StoryEditor
Opakowania
31.08.2023 10:58

Opakowania powinny nadawać się do wielokrotnego użytku, recyklingu lub biodegradacji. Tego oczekuje ponad połowa konsumentów

Ponad 60 proc. Polaków ankietowanych przez SW Research uważa, że producenci z branży opakowaniowej powinni podejmować większe wysiłki w dbaniu o środowisko, skupiając się na kwestii wdrażania ekologicznych opakowań. / Shutterstock
51 proc. Polaków chciałoby, aby opakowania produktów, które kupują nadawały się do recyklingu, podlegały biodegradacji lub były wielokrotnego użytku. 62 proc. konsumentów oczekuje natomiast, że producenci opakowań zwiększą wysiłki na rzecz ochrony środowiska, skupiając się na wprowadzaniu coraz większej liczby ekologicznych opakowań na rynek. To dane z badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex.

Według ankietowanych w badaniu EKObarometr, branża opakowaniowa powinna skoncentrować się na produkcji opakowań wytwarzanych z materiałów przyjaznych dla środowiska oraz wielorazowych. Wytwarzanie opakowań nadających się do wielokrotnego użytku i recyklingu jest kluczowym wyzwaniem stawianym firmom przez 51 proc. respondentów badania EkoBarometr. Co ciekawe, najczęściej optowały za tym osoby po 55 roku życia.

Z badania wynikają również kolejne kroki, jakie branża opakowaniowa powinna podjąć w celu ochrony środowiska. Zdaniem 47 proc. respondentów przedsiębiorstwa powinny zastępować opakowania z tworzyw sztucznych opakowaniami bardziej przyjaznymi dla środowiska. Według 37 proc. konsumentów producenci opakowań powinni skupić się na produkcji opakowań, które będą mniejsze, lżejsze i cieńsze oraz dążyć do zmniejszenia śladu węglowego swoich produktów (wskazania 27 proc. respondentów).

Czytaj też: Konsumentom nie podobają się zbyt duże opakowania dla niewielkich produktów

Branża opakowaniowa oraz marki podejmują już wspólne działania mające na celu zwiększenie liczby opakowań biodegradowalnych i nadających się do recyklingu oraz stopniowo starają się wyeliminować tworzywa sztuczne z tych opakowań, z których jest to możliwe.

Aleksandra Robak, quality and system director w Grupie Akomex  informuje:

Klienci coraz częściej zlecają opracowanie odpowiedniego dla nich rozwiązania w formie powłok eliminujących tworzywa sztuczne z opakowań, zachowując tym samym ich kluczowe właściwości. Dzięki wprowadzeniu alternatywnych rozwiązań monomateriałowych (opartych na celulozie bez udziału tworzyw) opakowania z ekobarierą są w pełni zdatne do recyklingu, funkcjonalne oraz wygodne dla konsumenta i korzystne dla środowiska

Zaznacza jednak, że takie opakowania czasami nie mogą zostać poddane recyklingowi (jeśli są laminowane lub pokryte lakierem UV). Z pomocą przychodzą ekologiczne rozwiązania barierowe np. pokrycie opakowań lakierem dyspersyjnym przynosi taki sam efekt, jak stosowanie lakieru UV, który jest mniej przyjazny dla środowiska naturalnego.

Klienci coraz częściej zlecają opracowanie odpowiedniego dla nich rozwiązania w formie powłok eliminujących tworzywa sztuczne z opakowań, zachowując tym samym ich kluczowe właściwości. Dzięki wprowadzeniu alternatywnych rozwiązań monomateriałowych (opartych na celulozie bez udziału tworzyw) opakowania z ekobarierą są w pełni zdatne do recyklingu, funkcjonalne oraz wygodne dla konsumenta i korzystne dla środowiska

 – wyjaśnia Aleksandra Robak.

Ponad 60 proc. Polaków ankietowanych przez SW Research uważa, że producenci z branży opakowaniowej powinni podejmować większe wysiłki w dbaniu o środowisko, skupiając się na kwestii wdrażania ekologicznych opakowań.

Czytaj też: Ponad 70 proc. Polaków zastanawia los opakowań wrzuconych do kontenera na odpady 

Zróżnicowane są natomiast opinie pomiędzy najmłodszymi, a najstarszymi osobami biorącymi udział w badaniu. Najczęściej to młodzi do 24 roku życia zauważają zaangażowanie producentów oraz podjęte działania na rzecz ekoopakowań, podczas gdy starsi ankietowani (powyżej 55 lat) uważają, iż producenci robią zdecydowanie za mało w sprawie wdrażania ekologicznych opakowań.

image
Grupa Akomex

Badanie EKObarometr – V fala – zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków – 1500 osób. Wykonawcą badania jest SW Research.

***

Grupa Akomex to producent opakowań z ponad 50-letnim doświadczeniem na rynku. W jej skład wchodzą spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Około połowa produktów firmy jest eksportowana poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza około 1,3 miliarda opakowań, dostarczanych wiodącym markom m.in. z branży spożywczej i farmaceutycznej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
19.12.2024 10:12
Notino wysłało w tym roku klientom 25 mln zamówień – to stan na początek grudnia
Największe zapotrzebowanie na usługę elegackiego opakowania zakupu w Notino jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzeniafot. Notino IG

Mimo że Święta Bożego Narodzenia jeszcze przed nami i wiele prezentów zostanie jeszcze wysłanych, Notino przedstawiło już w pierwszej połowie grudnia swoj podsumowanie mijającego roku z perspektywy działu logistyki i opakowań.

Notino w swoim komunikacie, podsumowującym tegoroczne osiągnięcia działu logistyki i opakowań, opublikowanym na platformie LinkedIn, podkreśla, że rok 2023 był dla firmy niezwykle udany.  

“Z dumą informujemy, że w 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 25 milionów zamówień we wszystkich naszych centrach dystrybucyjnych” – podało Notino. Z tej liczby większość zamówień (prawie 20 mln) spakowano i wysłano z magazynu Notino w czeskim Rajhradzie.

Jakie usługi pakowania cieszyły się największym zainteresowaniem klientów Notino w 2024 roku?

image
Prawie co czwarta paczka w magazynach Notino została przygotowana na automatycznych liniach pakujących
fot. Notino LinkedIn

Najwięcej, bo prawie dwie trzecie zamówień (16,7 mln paczek) było zapakowane w standardową folię bąbelkową. Automatycznie zapakowano ponad 6 mln zamówień – czyli prawie co czwarta paczka została przygotowana na automatycznych liniach pakujących. Jak zaznacza Notino, w nadchodzących latach ta proporcja powinna wzrastać.

1,7 mln paczek (7 proc. z ogółu zamówień) zostało opakowanych w sposób ekologiczny, czyli w materiały pochodzące z recyklingu, nie zawierające plastiku. Obecnie klienci sklepu internetowego Notino przy wyborze przesyłki eko dopłacają 4,90 zł.

Natomiast ponad 420 tys. zamówień (1,7 proc.) zostało na życzenie klientów opakowane w wersji prezentowej. W przypadku tej usługi dodatkowy koszt dla klienta to 24 zł. Jak zdradza Notino, największe zapotrzebowanie na taką usługę jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, a także w lutym przy okazji Walentynek.

Jak podsumowuje Notino, do końca roku pozostały jeszcze dwa gorące, obfitujące w zamówienia tygodnie, które wpłyną na końcowe wyniki.

Czytaj też: Bartosz Kliś, Notino: Dla nas nie ma granicy między online a offline

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
17.12.2024 12:42
Nowy właściciel Cosmogen: Weinberg Capital Partners przejmuje producenta opakowań kosmetycznych
Cosmogen ma w ofercie między innymi aplikatory i pędzle.Cosmogen

Cosmogen, francuska firma specjalizująca się w produkcji aplikatorów, pędzli i opakowań dla marek kosmetycznych, znalazła się pod nowym zarządem. Inwestorem została firma Weinberg Capital Partners, a transakcja wpisuje się w strategię ich funduszu LBO WCP#4.

Francuska firma Cosmogen, istniejąca od 1982 roku, to uznany producent opakowań o wysokiej wartości dodanej dla branży kosmetycznej. W ostatnich latach firma rozszerzyła swoją działalność o sektor farmaceutyczny, wprowadzając rozwiązania dedykowane produktom OTC. Przejęcie Cosmogen przez Weinberg Capital Partners stanowi trzecią transakcję funduszu LBO WCP#4, który wspierany jest przez WCP Co-Invest, uruchomiony we wrześniu, oraz BNP Paribas Développement.

Nowy etap w rozwoju Cosmogen jest wynikiem wizji i strategii realizowanej przez CEO firmy, Priscille Allais. W swoim komentarzu podkreśliła zaangażowanie zespołu oraz determinację w dalszym rozwoju pod skrzydłami nowego inwestora. Weinberg Capital Partners planuje przyspieszenie wzrostu Cosmogen poprzez inwestycje w innowacje i ekspansję międzynarodową. Jak zaznaczył Paul Cordahi, Dyrektor WCP, reputacja Allais oraz silne relacje z głównymi markami kosmetycznymi będą kluczowe dla utrzymania pozycji Cosmogen na dynamicznie rozwijającym się rynku.

Do tej pory Cosmogen należało do MBO+, wcześniej znanego jako MBO Partenaires, od 2016 roku. Dzięki nowemu właścicielowi firma ma szansę nie tylko umocnić swoją pozycję w sektorze opakowań kosmetycznych i farmaceutycznych, ale także realizować strategię wzrostu poprzez potencjalne akwizycje na rynkach międzynarodowych.

Czytaj także: Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. grudzień 2024 06:18