StoryEditor
Opakowania
19.03.2021 00:00

L‘Oréal wprowadza program recyklingu opakowań swoich marek w Hong Kongu

W Hong Kongu L‘Oréal rozpoczął program recyklingu opakowań kosmetycznych obejmujący 13 marek kosmetycznych należących do koncernu. Współpracując z lokalną organizacją pozarządową, zajmującą się ochroną środowiska, firma zaoferowała konsumentom punkty zbiórki opakowań do recyklingu w całym mieście. Do końca 2022 roku zamierza poddać recyklingowi 1 mln opakowań kosmetycznych w Hongkongu.

Do punktów zbiórki zorganizowanych przez L'Oréal Hong Kong przyjmowane będą wszelkie opakowania – nie tylko plastikowe butelki, ale także szklane i metalowe części produktów kosmetycznych, takich jak tubki na tusz do rzęs, opakowania na kredki do brwi, etui na szminki, puderniczki itp.

Program jest wynikiem ankiety konsumenckiej przeprowadzonej przez firmę L'Oréal w Hongkongu. Wynika z niej, że 70 proc. konsumentów ma poważne podejście do kwestii środowiskowych i jest skłonnych podjąć więcej działań na rzecz ograniczenia zużycia plastiku. Jednak tylko 30 proc. podjęło odpowiednie kroki, aby poddać recyklingowi zużyte butelki i opakowania z kosmetykami.

35 proc. konsumentów jest świadomych istnienia na rynku programów recyklingu marek kosmetycznych, a tylko 23 proc. konsumentów uczestniczyło w tych programach. Głównymi przeszkodami dla recyklingu był słaby dostęp do zakładów recyklingu (41proc.) i nieodpowiednie punkty recyklingu w Hongkongu (32 poc.)

Inne przyczyny to brak szczegółowych informacji na temat programu recyklingu (26 proc.), nieznajomość procesu recyklingu (23 proc.) oraz nieotrzymywanie/niezwracanie uwagi na takie informacje (21 proc.)

Konsumenci wykazywali niepewność co do możliwości recyklingu opakowań i pojemników produktów kosmetycznych. 64 proc. respondentów nie ma jasności co do tego, które opakowania lub pojemniki produktów kosmetycznych (w tym różnych kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry) można poddać recyklingowi na rynku. 

Najbardziej znanymi pojemnikami lub opakowaniami na kosmetyki nadające się do recyklingu są krem ​​do twarzy (55 proc.) i serum (50 proc.). Mniej niż 30 proc. respondentów zdaje sobie sprawę z możliwości recyklingu opakowań lub opakowań innych produktów kosmetycznych, takich jak puderniczki, etui na szminki, opakowania saszetek, opakowania masek, kredki do brwi i tubki z tuszem do rzęs.

Wyniki ankiety wskazują również, że 62 proc. respondentów jest bardziej skłonnych do recyklingu swoich produktów, jeśli dostępny jest recykling w sklepie.

Zgodnie z globalną wizją zrównoważonego rozwoju Grupy L'Oréal „L'Oréal for the Future”, oddział firmy w Hong Kongu zobowiązał się do promowania ekologicznego rozwoju branży kosmetycznej i rozwiązywania problemów związanych z recyklingiem związanych z jej produktami.

W związku z tym L'Oréal Hong Kong rozpoczyna swój pierwszy w historii program recyklingu obejmujący 13 marek kosmetycznych. Salony Kiehl’s, Lancôme i L'Oréal Paris przejmą wiodącą rolę w przyjmowaniu zużytych pojemników po produktach w swoich sklepach już w marcu. Do końca drugiego kwartału 2021 r. program obejmie pozostałe 10 marek kosmetycznych Grupy w Hongkongu.

We współpracy z lokalnym przedsiębiorstwem V Cycle, opakowania kosmetyków, które można poddać recyklingowi w programie, obejmują nie tylko plastikowe butelki, ale także szklane i metalowe części produktów kosmetycznych, takich jak tubki na tusz do rzęs, opakowania na kredki do brwi, etui na szminki, puderniczki itp.

– Badanie pomogło nam lepiej zrozumieć postawy i zachowania lokalnych konsumentów wobec zrównoważonego rozwoju – powiedziała Eva Yu, prezes i dyrektor zarządzająca L'Oréal Hong Kong. –  Jesteśmy w punkcie krytycznym, jeśli chodzi o przyszłość naszej planety i cieszymy się ze zwiększonej świadomości na tym froncie. Jako lider w branży kosmetycznej, naszym celem jest ścisła współpraca z lokalną społecznością w celu promowania zrównoważonego rozwoju i podejmowania działań z konsumentami w celu ochrony środowiska.

Natomiast Eric Swinton, założyciel i dyrektor generalny V Cycle zdradził, że współpraca z L'Oreal Hong Kong umożliwi zintensyfikowanie wysiłków firmy w ramach recyklingu obejmującego całe miasto.

–  Oferując ludziom platformę do recyklingu i ponownego wykorzystania cennych zasobów, tworzymy gospodarkę o obiegu zamkniętym, która jest korzystna zarówno dla środowiska, jak i naszego społeczeństwa, zmieniając przy tym nawyki konsumpcyjne poprzez hamowanie napływu plastiku. Jesteśmy przekonani, że razem z L'Oreal Hong Kong podnosimy świadomość konsumentów w zakresie potrzeby recyklingu i że ta inicjatywa zainspiruje ludzi do działania – dodał.

Oddział L'Oréal istnieje w Hong Kongu od 1983 roku. Jako spółka zależna Grupy L'Oréal oferuje 18 marek lokalnym klientom.

Badanie było przeprowadzone na zlecenie L'Oréal Hong Kong wśród 1000 mężczyzn i kobiet, będących konsumentami produktów kosmetycznych w Hongkongu w wieku od 18 do 50 lat. Przeprowadziła je niezależna firma badawczą Yougov w lutym 2021 r.

Czytaj też: L'Oréal i Carrefour walczą o odzyskanie wszystkich opakowań po kosmetykach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 16:42