– Ostatnie 4 lata były dobre dla branży kosmetycznej. Wiele zmian legislacyjnych, które udało nam się wspólnie wprowadzić lub obronić, sprawiają, że przemysł kosmetyczny naprawdę może się rozwijać. Kontrybucja branży do sukcesu polskiego PKB jest widoczna i odczuwalna. Mam nadzieję, że branża kosmetyczna będzie w ciągu najbliższych lat cieszyć się dalszym wzrostem bez względu na spowolnienie gospodarcze, które przecież nas czeka. Mam nadzieję, że dzięki zwinności, elastyczności, gotowości do ciężkiej pracy, uda się ten nieco trudniejszy okres przejść w miarę suchą stopą – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii podczas konferencji „Strategia plastikowa i kosmetyki” zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Konferencja poświęcona wyzwaniom wynikającym z europejskiej strategii dotyczącej tworzyw sztucznych (Strategii Plastikowej) odbyła się 5 września w Warszawie. Uczestniczyli w niej przedsiębiorcy zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego – organizacji branżowej, do której należy ponad 180 firm kosmetycznych.
Firmy kosmetyczne, jako jedna z pierwszych branż w Polsce, wyszły naprzeciw nowym obowiązkom wynikającym ze Strategii Plastikowej, która zakłada, że do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych wprowadzane do obrotu na rynku Unii Europejskiej powinny nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu w sposób racjonalny pod względem kosztów. Do tego samego roku ponad połowa wytwarzanych w Europie opadów ma być poddawana recyklingowi. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego oraz firma Deloitte Advisory opracowały raport, w którym omówione zostały założenia Strategii Plastikowej oraz wynikające z niej obowiązki dla producentów. Znalazły się w nim także wskazówki, jak zacząć wprowadzać zrównoważone opakowania z tworzyw sztucznych, by sprostać wizji gospodarki o obiegu zamkniętym.
Producenci wszystkich branż, w tym kosmetycznej, muszą się przygotować na wzrost kosztów działalności wynikający z nowego zarządzania odpadami. Koszty selektywnej zbiórki, transportu i przetwarzania odpadów opakowaniowych będą podzielone pomiędzy producentów i konsumentów. Producenci pokryją od 50 do 80 proc. tych kosztów (w zależności od regulacji krajowych i stopnia spełnienia wymaganych poziomów recyklingu). Konsumenci odczują tę zmianę prawdopodobnie w wyższych cenach produktów na półce.
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) jest częścią pakietu dyrektyw dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Jest to zasada, zgodnie z którą producent odpowiada za produkt i opakowanie, w którym wprowadził produkt na rynek przez cały cykl ich życia, aż do momentu zagospodarowania odpadu powstałego z tego produktu lub opakowania. Kraje członkowskie mają niespełna 4 lata, do 5 stycznia 2023 r., na implementację przepisów zmienianych dyrektyw oraz dostosowanie istniejących, w tym ROP, do wymaganych standardów.
Minister Jadwiga Emilewicz podkreśliła innowacyjność polskiej branży kosmetycznej. – Jesteście pionierami w wielu dziedzinach – zwróciła się do przedsiębiorców zrzeszonych w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego. – Jest to pierwsza konferencja w Polsce, która w poważny sposób podchodzi do projektowania zmian w sektorze kosmetycznym wobec Strategii Plastikowej. Nie mówię o spotkaniach i dyskusjach w grupach roboczych, które także prowadzimy w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. To co jest niedoborem polskiej gospodarki wielu sektorów, to że często reagujemy za późno, kiedy legislacja jest już właściwie gotowa i staramy się tylko nieco poprawić tę rzeczywistość zamiast ją współkreować. Mam nadzieję, że ta konferencja pomoże nam przygotować dobre, odpowiedzialne, do udźwignięcia dla przemysłu, prawo – podkreśliła minister Emilewicz.