„Zielony Ład” to nowe (ogłoszone na początku 2020 roku) założenia dla Europy, które mają doprowadzić do zmniejszenia wpływu przemysłu kosmetycznego na środowisko. Branża kosmetyczna mocno przygotowuje się do tych zmian. Już od kilku lat sprawdza i wdraża nowe rozwiązania tak, aby coraz więcej kosmetyków było wytwarzanych i używanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Wiele z nich dotyczy kwestii opakowań, które są istotną składową śladu środowiskowego każdego produktu.
Jednak konsumenci wciąż niewiele wiedzą na ten temat. Mówi o tym Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Organizacja uważa, że aby udało się osiągnąć stawiane przez Komisję Europejską cele, język polityki i gospodarki trzeba przełożyć na język zrozumiały dla tych, którzy kupują, używają i wyrzucają opakowania po produktach codziennego użytku. Bez tego nie da się stworzyć zamkniętego obiegu gospodarki.
– Branża kosmetyczna w Polsce podjęła dotychczas wiele prośrodowiskowych działań w formie samoregulacji. Pożegnaliśmy między innymi mikroplastiki w większości produktów, systematycznie wprowadzamy bardziej zrównoważone technologie i opakowania. Bardzo rzadko jednak nasze inicjatywy docierają do świadomości konsumentów – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Zapowiada, że edukację na ten temat związek będzie prowadził na swoim portalu kosmopedia.org.
– Chcemy, by Kosmopedia stała się w Polsce forum najbardziej aktualnej wiedzy o kosmetykach – także tej dotyczącej aspektów, z których wyrasta Zielony Ład – dodaje Blanka Chmurzyńska-Brown.
Do współpracy przy tym projekcie PZPK zaprosił Organizację Odzysku Opakowań Rekopol.
– Wiedzy i dobrych przykładów nigdy dość. Dlatego też z ogromną przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego do współpracy także i w tym projekcie – opracowania i upowszechniania merytorycznych, ale i podanych w sposób przystępny dla konsumentów informacji. Osoby częściej i bardziej świadomie korzystające z kosmetyków dbają o swój wygląd i urodę. Trzymam kciuki, by dzięki tej inicjatywie także w bardziej efektywny sposób zadbały o środowisko naturalne – mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu.
W kolejnych miesiącach będą prowadzone działania edukacyjne w mediach społecznościowych i tradycyjnych, promujące artykuły ekspertów i rozwiewające największe wątpliwości konsumentów. Treści umieszczane będą w sekcji Środowisko portalu Kosmepodia.