W tym celu BillerudKorsnäs i Alpla założyli społeczność Paper Bottle, czyli wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Paboco. Do tej inicjatywy już dołączyli producenci dóbr konsumpcyjnych, tacy jak Carlsberg, The Absolut Company (Pernod-Ricard), L’Oréal i Coca-Cola Europe.
Projekt, prowadzony przez Paboco, spółkę joint venture BillerudKorsnäs i Alpla, ma na celu stworzenie i przemysłową produkcję w 100 proc. nadających się do recyklingu butelek wykonanych z celulozy drzewnej z barierą na bazie biomateriałów, odporną na ciecze, CO2 i tlen oraz odpowiednią do płynów takich jak napoje gazowane i niegazowane, produkty kosmetyczne i inne.
Do tej pory wysokie właściwości barierowe (zdolność do wytrzymania przepuszczalności gazu) wymagane dla butelki zapewnia cienka warstwa PEF (furanoate polietylenu) holenderskiej firmy Avantium. PEF to polimer w 100 proc. pochodzenia roślinnego i nadający się do recyklingu. W ten sposób możliwe jest pełne przetworzenie butelki papierowej przez oddzielenie papieru i PEF.
Rozwój ekologicznej butelki papierowej po raz pierwszy odnotował sukces w 2015 roku, kiedy duńska firma ecoXpac zaprezentowała pierwszą papierową butelkę do piwa we współpracy z Carlsberg Group i BillerudKorsnäs.
Paboco chce zgromadzić największych ekspertów w dziedzinie materiałów, projektowania i technologii oraz wiodące globalne marki konsumenckie aby zbadać dalszy rozwój i możliwości handlowe butelek papierowych i zapewnić zrównoważony postęp w branży butelkowania.