StoryEditor
Opakowania
05.12.2022 00:00

Polacy są w stanie płacić więcej za produkty w szklanych opakowaniach

8 na 10 Polaków uważa, że opakowania szklane najlepiej chronią żywność oraz kosmetyki i nadają się do powtórnego recyklingu. 75 proc. twierdzi, że bardziej ufa w jakość produktu, gdy jest on zapakowany w opakowanie szklane. To dane z badań ankietowych przeprowadzonych wśród ponad 4 tys. konsumentów w 13 europejskich krajach przez InSites Consulting na zlecenie Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego (FEVE) na rzecz platformy konsumenckiej Friends of Glass.+

Szkło jest jedynym materiałem opakowaniowym, którego wykorzystanie wśród respondentów wyraźnie się zwiększa – twierdzą autorzy badania zrealizowanego w ramach tegorocznego Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów. 8 na 10   Europejczyków wierzy, że opakowania szklane są materiałem  przyszłości, ze względu na ich pro-środowiskowe właściwości. Z badania wynika, że w Polsce aż 40 proc. konsumentów kupuje więcej produktów w opakowaniach szklanych niż trzy lata temu, ponieważ uważają, że można je poddać recyklingowi skuteczniej niż inne materiały opakowaniowe.  

Aż 62 proc. Polaków jest wstanie zapłacić więcej za produkty w opakowaniach szklanych wierząc, że zwiększają one wartość artykułów (80 proc.) oraz ich jakość (70 proc.).

Według biorących udział w badaniu szklane butelki, słoiki i flakony do perfum wpisują się tzw. zdrowy styl życia, ponieważ wykonane są z naturalnych surowców i nadają się do nieskończonego recyklingu. Chronią zawartość i nie wpływają negatywnie na produkt. Konsumenci wierzą w recykling opakowań szklanych, przy czym 8 na 10 respondentów twierdzi, że „zawsze” lub „często” poddaje je recyklingowi, a 82 proc. deklaruje, że wie, jak to robić. W Polsce odpowiednio 96 proc. i 95 proc. osób segreguje szklane butelki i słoiki, a 56 proc. szklane opakowania po perfumach.

Większość konsumentów twierdzi, że opakowania szklane to materiał przyszłości i  oczekuje od marek, aby wybierały zrównoważone opcje pakowania produktów.

4 na 5 ankietowanych Europejczyków uważa, że firmy mają moralny obowiązek stosowania zrównoważonych opakowań. W Polsce aż 80 proc. ankietowanych jest tego samego zdania i oczekuje, że marki jasno określą co dotychczas zrobiły w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Autorzy badania zapytali także respondentów jakie są najważniejsze elementy zrównoważonego rozwoju w ich codziennym życiu. 6 na 10  odpowiedziało, że są to:: ograniczenie marnotrawienia żywności, recykling, ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobre samopoczucie. Ponad jedna trzecia ankietowanych konsumentów stwierdziła, że wybiera więcej opakowań szklanych dlatego, że lepiej chronią ich zdrowie i dłużej utrzymują produkty zdatnymi do użycia. 75 proc. Polaków twierdzi nawet, że bardziej ufa w jakość produktu, gdy jest on zapakowany w opakowanie szklane.

W ramach Międzynarodowego Roku Szkła 2022, decydenci skupiają się na nowych celach w zakresie redukcji odpadów. Wyniki naszych badań dowodzą, że konsumenci coraz częściej postrzegają opakowania szklane jako zdrowy, w 100 proc. poddawany recyklingowi materiał opakowaniowy do codziennego użytku  skomentowała – Adeline Farrelly – sekretarz generalny FEVE, Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego.

FEVE – Europejska Federacja Szkła Opakowaniowego – jest stowarzyszeniem europejskich producentów opakowań szklanych do żywności i napojów oraz flakonów do perfum, kosmetyków i farmacji. Zrzesza około 60 członków.

Badanie zostało przeprowadzone w 2022 roku przez firmę badawczą InSites Consulting na zlecenie Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego (FEVE) na rzecz platformy konsumenckiej Friends of Glass. Skierowane było do konsumentów w 13 krajach europejskich: Austrii, Chorwacji, Czechach, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy zostali zrekrutowani za pośrednictwem internetowego panelu badawczego, z podziałem płci. W ankiecie wzięło 4107 respondentów, 75 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn.  

Czytaj także: UE przedstawia plan ograniczenia odpadów opakowaniowych  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.03.2025 13:23
Konsorcjum KKR i Warburg Pincus składa ofertę przejęcia Gerresheimer AG
Gerresheimer

Pierwsze informacje o potencjalnym przejęciu przez KKR i Warburg Pincus podał Bloomberg w zeszłym tygodniu. Przyszłość transakcji pozostaje jednak niepewna, a jej finalizacja, jeśli do niej dojdzie, będzie wymagała jeszcze wielu tygodni negocjacji.

Konsorcjum, w skład którego wchodzą fundusze private equity KKR i Warburg Pincus, złożyło niewiążącą ofertę przejęcia niemieckiej firmy Gerresheimer AG, producenta m.in. penów do iniekcji leków odchudzających, takich jak Wegovy. Według źródeł zaznajomionych ze sprawą, oferta opiewa na blisko 90 euro za akcję, co oznacza, że wartość całej firmy zostałaby oszacowana na około 3,1 miliarda euro (3,37 miliarda dolarów). Dla porównania, piątkowa wycena rynkowa Gerresheimer wynosiła 2,65 miliarda euro. Proces przejęcia nadal znajduje się na wczesnym etapie i może potrwać jeszcze kilka tygodni.

W związku z doniesieniami o możliwej transakcji akcje Gerresheimer wzrosły w poniedziałek nawet o 5,5 proc. Spółka potwierdziła w lutym, że prowadzi wstępne rozmowy z inwestorami z sektora private equity w sprawie ewentualnej sprzedaży, ale podkreśliła, że rozmowy mają charakter niewiążący. Przedstawiciele KKR i Warburg Pincus odmówili komentarza, a Gerresheimer nie odpowiedziało na prośby o stanowisko w tej sprawie.

Zainteresowanie przejęciem Gerresheimer pojawiło się w mediach kilka miesięcy po tym, jak inwestor aktywistyczny Ricky Chad Sandler objął 5,43 proc. udziałów w firmie w październiku 2024 roku. Tymczasem w ubiegłym miesiącu Gerresheimer obniżyło swoje prognozy przychodów na 2025 rok. Oczekiwana organiczna stopa wzrostu przychodów została zmniejszona do przedziału 3-5 proc., podczas gdy wcześniejsze prognozy zakładały wzrost na poziomie 7-10 proc. Spółka podtrzymała natomiast prognozy dotyczące skorygowanej marży zysku operacyjnego na poziomie około 22 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
18.03.2025 11:03
Międzynarodowy Dzień Recyklingu: jak Garnier dba o obieg zamknięty
Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producentaL‘Oréal mat.pras.

18 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Recyklingu, który przypomina o konieczności odzysku cennych surowców i szacunku dla naszej planety. Według raportu Circularity Gap Report, jedynie 7,2 proc. surowców na świecie poddawanych jest rzeczywistemu recyklingowi. To pokazuje, jak ogromne wyzwanie stoi przed przemysłem w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego.

– Fabryka L‘Oréal Warsaw Plant, w której produkowane są kosmetyki między innymi marki Garnier, stanowi ciekawy przykład, jak odpowiednie podejście do recyklingu może przynosić realne korzyści dla środowiska – mówi Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producenta. Kasia odwiedziła fabrykę L‘Oréal Warsaw Plant, żeby na własne oczy przekonać się, jak wygląda obieg zamknięty przy produkcji kosmetyków Garnier. Jakie spostrzeżenia nasunęły jej się po wycieczce? 

 

image
Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska – uważa Katarzyna Wągrowska
L‘Oréal mat.pras.

Dlaczego recykling jest tak ważny?

Recykling to nie tylko sposób na ograniczenie ilości odpadów, ale przede wszystkim szansa na odzysk cennych surowców i zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych. W obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie plastikiem czy nadmierna eksploatacja wody, odpowiedzialne gospodarowanie odpadami staje się priorytetem dla firm produkcyjnych na całym świecie. 

Niestety, recykling napotyka wiele trudności, takich jak brak odpowiednich technologii czy niewystarczający priorytet firm na zawracanie surowców do wtórnego obiegu. Na tym tle warto zwrócić uwagę na nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które podejmuje się w fabryce L‘Oréal Warsaw Plant. 

Pozytywne działania marki Garnier w procesie produkcyjnym:

✅ Odzysk kosmetyków niespełniających norm. Każda partia produktów jest sprawdzania pod kątem jakości fizykochemicznych i składu. Produkty, które nie spełniają standardów laboratoryjnych, nie trafiają do sprzedaży. Są zawracane w obiegu, by wykorzystać zarówno opakowanie, jak i sam kosmetyk. Opakowania są poddawane odzyskowi materiałowemu, z którego powstaje regranulat używany do produkcji kolejnych opakowań. Z kolei sama zawartość jest przetwarzana na płyny do szyb, pastę BHP, a nawet cegły. 

✅ Stacja recyklingu wody – Fabryka ma własną stację recyklingu wody, w której odzyskuje aż 250 m³ wody dziennie. Jest ona ponownie wykorzystywana w procesach okołoprodukcyjnych. Dzięki temu fabryka zużywa mniej wody wodociągowej, co jest ogromną oszczędnością dla środowiska. Co więcej, powstający w wyniku oczyszczania wody osad jest przekazywany na rekultywację terenów zubożonych, na przykład terenów po składowiskach odpadów. 

✅ Oszczędność surowców wpisana w proces produkcyjny – L‘Oréal Warsaw Plant dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania surowców wtórnych, co stanowi wzór dla innych zakładów produkcyjnych. Opakowania kosmetyków tworzone są z plastiku z recyklingu, dzięki czemu w mniejszym stopniu zużywane są surowce pierwotne. To jest kluczowe domknięcie procesu, by nie tylko tworzyć opakowanie nadające się do ponownego przetworzenia, ale i włączać recyklat do nowych opakowań. 

Wyzwania i przyszłość recyklingu 

Mimo licznych sukcesów, recykling wciąż wymaga inwestycji w nowoczesne technologie i zmian w podejściu firm do gospodarki obiegu zamkniętego. Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje jednak, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska. 

W Dniu Recyklingu warto inspirować się takimi inicjatywami i wspólnie dążyć do lepszej przyszłości naszej planety. 

L‘Oréal Warsaw Plant to zlokalizowana pod Warszawą nowoczesna fabryka kosmetyków o globalnym zasięgu. Od ponad 25 lat fabryka odgrywa kluczową rolę w sieci produkcyjnej L‘Oréal, wytwarzając setki milionów produktów rocznie. Asortyment obejmuje szeroką gamę kosmetyków, od szamponów i odżywek do włosów, po toniki, wody micelarne, czy dezodoranty, które trafiają do konsumentów na całym świecie. 

Ze względu na skalę produkcji, profil działalności i zastosowane technologie, L‘Oréal Warsaw Plant jest kluczowym zakładem w Grupie L‘Oréal. Fabryka jest również ważnym inwestorem i partnerem na lokalnym rynku, między innymi dzięki wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju.

Czytaj też: Rewolucja w walce z plastikiem? Badania Polki dają nadzieję na czystszą planetę

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. kwiecień 2025 10:09