StoryEditor
Opakowania
06.02.2023 00:00

Polpack przejęty przez irlandzką firmę Zeus

Zeus i Polpack chcą czerpać z połączenia skali, wykorzystania wydajności operacyjnej i rozszerzenia oferty produktów / fot. materiały prasowe/Polpack
Polpack, polski producent maszyn i materiałów do opakowań, został przejęty przez irlandzką firmę Zeus Packaging Group prowadzącą działalność również w Polsce. To pierwsze z przejęć zaplanowanych przez firmę na 2023 r., które ma na celu konsolidację jej działalności w całej Europie.

Firma Zeus Packaging Group, globalny irlandzki dostawca rozwiązań opakowaniowych dla łańcuchów dostaw, przejęła polskiego producenta opakowań – firmę Polpack. Zeus Packaging Group prowadzi działalność w 16 krajach, również w Polsce. W swoich lokalizacjach w Irlandii, Irlandii Północnej, Anglii, Niemczech, Hiszpanii, Polsce, Kanadzie, Nowej Zelandii, Australii i Chinach firma zatrudnia ponad 900 osób.

Do klientów Zeus Packaging Group należą takie firmy jak Kaufland, Lidl, Aldi, ABP, Harrods, Ryanair i McDonalds. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma Zeus zwiększyła swoje przychody o 75 mln euro dzięki przejęciom innych przedsiębiorstw. Najnowsze przejęcie wyznacza również początek realizacji programu zakładającego dalszy wzrost firmy w 2023 r., którego celem jest osiągnięcie przychodów rzędu ponad 500 mln euro.

– W 2010 r. założyliśmy firmę Zeus Polska, której przychody przekraczają obecnie 5 mln euro i która zapewnia pełną gamę rozwiązań opakowaniowych dla firm z sektorów produkcji żywności, sprzedaży detalicznej, produkcji, handlu elektronicznego oraz usług logistycznych. Przejęcie Polpack w sposób oczywisty wpisuje się w naszą działalność w Polsce, zapewniając synergię w celu połączenia skali, wykorzystania wydajności operacyjnej i rozszerzenia naszej oferty produktów i usług dla łącznej bazy naszych klientów – powiedział Keith Ockenden, dyrektor generalny firmy Zeus.

– Zdolności firmy Polpack pod względem dostarczania rozwiązań opakowaniowych i urządzeń stanowią dopełnienie naszej strategii na rzecz dywersyfikacji oferty w Europie w ramach sektora przemysłu i opakowań transportowych, dzięki czemu możemy stworzyć klientom okazję do konsolidacji łańcuchów dostaw i umożliwić im czerpanie korzyści z wyższej wartości – dodał.

Polpack to prywatna firma założona w 1993 r. Osiąga przychody rzędu ponad 8,5 mln euro rocznie. Polpack z siedzibą w Warszawie posiada 7 oddziałów handlowych w Polsce, zakłady produkcyjne, hale magazynowe i obiekty logistyczne. Zatrudnia 40 pracowników.

– Cieszymy się z możliwości współpracy z firmą Zeus, łącząc jej globalny zasięg i infrastrukturę z naszym doświadczeniem, umiejętnościami technicznymi, wiedzą oraz zrozumieniem potrzeb klientów w zakresie urządzeń pakujących, opracowywania i produkcji. Partnerstwo umożliwi zwiększenie wydajności i efektywności oraz zapewni wyższą wartość naszym klientom – skomentował Wojciech Zdzieborski, właściciel firmy Polpack.

Czytaj także: Dr Irena Eris przejęła firmę Sulphur, producenta leków OTC i kosmetyków uzdrowiskowych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 04:41