Szkło jest jedynym materiałem opakowaniowym, którego wykorzystanie wśród respondentów wyraźnie się zwiększa – twierdzą autorzy badania zrealizowanego w ramach tegorocznego Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów. 8 na 10 Europejczyków wierzy, że opakowania szklane są materiałem przyszłości, ze względu na ich pro-środowiskowe właściwości. Z badania wynika, że w Polsce aż 40 proc. konsumentów kupuje więcej produktów w opakowaniach szklanych niż trzy lata temu, ponieważ uważają, że można je poddać recyklingowi skuteczniej niż inne materiały opakowaniowe.
Aż 62 proc. Polaków jest wstanie zapłacić więcej za produkty w opakowaniach szklanych wierząc, że zwiększają one wartość artykułów (80 proc.) oraz ich jakość (70 proc.).
Według biorących udział w badaniu szklane butelki, słoiki i flakony do perfum wpisują się tzw. zdrowy styl życia, ponieważ wykonane są z naturalnych surowców i nadają się do nieskończonego recyklingu. Chronią zawartość i nie wpływają negatywnie na produkt. Konsumenci wierzą w recykling opakowań szklanych, przy czym 8 na 10 respondentów twierdzi, że „zawsze” lub „często” poddaje je recyklingowi, a 82 proc. deklaruje, że wie, jak to robić. W Polsce odpowiednio 96 proc. i 95 proc. osób segreguje szklane butelki i słoiki, a 56 proc. szklane opakowania po perfumach.
Większość konsumentów twierdzi, że opakowania szklane to materiał przyszłości i oczekuje od marek, aby wybierały zrównoważone opcje pakowania produktów.
4 na 5 ankietowanych Europejczyków uważa, że firmy mają moralny obowiązek stosowania zrównoważonych opakowań. W Polsce aż 80 proc. ankietowanych jest tego samego zdania i oczekuje, że marki jasno określą co dotychczas zrobiły w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Autorzy badania zapytali także respondentów jakie są najważniejsze elementy zrównoważonego rozwoju w ich codziennym życiu. 6 na 10 odpowiedziało, że są to:: ograniczenie marnotrawienia żywności, recykling, ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobre samopoczucie. Ponad jedna trzecia ankietowanych konsumentów stwierdziła, że wybiera więcej opakowań szklanych dlatego, że lepiej chronią ich zdrowie i dłużej utrzymują produkty zdatnymi do użycia. 75 proc. Polaków twierdzi nawet, że bardziej ufa w jakość produktu, gdy jest on zapakowany w opakowanie szklane.
– W ramach Międzynarodowego Roku Szkła 2022, decydenci skupiają się na nowych celach w zakresie redukcji odpadów. Wyniki naszych badań dowodzą, że konsumenci coraz częściej postrzegają opakowania szklane jako zdrowy, w 100 proc. poddawany recyklingowi materiał opakowaniowy do codziennego użytku skomentowała – Adeline Farrelly – sekretarz generalny FEVE, Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego.
FEVE – Europejska Federacja Szkła Opakowaniowego – jest stowarzyszeniem europejskich producentów opakowań szklanych do żywności i napojów oraz flakonów do perfum, kosmetyków i farmacji. Zrzesza około 60 członków.
Badanie zostało przeprowadzone w 2022 roku przez firmę badawczą InSites Consulting na zlecenie Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego (FEVE) na rzecz platformy konsumenckiej Friends of Glass. Skierowane było do konsumentów w 13 krajach europejskich: Austrii, Chorwacji, Czechach, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy zostali zrekrutowani za pośrednictwem internetowego panelu badawczego, z podziałem płci. W ankiecie wzięło 4107 respondentów, 75 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn.
Czytaj także: UE przedstawia plan ograniczenia odpadów opakowaniowych