StoryEditor
Opakowania
13.11.2020 00:00

Nowe wytyczne dla żeli wodno-alkoholowych - co wolno, a czego nie wolno pisać na etykiecie?

Istniało realne zagrożenie, że kategoria żeli wodno-alkoholowych zniknie z rynku. Udało się ją obronić, ale nowe wytyczne znacząco wpłyną na sposób oznakowania tych produktów. Komunikacja nie może m.in. nawiązywać do pandemii. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego przygotował webinar, podczas którego zostaną przedstawione nowe wytyczne obowiązujące wszystkich, którzy tego rodzaju produkty wypuszczają na rynek. Webinar jest bezpłatny dla firm należących do związku.

12 listopada br., odbyło się spotkanie Podgrupy ds. Produktów Kosmetycznych Komisji Europejskiej. Jednym z jego kluczowych punktów była dyskusja nad ostatecznym kształtem dokumentu technicznego TECHNICAL DOCUMENT ON THE SCOPE OF APPLICATION OF THE COSMETICS REGULATION (EC) NO 1223/2009 (ARTICLE 2(1)(a)) Product claims of leave-on hydro alcoholic hand gels in the context of COVID-19 pandemic.

Zgodnie z raportem z tego spotkania, autorstwa przedstawicieli sektora, Cosmetics Europe i kraje członkowskie, wśród których była także Polska, zgłosiły potrzebę ustanowienia terminów przejściowych dla jego zastosowania. Komisja Europejska wyraźnie zaznaczyła, że sytuacja w krajach członkowskich różni się, więc nie da się zastosować wspólnego terminu przejściowego dla całej Unii. Zarekomendowano podejście lokalne, z uwzględnieniem specyfiki danego rynku. W Polsce, ze względu na ogromną liczbę przedsiębiorców MŚP i duże rozdrobnienie, sytuacja jest nad wyraz wymagająca. Dlatego Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego niezwłocznie przystąpił do kolejnej tury rozmów z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii.

Z wcześniejszych negocjacji wiemy, że organy te rozumieją potrzeby naszej branży, w tym konieczność wyznaczenia odpowiedniego czasu na dostosowanie się do nowych zasad. Dotychczas apelowaliśmy o 12-miesięczny okres przejściowy i – co najważniejsze – brak wycofywania produktów z rynku. Podtrzymaliśmy ten apel w imieniu przedsiębiorców sektora kosmetycznego w Polsce. Zwróciliśmy się też z prośbą do urzędników o lokalne podeście i nieuwzględnianie w zakazie stosowania oznaczenia palności zgodnego z CLP, co jest zgodne ze stanowiskiem Inspekcji Sanitarnej. Mamy nadzieję, że dla dobra przedsiębiorców odpowiedź dotycząca długości i zasad stosowania terminów przejściowych dla żeli wodno-alkoholowych w Polsce, zostanie opracowana sprawnie – komentuje dr Justyna Żerańska, Regulatory Affairs Manager w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Do tego czasu zespół Kosmetycznych.pl mocno zaangażuje się w tłumaczenie nowych wytycznych dotyczących żeli wodno-alkoholowych podczas dwóch webinarów poświęconych tej tematyce. Blisko 100 miejsc na pierwszy termin 18 listopada rozeszło się w niecałe 4 godziny! Dla tych, którzy nie zdążyli się zarejestrować, przygotowany został drugi termin tydzień później, tj. 25 listopada – są na niego jeszcze wolne miejsca, więc zachęcamy do rejestracji! Podczas webinaru zespół Kosmetycznych.pl w składzie Blanka Chmurzyńska-Brown, dr inż. Justyna Żerańska, Marta Wiąckowska wraz z ekspertem zewnętrznym, Michałem Traczem z kancelarii KRK, poruszą kluczowe dla firm kosmetycznych zagadnienia związane z wytycznymi – zarówno te łatwe do wprowadzenia w życie, jak i te będące dużym wyzwaniem przy wdrażaniu.

W programie webinaru:

  • jak poprawnie stworzyć etykietę dla swoich produktów i uniknąć zakazanych deklaracji, symboli, grafik,
  • jakie są wytyczne dotyczące nowego sposobu prezentacji produktu kosmetycznego, który nie może nawiązywać do szalejącej pandemii,
  • ile czasu będziecie mieć na dostosowanie się do nowych przepisów,
  • jakie jest stanowisko polskiego nadzoru i jakie konsekwencje niesie to dla branży,
  • jakie rynkowe case’y już wzbudziły wątpliwości organów nadzoru. 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.03.2025 13:23
Konsorcjum KKR i Warburg Pincus składa ofertę przejęcia Gerresheimer AG
Gerresheimer

Pierwsze informacje o potencjalnym przejęciu przez KKR i Warburg Pincus podał Bloomberg w zeszłym tygodniu. Przyszłość transakcji pozostaje jednak niepewna, a jej finalizacja, jeśli do niej dojdzie, będzie wymagała jeszcze wielu tygodni negocjacji.

Konsorcjum, w skład którego wchodzą fundusze private equity KKR i Warburg Pincus, złożyło niewiążącą ofertę przejęcia niemieckiej firmy Gerresheimer AG, producenta m.in. penów do iniekcji leków odchudzających, takich jak Wegovy. Według źródeł zaznajomionych ze sprawą, oferta opiewa na blisko 90 euro za akcję, co oznacza, że wartość całej firmy zostałaby oszacowana na około 3,1 miliarda euro (3,37 miliarda dolarów). Dla porównania, piątkowa wycena rynkowa Gerresheimer wynosiła 2,65 miliarda euro. Proces przejęcia nadal znajduje się na wczesnym etapie i może potrwać jeszcze kilka tygodni.

W związku z doniesieniami o możliwej transakcji akcje Gerresheimer wzrosły w poniedziałek nawet o 5,5 proc. Spółka potwierdziła w lutym, że prowadzi wstępne rozmowy z inwestorami z sektora private equity w sprawie ewentualnej sprzedaży, ale podkreśliła, że rozmowy mają charakter niewiążący. Przedstawiciele KKR i Warburg Pincus odmówili komentarza, a Gerresheimer nie odpowiedziało na prośby o stanowisko w tej sprawie.

Zainteresowanie przejęciem Gerresheimer pojawiło się w mediach kilka miesięcy po tym, jak inwestor aktywistyczny Ricky Chad Sandler objął 5,43 proc. udziałów w firmie w październiku 2024 roku. Tymczasem w ubiegłym miesiącu Gerresheimer obniżyło swoje prognozy przychodów na 2025 rok. Oczekiwana organiczna stopa wzrostu przychodów została zmniejszona do przedziału 3-5 proc., podczas gdy wcześniejsze prognozy zakładały wzrost na poziomie 7-10 proc. Spółka podtrzymała natomiast prognozy dotyczące skorygowanej marży zysku operacyjnego na poziomie około 22 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
18.03.2025 11:03
Międzynarodowy Dzień Recyklingu: jak Garnier dba o obieg zamknięty
Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producentaL‘Oréal mat.pras.

18 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Recyklingu, który przypomina o konieczności odzysku cennych surowców i szacunku dla naszej planety. Według raportu Circularity Gap Report, jedynie 7,2 proc. surowców na świecie poddawanych jest rzeczywistemu recyklingowi. To pokazuje, jak ogromne wyzwanie stoi przed przemysłem w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego.

– Fabryka L‘Oréal Warsaw Plant, w której produkowane są kosmetyki między innymi marki Garnier, stanowi ciekawy przykład, jak odpowiednie podejście do recyklingu może przynosić realne korzyści dla środowiska – mówi Katarzyna Wągrowska, ekspertka od gospodarki cyrkularnej i środowiskowej odpowiedzialności producenta. Kasia odwiedziła fabrykę L‘Oréal Warsaw Plant, żeby na własne oczy przekonać się, jak wygląda obieg zamknięty przy produkcji kosmetyków Garnier. Jakie spostrzeżenia nasunęły jej się po wycieczce? 

 

image
Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska – uważa Katarzyna Wągrowska
L‘Oréal mat.pras.

Dlaczego recykling jest tak ważny?

Recykling to nie tylko sposób na ograniczenie ilości odpadów, ale przede wszystkim szansa na odzysk cennych surowców i zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych. W obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie plastikiem czy nadmierna eksploatacja wody, odpowiedzialne gospodarowanie odpadami staje się priorytetem dla firm produkcyjnych na całym świecie. 

Niestety, recykling napotyka wiele trudności, takich jak brak odpowiednich technologii czy niewystarczający priorytet firm na zawracanie surowców do wtórnego obiegu. Na tym tle warto zwrócić uwagę na nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które podejmuje się w fabryce L‘Oréal Warsaw Plant. 

Pozytywne działania marki Garnier w procesie produkcyjnym:

✅ Odzysk kosmetyków niespełniających norm. Każda partia produktów jest sprawdzania pod kątem jakości fizykochemicznych i składu. Produkty, które nie spełniają standardów laboratoryjnych, nie trafiają do sprzedaży. Są zawracane w obiegu, by wykorzystać zarówno opakowanie, jak i sam kosmetyk. Opakowania są poddawane odzyskowi materiałowemu, z którego powstaje regranulat używany do produkcji kolejnych opakowań. Z kolei sama zawartość jest przetwarzana na płyny do szyb, pastę BHP, a nawet cegły. 

✅ Stacja recyklingu wody – Fabryka ma własną stację recyklingu wody, w której odzyskuje aż 250 m³ wody dziennie. Jest ona ponownie wykorzystywana w procesach okołoprodukcyjnych. Dzięki temu fabryka zużywa mniej wody wodociągowej, co jest ogromną oszczędnością dla środowiska. Co więcej, powstający w wyniku oczyszczania wody osad jest przekazywany na rekultywację terenów zubożonych, na przykład terenów po składowiskach odpadów. 

✅ Oszczędność surowców wpisana w proces produkcyjny – L‘Oréal Warsaw Plant dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania surowców wtórnych, co stanowi wzór dla innych zakładów produkcyjnych. Opakowania kosmetyków tworzone są z plastiku z recyklingu, dzięki czemu w mniejszym stopniu zużywane są surowce pierwotne. To jest kluczowe domknięcie procesu, by nie tylko tworzyć opakowanie nadające się do ponownego przetworzenia, ale i włączać recyklat do nowych opakowań. 

Wyzwania i przyszłość recyklingu 

Mimo licznych sukcesów, recykling wciąż wymaga inwestycji w nowoczesne technologie i zmian w podejściu firm do gospodarki obiegu zamkniętego. Przykład L‘Oréal Warsaw Plant pokazuje jednak, że zrównoważona produkcja jest możliwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska. 

W Dniu Recyklingu warto inspirować się takimi inicjatywami i wspólnie dążyć do lepszej przyszłości naszej planety. 

L‘Oréal Warsaw Plant to zlokalizowana pod Warszawą nowoczesna fabryka kosmetyków o globalnym zasięgu. Od ponad 25 lat fabryka odgrywa kluczową rolę w sieci produkcyjnej L‘Oréal, wytwarzając setki milionów produktów rocznie. Asortyment obejmuje szeroką gamę kosmetyków, od szamponów i odżywek do włosów, po toniki, wody micelarne, czy dezodoranty, które trafiają do konsumentów na całym świecie. 

Ze względu na skalę produkcji, profil działalności i zastosowane technologie, L‘Oréal Warsaw Plant jest kluczowym zakładem w Grupie L‘Oréal. Fabryka jest również ważnym inwestorem i partnerem na lokalnym rynku, między innymi dzięki wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju.

Czytaj też: Rewolucja w walce z plastikiem? Badania Polki dają nadzieję na czystszą planetę

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. kwiecień 2025 06:26