StoryEditor
Opakowania
19.03.2021 00:00

L‘Oréal wprowadza program recyklingu opakowań swoich marek w Hong Kongu

W Hong Kongu L‘Oréal rozpoczął program recyklingu opakowań kosmetycznych obejmujący 13 marek kosmetycznych należących do koncernu. Współpracując z lokalną organizacją pozarządową, zajmującą się ochroną środowiska, firma zaoferowała konsumentom punkty zbiórki opakowań do recyklingu w całym mieście. Do końca 2022 roku zamierza poddać recyklingowi 1 mln opakowań kosmetycznych w Hongkongu.

Do punktów zbiórki zorganizowanych przez L'Oréal Hong Kong przyjmowane będą wszelkie opakowania – nie tylko plastikowe butelki, ale także szklane i metalowe części produktów kosmetycznych, takich jak tubki na tusz do rzęs, opakowania na kredki do brwi, etui na szminki, puderniczki itp.

Program jest wynikiem ankiety konsumenckiej przeprowadzonej przez firmę L'Oréal w Hongkongu. Wynika z niej, że 70 proc. konsumentów ma poważne podejście do kwestii środowiskowych i jest skłonnych podjąć więcej działań na rzecz ograniczenia zużycia plastiku. Jednak tylko 30 proc. podjęło odpowiednie kroki, aby poddać recyklingowi zużyte butelki i opakowania z kosmetykami.

35 proc. konsumentów jest świadomych istnienia na rynku programów recyklingu marek kosmetycznych, a tylko 23 proc. konsumentów uczestniczyło w tych programach. Głównymi przeszkodami dla recyklingu był słaby dostęp do zakładów recyklingu (41proc.) i nieodpowiednie punkty recyklingu w Hongkongu (32 poc.)

Inne przyczyny to brak szczegółowych informacji na temat programu recyklingu (26 proc.), nieznajomość procesu recyklingu (23 proc.) oraz nieotrzymywanie/niezwracanie uwagi na takie informacje (21 proc.)

Konsumenci wykazywali niepewność co do możliwości recyklingu opakowań i pojemników produktów kosmetycznych. 64 proc. respondentów nie ma jasności co do tego, które opakowania lub pojemniki produktów kosmetycznych (w tym różnych kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry) można poddać recyklingowi na rynku. 

Najbardziej znanymi pojemnikami lub opakowaniami na kosmetyki nadające się do recyklingu są krem ​​do twarzy (55 proc.) i serum (50 proc.). Mniej niż 30 proc. respondentów zdaje sobie sprawę z możliwości recyklingu opakowań lub opakowań innych produktów kosmetycznych, takich jak puderniczki, etui na szminki, opakowania saszetek, opakowania masek, kredki do brwi i tubki z tuszem do rzęs.

Wyniki ankiety wskazują również, że 62 proc. respondentów jest bardziej skłonnych do recyklingu swoich produktów, jeśli dostępny jest recykling w sklepie.

Zgodnie z globalną wizją zrównoważonego rozwoju Grupy L'Oréal „L'Oréal for the Future”, oddział firmy w Hong Kongu zobowiązał się do promowania ekologicznego rozwoju branży kosmetycznej i rozwiązywania problemów związanych z recyklingiem związanych z jej produktami.

W związku z tym L'Oréal Hong Kong rozpoczyna swój pierwszy w historii program recyklingu obejmujący 13 marek kosmetycznych. Salony Kiehl’s, Lancôme i L'Oréal Paris przejmą wiodącą rolę w przyjmowaniu zużytych pojemników po produktach w swoich sklepach już w marcu. Do końca drugiego kwartału 2021 r. program obejmie pozostałe 10 marek kosmetycznych Grupy w Hongkongu.

We współpracy z lokalnym przedsiębiorstwem V Cycle, opakowania kosmetyków, które można poddać recyklingowi w programie, obejmują nie tylko plastikowe butelki, ale także szklane i metalowe części produktów kosmetycznych, takich jak tubki na tusz do rzęs, opakowania na kredki do brwi, etui na szminki, puderniczki itp.

– Badanie pomogło nam lepiej zrozumieć postawy i zachowania lokalnych konsumentów wobec zrównoważonego rozwoju – powiedziała Eva Yu, prezes i dyrektor zarządzająca L'Oréal Hong Kong. –  Jesteśmy w punkcie krytycznym, jeśli chodzi o przyszłość naszej planety i cieszymy się ze zwiększonej świadomości na tym froncie. Jako lider w branży kosmetycznej, naszym celem jest ścisła współpraca z lokalną społecznością w celu promowania zrównoważonego rozwoju i podejmowania działań z konsumentami w celu ochrony środowiska.

Natomiast Eric Swinton, założyciel i dyrektor generalny V Cycle zdradził, że współpraca z L'Oreal Hong Kong umożliwi zintensyfikowanie wysiłków firmy w ramach recyklingu obejmującego całe miasto.

–  Oferując ludziom platformę do recyklingu i ponownego wykorzystania cennych zasobów, tworzymy gospodarkę o obiegu zamkniętym, która jest korzystna zarówno dla środowiska, jak i naszego społeczeństwa, zmieniając przy tym nawyki konsumpcyjne poprzez hamowanie napływu plastiku. Jesteśmy przekonani, że razem z L'Oreal Hong Kong podnosimy świadomość konsumentów w zakresie potrzeby recyklingu i że ta inicjatywa zainspiruje ludzi do działania – dodał.

Oddział L'Oréal istnieje w Hong Kongu od 1983 roku. Jako spółka zależna Grupy L'Oréal oferuje 18 marek lokalnym klientom.

Badanie było przeprowadzone na zlecenie L'Oréal Hong Kong wśród 1000 mężczyzn i kobiet, będących konsumentami produktów kosmetycznych w Hongkongu w wieku od 18 do 50 lat. Przeprowadziła je niezależna firma badawczą Yougov w lutym 2021 r.

Czytaj też: L'Oréal i Carrefour walczą o odzyskanie wszystkich opakowań po kosmetykach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
18.11.2024 08:30
Ekologiczne opakowania. Oczekiwania kontra rzeczywistość
W wersj iidealnej, każdy element opakowania kosmetyku powinien być pójny, spełniać założenia monomateriałowości oraz uwzględniać zasady ekoprojektowania. Czy to możliwe?fot. Shutterstock

Opakowanie ma być dziś ekologiczne, ale też „miłe dla oka”, musi przyciągać uwagę, ale jednocześnie powinno cechować się prostotą. Ma przy tym pełnić funkcję ochronną ale jednocześnie być „cichym sprzedawcą” i odpowiedzią na obowiązujące trendy. A podstawowe pytanie brzmi: czym tak naprawdę ekologiczne opakowanie jest - pisze dla nas Justyna Kierzkowska-Grzyb, ekspertka w branży etykiet i opakowań.

Według najnowszych badań, dla 54 proc. Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik przy zakupie produktów a ponad 20 proc. respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik decydujący o zakupie.

A czy ktoś pokusił się o badanie tego, co Polacy rozumieją pod hasłem „ekologiczne opakowanie”? Polacy – konsumenci, ale też brand ownerzy, stratedzy marki, osoby odpowiedzialne za realizację strategii wdrażania tzw. „ekologicznych opakowań” na rynek?

image
Autorka: Justyna Kierzkowska-Grzyb, dyrektor marketingu i sprzedaży w Aniflex
fot. materiały prasowe
Bo jeśli są to np. opakowania pet z foliową etykietą zadrukowane pełnym gamutem kolorystycznym, uszlachetnione folią do cold-stampingu, polakierowane, zalaminowane, z dodatkiem sitodruku, farb specjalnych lub innych, które to mają „wyróżnić produkt na sklepowej półce”, ale z dopiskiem „etykieta (lub opakowanie) zawiera 30 proc. surowców z recyklingu” to w   można się chyba pokusić o stwierdzenie, że prawie wszyscy wybieramy te „ekologiczne” opakowania.

Edukacja kluczem do sukcesu

Rozwiązań z zakresu bardziej przyjaznych środowisku etykiet czy opakowań jest dużo; materiały z zawartością surowców z recyklingu, zredukowane (o obniżonej gramaturze) czy wspomagające proces recyklingu to doskonała alternatywa dla standardowych aplikacji. Ich dostępność jest dziś w zasadzie nieograniczona, a koszt najczęściej porównywalny ze standardowym odpowiednikiem.

Czy właściciele marek chętnie z nich korzystają? Czy korzystają we właściwy sposób wykorzystując cały ich potencjał?

Cóż...z tymi eko-rozwiązaniami jest trochę jak z Pszczółką Mają – są gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie. Wielu o nich słyszało, niewielu zdecydowało się wdrożyć albo, co gorsze, wdrożyło, jednak nie do końca przemyślało całą strategię takiego eko-opakowania.

Czytaj także: Czy ekologiczne opakowania kosmetyków mają znaczenie dla konsumentów?

Weźmy pod uwagę prosty przykład: etykiety z materiału kompostowalnego. Są ekologiczne pod pewnymi warunkami – zasadami, które powinniśmy znać, przemyśleć i wprowadzić jeszcze na etapie tworzenia koncepcji – projektu opakowania czy etykiety. Bo sam zakup takiego materiału i jego aplikacja nie upoważniają w żaden sposób do twierdzenia, że moja etykieta/opakowanie spełnia założenia związane z tzw. ekoodpowiedzialnością. Dołożenie nieprzemyślanych konstrukcji, uszlachetnień czy zdobień oraz nieuwzględnienie możliwych i opłacalnych metod recyklingu może zniweczyć cały wysiłek i prowadzić do szerzenia niewłaściwych praktyk w tym zakresie.

Z drugiej strony, przed dostawcami opakowań, ale też ich projektantami, stoją ogromne wyzwania. Opakowanie ma być ekologiczne, ale też „miłe dla oka”, musi przyciągać uwagę, ale jednocześnie powinno cechować się prostotą. Ma przy tym pełnić funkcję ochronną ale jednocześnie być „cichym sprzedawcą” i odpowiedzią na obowiązujące trendy… Czy to aby nie za dużo jak na jeden, prosty element całej układanki pod szyldem produkt?

Czy można mieć ciastko i zjeść ciastko?

Okazuje się, że tak, ale to żmudny proces wymagający czasu, kompetencji a także (a może przede wszystkim) chęci.

Znajomość podstawowych zasad projektowania opakowań, dostępnych i opłacalnych kosztowo metod recyklingu, dostępnych surowców i komponentów do produkcji oraz przepisów określających i definiujących podstawowe założenia z zakresu szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju opakowań, to klucz to stworzenia spójnej i jednoznacznej strategii rozwoju opakowania, która powinna spinać i porządkować wszystkie elementy tej niełatwej układanki. Tylko czy w średniej wielkości firmie kosmetycznej znajdziemy osobę, która jest w stanie koordynować te procesy i co więcej skutecznie nimi zarządzać?

Moje doświadczenia pozwalają stwierdzić, że „jest różnie”. Najczęściej spotykanym przypadkiem jest ten, w którym firma wprowadzi opakowanie z zawartością surowców z recyklingu i uważa temat za załatwiony. Niekoniecznie myśli o tym aby każdy element tego opakowania był spójny, spełniał założenia monomateriałowości, czy też uwzględniał zasady ekoprojektowania.

Zdarzają się czasem przypadki ekstremalne. Myślimy o etykiecie, opakowaniu jednostkowym tworząc z nich konstrukcje zdatną do recyklingu, po czym tak zapakowany produkt pakujemy w tekturowy kartonik, w którym zmieścić moglibyśmy co najmniej trzy. Temat opakowań nadmiernych w branży kosmetycznej jest tematem rzeką, z całą pewnością godnym takiej samej uwagi jak stosowane surowce i komponenty, z których złożone jest opakowanie.

„Nie wszystko złoto, co się świeci”

Kolejnym istotnym czynnikiem szeroko omawianym w kontekście eko-rozwiązań jest stosowanie zdobień. Nie ma dziś ekologicznej alternatywy dla folii do cold czy hot-stampingu, powszechnie używanych do dekorowania etykiet i opakowań kosmetycznych.

Pojawiają się natomiast rozwiązania, których zadaniem jest eliminowanie kolejnego procesu zdobienia. Przykładem takiego jest efekt holograficzny „zatopiony” w lakierze, który ma być alternatywą dla dodatkowego procesu nanoszenia folii. To duży kompromis i kolejny krok w aspekcie poszukiwań alternatywnych rozwiązań w tym zakresie.

Reasumując …

Myśląc o ekologicznych rozwiązaniach opakowaniowych należy zwrócić uwagę na szereg istotnych aspektów i elementów, które w mojej ocenie wymagają spójnej, zrównoważonej i mocno przemyślanej strategii. Każdy półśrodek i każde odstępstwo od tego, co w takiej strategii zostanie przyjęte na etapie tworzenia konceptu, może warunkować fakt, czy dane opakowanie rzeczywiście będzie tym eko czy też wpisze się w definicję eko-ściemy. A skoro mowa o definicji, być może warto zacząć od precyzyjnego określenia tego, czym eko-opakowanie właściwie jest? 

Justyna Kierzkowska-Grzyb  

Dyrektor marketingu i sprzedaży w Aniflex. Z branżą etykiet i opakowań związana od kilkunastu lat. Prelegentka konferencji opakowaniowych, autorka publikacji prasowych na temat  projektowania etykiet oraz proekologicznych rozwiązań z obszaru opakowań. 

Czytaj także: Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
07.11.2024 09:53
Nowe biblioteki kolorów Pantone ułatwią produkcję aluminiowych opakowań
Nowa biblioteka umożliwi dopasowanie koloru opakowań aluminiowych.X-Rite

Nowe biblioteki kolorów Monobloc w systemie PantoneLIVE to rozwiązanie, które ułatwia markom kosmetycznym i producentom opakowań precyzyjne odwzorowanie kolorów na aluminiowych opakowaniach. Dzięki współpracy Pantone, X-Rite i Sun Chemical, proces projektowania, testowania i produkcji kolorowych opakowań stanie bardziej przewidywalny i przyjazny środowisku.

W ostatnich latach opakowania aluminiowe oraz inne metalowe cieszą się rosnącą popularnością wśród marek kosmetycznych. Teraz dzięki współpracy Pantone, X-Rite i Sun Chemical pojawiła się innowacyjna możliwość tworzenia opakowań z metalu w niestandardowych kolorach. Wprowadzono nowe biblioteki kolorów Monobloc do systemu cyfrowego PantoneLIVE, przeznaczone specjalnie do aluminiowych opakowań aerozolowych, co znacząco ułatwia proces projektowania i produkcji.

Kolor może wyglądać inaczej w zależności od materiału, na którym jest używany, dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie odwzorować odcień na aluminium. Nowe biblioteki Monobloc umożliwiają dokładną komunikację standardów Pantone w produkcji opakowań, pomagając markom i producentom w precyzyjnym planowaniu wyglądu projektów. To ułatwienie pozwala na lepszą kontrolę jakości i unikanie błędów, co podkreślił Eduardo Alegria, Global Champion Metal Deco inks w Sun Chemical: „Nowe biblioteki upraszczają proces zatwierdzania kolorów, eliminują niepewność i opóźnienia oraz zmniejszają potrzebę poprawek, co jest bardziej zrównoważonym i opłacalnym rozwiązaniem”.

image
Pantone oferuje wzorniki, dzięki którym można precyzyjnie dopasować kolor.
Céréales Killer via Wikimedia

Biblioteki Monobloc zostały opracowane, aby jak najdokładniej odwzorować kolory z systemu Pantone Matching System, z zastosowaniem farby na aluminiowych puszkach lub pojemnikach, zarówno w wykończeniu matowym, jak i błyszczącym. Jak zauważyła Cindy Cooperman, wiceprezeska Global Brand Sales w X-Rite, proces tworzenia aluminiowych opakowań jest złożony ze względu na ich odblaskowy, zakrzywiony kształt, co utrudnia uzyskanie dokładnego koloru. Dzięki połączeniu bibliotek Monobloc w PantoneLIVE z urządzeniami X-Rite, takimi jak spektrofotometr Ci64, marki mogą teraz łatwiej wybierać, mierzyć i produkować spójne kolory, co pomaga utrzymać spójność wizualną marki.

Pantone to amerykańska firma znana przede wszystkim z opracowania i wdrożenia standaryzowanego systemu kolorów, znanego jako Pantone Matching System (PMS). System ten jest szeroko stosowany w przemyśle poligraficznym, modowym, projektowym i wielu innych branżach, które wymagają precyzyjnej identyfikacji i powtarzalności kolorów. Dzięki Pantone firmy, projektanci i producenci mogą komunikować się na temat kolorów z dokładnością, niezależnie od lokalizacji, co eliminuje błędy interpretacyjne. Każdy kolor w systemie ma przypisany unikalny numer, który umożliwia dokładne odtworzenie odcienia na różnych materiałach i w różnych procesach produkcyjnych.

Czytaj także: Pantone ogłasza piękny brzoskwiniowy Peach Fuzz 13-1023 kolorem roku 2024

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2024 23:46