StoryEditor
Opakowania
13.11.2020 00:00

Nowe wytyczne dla żeli wodno-alkoholowych - co wolno, a czego nie wolno pisać na etykiecie?

Istniało realne zagrożenie, że kategoria żeli wodno-alkoholowych zniknie z rynku. Udało się ją obronić, ale nowe wytyczne znacząco wpłyną na sposób oznakowania tych produktów. Komunikacja nie może m.in. nawiązywać do pandemii. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego przygotował webinar, podczas którego zostaną przedstawione nowe wytyczne obowiązujące wszystkich, którzy tego rodzaju produkty wypuszczają na rynek. Webinar jest bezpłatny dla firm należących do związku.

12 listopada br., odbyło się spotkanie Podgrupy ds. Produktów Kosmetycznych Komisji Europejskiej. Jednym z jego kluczowych punktów była dyskusja nad ostatecznym kształtem dokumentu technicznego TECHNICAL DOCUMENT ON THE SCOPE OF APPLICATION OF THE COSMETICS REGULATION (EC) NO 1223/2009 (ARTICLE 2(1)(a)) Product claims of leave-on hydro alcoholic hand gels in the context of COVID-19 pandemic.

Zgodnie z raportem z tego spotkania, autorstwa przedstawicieli sektora, Cosmetics Europe i kraje członkowskie, wśród których była także Polska, zgłosiły potrzebę ustanowienia terminów przejściowych dla jego zastosowania. Komisja Europejska wyraźnie zaznaczyła, że sytuacja w krajach członkowskich różni się, więc nie da się zastosować wspólnego terminu przejściowego dla całej Unii. Zarekomendowano podejście lokalne, z uwzględnieniem specyfiki danego rynku. W Polsce, ze względu na ogromną liczbę przedsiębiorców MŚP i duże rozdrobnienie, sytuacja jest nad wyraz wymagająca. Dlatego Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego niezwłocznie przystąpił do kolejnej tury rozmów z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii.

Z wcześniejszych negocjacji wiemy, że organy te rozumieją potrzeby naszej branży, w tym konieczność wyznaczenia odpowiedniego czasu na dostosowanie się do nowych zasad. Dotychczas apelowaliśmy o 12-miesięczny okres przejściowy i – co najważniejsze – brak wycofywania produktów z rynku. Podtrzymaliśmy ten apel w imieniu przedsiębiorców sektora kosmetycznego w Polsce. Zwróciliśmy się też z prośbą do urzędników o lokalne podeście i nieuwzględnianie w zakazie stosowania oznaczenia palności zgodnego z CLP, co jest zgodne ze stanowiskiem Inspekcji Sanitarnej. Mamy nadzieję, że dla dobra przedsiębiorców odpowiedź dotycząca długości i zasad stosowania terminów przejściowych dla żeli wodno-alkoholowych w Polsce, zostanie opracowana sprawnie – komentuje dr Justyna Żerańska, Regulatory Affairs Manager w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Do tego czasu zespół Kosmetycznych.pl mocno zaangażuje się w tłumaczenie nowych wytycznych dotyczących żeli wodno-alkoholowych podczas dwóch webinarów poświęconych tej tematyce. Blisko 100 miejsc na pierwszy termin 18 listopada rozeszło się w niecałe 4 godziny! Dla tych, którzy nie zdążyli się zarejestrować, przygotowany został drugi termin tydzień później, tj. 25 listopada – są na niego jeszcze wolne miejsca, więc zachęcamy do rejestracji! Podczas webinaru zespół Kosmetycznych.pl w składzie Blanka Chmurzyńska-Brown, dr inż. Justyna Żerańska, Marta Wiąckowska wraz z ekspertem zewnętrznym, Michałem Traczem z kancelarii KRK, poruszą kluczowe dla firm kosmetycznych zagadnienia związane z wytycznymi – zarówno te łatwe do wprowadzenia w życie, jak i te będące dużym wyzwaniem przy wdrażaniu.

W programie webinaru:

  • jak poprawnie stworzyć etykietę dla swoich produktów i uniknąć zakazanych deklaracji, symboli, grafik,
  • jakie są wytyczne dotyczące nowego sposobu prezentacji produktu kosmetycznego, który nie może nawiązywać do szalejącej pandemii,
  • ile czasu będziecie mieć na dostosowanie się do nowych przepisów,
  • jakie jest stanowisko polskiego nadzoru i jakie konsekwencje niesie to dla branży,
  • jakie rynkowe case’y już wzbudziły wątpliwości organów nadzoru. 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 20:27