości stacje napełniania będą się różnić - od prostych pomp do samodzielnego użytku przez klientów, po stacje wysokiej klasy, które umożliwią kupującym dostosowanie produktu do indywidualnych potrzeb. Tego rodzaju usługi nie są możliwe w internecie, dlatego ważne jest zachęcanie klientów w sklepie do korzystania z takiego doświadczenia zakupowego.

W Polsce również zaczynają się pojawiać takie stacje. Cosmetomat to poznańska sieć automatów do sprzedaży środków czystości. Pozwala na automatyczne pobieranie produktów wprost do własnego pojemnika.  W ten sposób pomysłodawcy Cosmetomatów chcą zachęcić społeczeństwo do ograniczenia używania plastikowych pojemników i skorzystania z opakowań wielorazowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
22.01.2025 20:20
PZPK: Nowe rozporządzenie UE w sprawie opakowań wpłynie na branżę kosmetyczną
Opakowania są jednym z najważniejszych ogniw łańcucha produkcyjnego, którymi się zajmujemy – uważa szefowa Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego Justyna Żerańskaarchiwum

Nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) zostało opublikowane 22 stycznia w Dzienniku Urzędowym UE. To jeden z głównych elementów Europejskiego Zielonego Ładu, które mocno wpłyną na branżę kosmetyczną.

To długo oczekiwane ramy prawne dotyczące opakowań, nad którymi pracowaliśmy przez ostatnie dwa lata – podkreślił Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego (PZPK), komentując to wydarzenie na LinkedIn. 

Związek podkreśla, że rozporządzenie PPWR wprowadza dla branży kosmetycznej takie wymogi, jak:

  • obowiązek możliwości recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • wprowadzenie obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.

Przed nami w Polsce przede wszystkim wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych/delegowanych, dotyczących oznakowania. Kosmetyczni trzymają więc nadal rękę na pulsie – podkreślono we wpisie. 

Z treścią rozporządzenia PPWR można zapoznać się tutaj 

Za niespełna trzy tygodnie wejdzie w życie rozporządzenie PPWR, dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych, które właśnie opublikowano w OJEU. Obowiązywać zaś będzie od 12 sierpnia 2026 roku. To zdecydowanie zwieńczenie długiego okresu prac naszego zespołu pod genialną batutą Ewy Starzyk

– skomentowała Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. 

Jak podkreśliła Justyna Żerańska, Ewa Starzyk jest osobą, która “weszła w świat opakowań w ciągu ostatnich dwóch lat i stała się ekspertką, broniącą naszych kosmetycznych interesów z ramienia Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego".

Opakowania nigdy wcześniej nie były w centrum naszych prac regulacyjnych. Dzisiaj są jednym z najważniejszych ogniw łańcucha produkcyjnego, którymi się zajmujemy – dodała Justyna Żerańska. 

Czytaj też: Dr inż. Justyna Żerańska, PZPK: Konkurencyjność i innowacyjność europejskiego przemysłu drastycznie spadła [SONDA: Prognozy 2025]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
19.12.2024 10:12
Notino wysłało w tym roku klientom 25 mln zamówień – to stan na początek grudnia
Największe zapotrzebowanie na usługę elegackiego opakowania zakupu w Notino jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzeniafot. Notino IG

Mimo że Święta Bożego Narodzenia jeszcze przed nami i wiele prezentów zostanie jeszcze wysłanych, Notino przedstawiło już w pierwszej połowie grudnia swoj podsumowanie mijającego roku z perspektywy działu logistyki i opakowań.

Notino w swoim komunikacie, podsumowującym tegoroczne osiągnięcia działu logistyki i opakowań, opublikowanym na platformie LinkedIn, podkreśla, że rok 2023 był dla firmy niezwykle udany.  

“Z dumą informujemy, że w 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 25 milionów zamówień we wszystkich naszych centrach dystrybucyjnych” – podało Notino. Z tej liczby większość zamówień (prawie 20 mln) spakowano i wysłano z magazynu Notino w czeskim Rajhradzie.

Jakie usługi pakowania cieszyły się największym zainteresowaniem klientów Notino w 2024 roku?

image
Prawie co czwarta paczka w magazynach Notino została przygotowana na automatycznych liniach pakujących
fot. Notino LinkedIn

Najwięcej, bo prawie dwie trzecie zamówień (16,7 mln paczek) było zapakowane w standardową folię bąbelkową. Automatycznie zapakowano ponad 6 mln zamówień – czyli prawie co czwarta paczka została przygotowana na automatycznych liniach pakujących. Jak zaznacza Notino, w nadchodzących latach ta proporcja powinna wzrastać.

1,7 mln paczek (7 proc. z ogółu zamówień) zostało opakowanych w sposób ekologiczny, czyli w materiały pochodzące z recyklingu, nie zawierające plastiku. Obecnie klienci sklepu internetowego Notino przy wyborze przesyłki eko dopłacają 4,90 zł.

Natomiast ponad 420 tys. zamówień (1,7 proc.) zostało na życzenie klientów opakowane w wersji prezentowej. W przypadku tej usługi dodatkowy koszt dla klienta to 24 zł. Jak zdradza Notino, największe zapotrzebowanie na taką usługę jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, a także w lutym przy okazji Walentynek.

Jak podsumowuje Notino, do końca roku pozostały jeszcze dwa gorące, obfitujące w zamówienia tygodnie, które wpłyną na końcowe wyniki.

Czytaj też: Bartosz Kliś, Notino: Dla nas nie ma granicy między online a offline

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. styczeń 2025 22:55