StoryEditor
Opakowania
07.02.2020 00:00

Piękno, które trwa – Coty rozpoczyna kategoryczne działania w celu ochrony środowiska

Firma Coty ogłosiła zaktualizowaną wersję swojego programu zrównoważonego rozwoju pod hasłem „Beauty That Lasts" („Piękno, które trwa"). To element szerszego planu przekształcania działalności Coty – rozwijania firmy przy jednoczesnym wywieraniu pozytywnego wpływu na zmiany społeczne, etyczne i środowiskowe w branży. Coty deklaruje m.in. projektowanie nowych produktów i pozyskiwanie surowców zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju, dalsze obniżanie emisji CO2, ograniczanie zużycia energii i ilości odpadów, oraz ponowne wykorzystywanie lub odzyskiwanie surowców. Do 2025 r. 100 proc. opakowań dla nowych produktów Coty będzie zawierało materiały pochodzące z odzysku lub będzie nadawało się do odzysku, ponownego użycia lub do biodegradacji. Do 2030 r. firma ograniczy do zera odpady kierowane na wysypiska.

Firma Coty Inc. przedstawiła zaktualizowaną wersję swojego programu zrównoważonego rozwoju pod hasłem „Beauty That Lasts" („Piękno, które trwa), którego cele koncentrują się wokół trzech obszarów: „Piękno naszych Ludzi", „Piękno naszych Produktów" oraz „Piękno naszej Planety". „Beauty That Lasts” to platforma dotycząca zrównoważonego rozwoju, która stanowi integralną część szerszego planu przekształcenia działalności Coty. Jego  celem jest rozwijanie firmy przy jednoczesnym wywieraniu pozytywnego wpływu na zmiany społeczne, etyczne i środowiskowe w branży. Ta deklaracja podkreśla niezmienne wsparcie Coty dla dziesięciu zasad w ramach ogłoszonego przed pięciu laty przez ONZ programu Global Compact.

– Chcemy mieć pewność, że nasz biznes jest gotowy, aby rywalizować w dzisiejszej rzeczywistości, która coraz bardziej jest oparta o model gospodarki o obiegu zamkniętym, a także, że będzie mógł czerpać ze społeczeństwa w coraz większej mierze opartego na integracji – powiedział Pierre Laubies, prezes Coty (CEO). – Obserwujemy olbrzymie zainteresowanie i aktywność w tych obszarach zarówno ze strony naszych pracowników jak i ze strony naszych partnerów, kontrahentów i konsumentów. Mamy nadzieję, że jasno określając nasze cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, staniemy się inspiracją dla nowych działań, a ich realizacja pozwoli nam, wraz z innymi graczami w naszej branży, mieć znaczący wpływ na zmiany w ramach całej branży.

Program zrównoważonego rozwoju „Beauty That Lasts"

Piękno naszych PRODUKTÓW

Celem Coty jest dążenie do zwiększenia innowacyjności produktów w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. W tym roku firma wprowadziła nowy wskaźnik zrównoważonego rozwoju dla produktów, dzięki czemu może podejmować lepsze decyzje przy kreowaniu nowości dla poszczególnych marek. Nowe podejście zostało zweryfikowane w ramach projektów pilotażowych, takich jak n.p. weDo Professional – eko-etycznej linii produktów do pielęgnacji włosów, a także CK Everyone – nowego, czystego i ekologicznego zapachu unisex.  

–  Pozyskiwanie w zrównoważony sposób surowców do produktów pozostaje dla nas kwestią priorytetową – informuje firma. Np. dążenie do większej przejrzystości dotyczącej dostaw miki z Indii jest kolejnym krokiem ku osiągnięciu poziomu 100 proc. surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Jako jeden z członków-założycieli organizacji Responsible Mica Initiative, Coty podejmuje starania, aby zapewnić pełną jawność źródeł eksportowanej miki na poziomie poszczególnych kopalni i miejsc obróbki tego surowca.

CELE

  • poczynając od roku 2020: włączenie kryteriów zrównoważonego rozwoju na etapie projektowania wszystkich nowych produktów oraz regularne informowanie o postępach w ramach procesu zarządzania surowcami.
  • do roku 2022: poprawa procesów pozyskiwania surowców ze zrównoważonych źródeł oraz większa przejrzystość łańcucha dostaw

 - dążenie do zakupu 100 proc. dostaw oleju palmowego z certyfikatem mass balance do zakładów produkcyjnych firmy

 - 100 proc. dostaw miki z indii pochodzących ze zrównoważonych źródeł

  • Do roku 2025: 100 proc. opakowań dla nowych produktów będzie zawierało materiały pochodzące z odzysku lub będzie nadawało się do odzysku bądź ponownego użycia lub biodegradacji

Piękno naszej PLANETY

Celem Coty jest przyczynianie się do ochrony i zachowania zasobów naturalnych, aby osiągnąć zdrowsze, czystsze i bezpieczniejsze środowisko naturalne. W porównaniu do 2017 roku w Coty zmniejszono o 21 proc. całkowitą emisję z obiektów biurowych, fabrycznych i dystrybucyjnych, zaś sumaryczne zużycie energii przez nasze obiekty spadło o 19 proc.

CELE: Do roku 2030

  • obniżenie o 30 proc. bezwzględnej wartości emisji CO2 w całym łańcuchu wartości*
  • dalsze ograniczanie zużycia energii* o 25 proc. i całkowite przejście na energię odnawialną
  • dalsze poprawianie wyników w zakresie zmniejszania ilości odpadów, ponownym wykorzystaniu materiałów lub odzyskiwaniu surowców 
  • zero odpadów kierowanych na wysypiska oraz odzyskiwanie 80 proc. odpadów generowanych

(*dane porównawcze z 2017 r.)

Piękno naszych LUDZI

Coty zobowiązuje się zagwarantować swoim pracownikom środowisko pracy oparte o  różnorodność, integrację i poczucie przynależności. Poczynając od roku 2017 firma kontynuuje współpracę z międzynarodową organizacją społeczną Global Citizen, aby wspólnie przeciwdziałać uprzedzeniom i dyskryminacji. Do 31 grudnia 2019 r. podjęto ponad 200 tys. inicjatyw wspierających kampanie sponsorowane przez Coty.

CELE: Do roku 2025

  • akceleracja w zakresie szkoleń na temat społeczeństwa opartego na integracji oraz maksymalne zwiększenie różnorodności
  • przestrzeganie zasad równowagi płci na stanowiskach kierowników i liderów*
  • zwiększenie skali pomiaru oraz zmniejszenie nierówności płacowych kobiet i mężczyzn **
  • dalsze wspieranie inicjatywy charter for change 
  • coroczne szkolenie 95 proc. partnerów w zakresie zasad zachowania zgodności
  • uruchomienie 500 tys. inicjatyw global citizen w ramach kampanii sponsorowanych przez coty

(* Poziom 1-5, ** 5 największych rynków)

Program „Beauty That Lasts" stanowi integralną część szerszego planu przekształcenia działalności Coty, którego celem jest zbudowanie lepszej firmy, przy jednoczesnym odgrywaniu pozytywnej roli w procesie kształtowania bardziej zrównoważonego i sprawiedliwego świata.  Firma planuje informować o postępach w ramach ww. zobowiązań w corocznych raportach, które można znaleźć pod linkiem: Raportu UNGC.

O Coty

Coty jest jedną z największych na świecie firm z branży kosmetycznej, globalnym liderem w sektorze perfum, drugą najważniejszą firmą w sektorze profesjonalnych produktów do koloryzacji i pielęgnacji włosów, a także trzecią na rynku kosmetyków kolorowych. Produkty Coty są sprzedawane w ponad 150 krajach całego świata.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.11.2024 08:30
Ekologiczne opakowania. Oczekiwania kontra rzeczywistość
W wersj iidealnej, każdy element opakowania kosmetyku powinien być pójny, spełniać założenia monomateriałowości oraz uwzględniać zasady ekoprojektowania. Czy to możliwe?fot. Shutterstock

Opakowanie ma być dziś ekologiczne, ale też „miłe dla oka”, musi przyciągać uwagę, ale jednocześnie powinno cechować się prostotą. Ma przy tym pełnić funkcję ochronną ale jednocześnie być „cichym sprzedawcą” i odpowiedzią na obowiązujące trendy. A podstawowe pytanie brzmi: czym tak naprawdę ekologiczne opakowanie jest - pisze dla nas Justyna Kierzkowska-Grzyb, ekspertka w branży etykiet i opakowań.

Według najnowszych badań, dla 54 proc. Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik przy zakupie produktów a ponad 20 proc. respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik decydujący o zakupie.

A czy ktoś pokusił się o badanie tego, co Polacy rozumieją pod hasłem „ekologiczne opakowanie”? Polacy – konsumenci, ale też brand ownerzy, stratedzy marki, osoby odpowiedzialne za realizację strategii wdrażania tzw. „ekologicznych opakowań” na rynek?

image
Autorka: Justyna Kierzkowska-Grzyb, dyrektor marketingu i sprzedaży w Aniflex
fot. materiały prasowe
Bo jeśli są to np. opakowania pet z foliową etykietą zadrukowane pełnym gamutem kolorystycznym, uszlachetnione folią do cold-stampingu, polakierowane, zalaminowane, z dodatkiem sitodruku, farb specjalnych lub innych, które to mają „wyróżnić produkt na sklepowej półce”, ale z dopiskiem „etykieta (lub opakowanie) zawiera 30 proc. surowców z recyklingu” to w   można się chyba pokusić o stwierdzenie, że prawie wszyscy wybieramy te „ekologiczne” opakowania.

Edukacja kluczem do sukcesu

Rozwiązań z zakresu bardziej przyjaznych środowisku etykiet czy opakowań jest dużo; materiały z zawartością surowców z recyklingu, zredukowane (o obniżonej gramaturze) czy wspomagające proces recyklingu to doskonała alternatywa dla standardowych aplikacji. Ich dostępność jest dziś w zasadzie nieograniczona, a koszt najczęściej porównywalny ze standardowym odpowiednikiem.

Czy właściciele marek chętnie z nich korzystają? Czy korzystają we właściwy sposób wykorzystując cały ich potencjał?

Cóż...z tymi eko-rozwiązaniami jest trochę jak z Pszczółką Mają – są gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie. Wielu o nich słyszało, niewielu zdecydowało się wdrożyć albo, co gorsze, wdrożyło, jednak nie do końca przemyślało całą strategię takiego eko-opakowania.

Czytaj także: Czy ekologiczne opakowania kosmetyków mają znaczenie dla konsumentów?

Weźmy pod uwagę prosty przykład: etykiety z materiału kompostowalnego. Są ekologiczne pod pewnymi warunkami – zasadami, które powinniśmy znać, przemyśleć i wprowadzić jeszcze na etapie tworzenia koncepcji – projektu opakowania czy etykiety. Bo sam zakup takiego materiału i jego aplikacja nie upoważniają w żaden sposób do twierdzenia, że moja etykieta/opakowanie spełnia założenia związane z tzw. ekoodpowiedzialnością. Dołożenie nieprzemyślanych konstrukcji, uszlachetnień czy zdobień oraz nieuwzględnienie możliwych i opłacalnych metod recyklingu może zniweczyć cały wysiłek i prowadzić do szerzenia niewłaściwych praktyk w tym zakresie.

Z drugiej strony, przed dostawcami opakowań, ale też ich projektantami, stoją ogromne wyzwania. Opakowanie ma być ekologiczne, ale też „miłe dla oka”, musi przyciągać uwagę, ale jednocześnie powinno cechować się prostotą. Ma przy tym pełnić funkcję ochronną ale jednocześnie być „cichym sprzedawcą” i odpowiedzią na obowiązujące trendy… Czy to aby nie za dużo jak na jeden, prosty element całej układanki pod szyldem produkt?

Czy można mieć ciastko i zjeść ciastko?

Okazuje się, że tak, ale to żmudny proces wymagający czasu, kompetencji a także (a może przede wszystkim) chęci.

Znajomość podstawowych zasad projektowania opakowań, dostępnych i opłacalnych kosztowo metod recyklingu, dostępnych surowców i komponentów do produkcji oraz przepisów określających i definiujących podstawowe założenia z zakresu szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju opakowań, to klucz to stworzenia spójnej i jednoznacznej strategii rozwoju opakowania, która powinna spinać i porządkować wszystkie elementy tej niełatwej układanki. Tylko czy w średniej wielkości firmie kosmetycznej znajdziemy osobę, która jest w stanie koordynować te procesy i co więcej skutecznie nimi zarządzać?

Moje doświadczenia pozwalają stwierdzić, że „jest różnie”. Najczęściej spotykanym przypadkiem jest ten, w którym firma wprowadzi opakowanie z zawartością surowców z recyklingu i uważa temat za załatwiony. Niekoniecznie myśli o tym aby każdy element tego opakowania był spójny, spełniał założenia monomateriałowości, czy też uwzględniał zasady ekoprojektowania.

Zdarzają się czasem przypadki ekstremalne. Myślimy o etykiecie, opakowaniu jednostkowym tworząc z nich konstrukcje zdatną do recyklingu, po czym tak zapakowany produkt pakujemy w tekturowy kartonik, w którym zmieścić moglibyśmy co najmniej trzy. Temat opakowań nadmiernych w branży kosmetycznej jest tematem rzeką, z całą pewnością godnym takiej samej uwagi jak stosowane surowce i komponenty, z których złożone jest opakowanie.

„Nie wszystko złoto, co się świeci”

Kolejnym istotnym czynnikiem szeroko omawianym w kontekście eko-rozwiązań jest stosowanie zdobień. Nie ma dziś ekologicznej alternatywy dla folii do cold czy hot-stampingu, powszechnie używanych do dekorowania etykiet i opakowań kosmetycznych.

Pojawiają się natomiast rozwiązania, których zadaniem jest eliminowanie kolejnego procesu zdobienia. Przykładem takiego jest efekt holograficzny „zatopiony” w lakierze, który ma być alternatywą dla dodatkowego procesu nanoszenia folii. To duży kompromis i kolejny krok w aspekcie poszukiwań alternatywnych rozwiązań w tym zakresie.

Reasumując …

Myśląc o ekologicznych rozwiązaniach opakowaniowych należy zwrócić uwagę na szereg istotnych aspektów i elementów, które w mojej ocenie wymagają spójnej, zrównoważonej i mocno przemyślanej strategii. Każdy półśrodek i każde odstępstwo od tego, co w takiej strategii zostanie przyjęte na etapie tworzenia konceptu, może warunkować fakt, czy dane opakowanie rzeczywiście będzie tym eko czy też wpisze się w definicję eko-ściemy. A skoro mowa o definicji, być może warto zacząć od precyzyjnego określenia tego, czym eko-opakowanie właściwie jest? 

Justyna Kierzkowska-Grzyb  

Dyrektor marketingu i sprzedaży w Aniflex. Z branżą etykiet i opakowań związana od kilkunastu lat. Prelegentka konferencji opakowaniowych, autorka publikacji prasowych na temat  projektowania etykiet oraz proekologicznych rozwiązań z obszaru opakowań. 

Czytaj także: Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
07.11.2024 09:53
Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań
Nowa biblioteka umożliwi dopasowanie koloru opakowań aluminiowych.X-Rite

Nowe biblioteki kolorów Monobloc w systemie PantoneLIVE to rozwiązanie, które ułatwia markom kosmetycznym i producentom opakowań precyzyjne odwzorowanie kolorów na aluminiowych opakowaniach. Dzięki współpracy Pantone, X-Rite i Sun Chemical, proces projektowania, testowania i produkcji kolorowych opakowań stanie bardziej przewidywalny i przyjazny środowisku.

W ostatnich latach opakowania aluminiowe oraz inne metalowe cieszą się rosnącą popularnością wśród marek kosmetycznych. Teraz dzięki współpracy Pantone, X-Rite i Sun Chemical pojawiła się innowacyjna możliwość tworzenia opakowań z metalu w niestandardowych kolorach. Wprowadzono nowe biblioteki kolorów Monobloc do systemu cyfrowego PantoneLIVE, przeznaczone specjalnie do aluminiowych opakowań aerozolowych, co znacząco ułatwia proces projektowania i produkcji.

Kolor może wyglądać inaczej w zależności od materiału, na którym jest używany, dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie odwzorować odcień na aluminium. Nowe biblioteki Monobloc umożliwiają dokładną komunikację standardów Pantone w produkcji opakowań, pomagając markom i producentom w precyzyjnym planowaniu wyglądu projektów. To ułatwienie pozwala na lepszą kontrolę jakości i unikanie błędów, co podkreślił Eduardo Alegria, Global Champion Metal Deco inks w Sun Chemical: „Nowe biblioteki upraszczają proces zatwierdzania kolorów, eliminują niepewność i opóźnienia oraz zmniejszają potrzebę poprawek, co jest bardziej zrównoważonym i opłacalnym rozwiązaniem”.

image
Pantone oferuje wzorniki, dzięki którym można precyzyjnie dopasować kolor.
Céréales Killer via Wikimedia

Biblioteki Monobloc zostały opracowane, aby jak najdokładniej odwzorować kolory z systemu Pantone Matching System, z zastosowaniem farby na aluminiowych puszkach lub pojemnikach, zarówno w wykończeniu matowym, jak i błyszczącym. Jak zauważyła Cindy Cooperman, wiceprezeska Global Brand Sales w X-Rite, proces tworzenia aluminiowych opakowań jest złożony ze względu na ich odblaskowy, zakrzywiony kształt, co utrudnia uzyskanie dokładnego koloru. Dzięki połączeniu bibliotek Monobloc w PantoneLIVE z urządzeniami X-Rite, takimi jak spektrofotometr Ci64, marki mogą teraz łatwiej wybierać, mierzyć i produkować spójne kolory, co pomaga utrzymać spójność wizualną marki.

Pantone to amerykańska firma znana przede wszystkim z opracowania i wdrożenia standaryzowanego systemu kolorów, znanego jako Pantone Matching System (PMS). System ten jest szeroko stosowany w przemyśle poligraficznym, modowym, projektowym i wielu innych branżach, które wymagają precyzyjnej identyfikacji i powtarzalności kolorów. Dzięki Pantone firmy, projektanci i producenci mogą komunikować się na temat kolorów z dokładnością, niezależnie od lokalizacji, co eliminuje błędy interpretacyjne. Każdy kolor w systemie ma przypisany unikalny numer, który umożliwia dokładne odtworzenie odcienia na różnych materiałach i w różnych procesach produkcyjnych.

Czytaj także: Pantone ogłasza piękny brzoskwiniowy Peach Fuzz 13-1023 kolorem roku 2024

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 02:07