Wnioski z badania „The circular voice” skrócie:
- Niemal 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce.
- 4 na 10 respondentów uważa, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu
- Prawie 8 na 10 konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału
- 65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest skłonnych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia wpływu na klimat
- W ostatnim roku 39 proc. konsumentów odrzucało produkty lub marki, które ich zdaniem nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe by wspierać środowisko
65 proc. konsumentów w wieku 18–65 lat, jest gotowych całkowicie lub częściowo dostosować konsumpcję produktów, aby przyczynić się do zmniejszenia ich wpływu na klimat. Odpowiada to 25,3 mln konsumentów w pięciu krajach Europy, w których zostało przeprowadzone badanie „The circular voice”.
Ta tendencja jest duża we wszystkich krajach objętych badaniem, ale w Polsce najwyższa. Według autorów raportu może to wynikać z faktu, że kwestie ochrony środowiska są od dawna istotą rozwoju w krajach skandynawskich, podczas gdy w Polsce, temat ten dopiero w ostatnich latach zyskuje coraz więcej uwagi. W Polsce to 70 proc. respondentów deklaruje gotowość zmiany nawyków konsumpcyjnych, w Szwecji 62 proc., w Finlandii 59 proc., w Danii 58 proc., a w Norwegii 56 proc. konsumentów.
Młodzi (18–29 lat) niespodziewanie wyróżniają się najmniejszą skłonnością do zmiany wzorców konsumpcji w porównaniu ze starszymi grupami. Kobiety są bardziej skłonne do zmiany niż mężczyźni.
8 na 10 respondentów twierdzi, że na ich decyzje o zakupie duży wpływ ma fakt, że produkt charakteryzuje się długą żywotnością, tj. można go łatwo naprawić lub ponownie wykorzystać. Wśród kobiet ponad połowa uważa, że ma to bardzo duży wpływ na ich decyzje o zakupie.
Konsumenci rezygnują z nieekologicznych produktów
Brak zaangażowania w kwestie zrównoważonego rozwoju może okazać się kosztowny dla producentów i sprzedawców detalicznych. W ostatnim roku 4 na 10 konsumentów zrezygnowało z produktów lub marek, które według nich nie odpowiadały ich wartościom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
W Szwecji takie podejście deklaruje 44 proc., w Finlandii 42 proc., w Polsce 38 proc., w Norwegii 37 proc. a w Danii 32 proc. Z produktów nieprzyjaznych środowisku częściej rezygnują mężczyźni niż kobiety (odpowiednio 40 proc. i 38 proc.), a także konsumenci o najwyższych dochodach i najwyższym wykształceniu.
Opakowanie z recyklingu - to oznaczenie jest ważne
8 na 10 konsumentów uważa za ważne, aby produkty były oznaczone informacją, że zostały wykonane z odzyskanego materiału, aby móc podjąć świadomą decyzję o zakupie.
Tylko w Danii i Norwegii jest inaczej - 1 na 10 respondentów uważa, że to nie jest ważne.
Bariery w kupowaniu produktów z recyklingu
Nadal istnieją pewne bariery dla konsumentów chcących kupować produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Główną przeszkodą jest brak jasnych informacji na temat zawartości materiałów pochodzących z recyklingu. 27 proc. wszystkich ankietowanych uznało to za problem.
– To oczywiście ogromna szansa dla firm, które reagują na ten popyt i mogą zaoferować swoim konsumentom bardziej cyrkularne produkty. Niektóre przedsiębiorstwa już nad tym pracują, ale jest też wiele takich, które jeszcze nie znają nastawienia swoich klientów do kwestii zrównoważonego rozwoju. Niniejsze badanie może stanowić wsparcie na tej drodze. Ważne są również jasne i przejrzyste informacje. W przeszłości komunikacja z klientami dotycząca zrównoważonych produktów była w dużej mierze zorientowana na marketing, ale obecnie klienci mają większą wiedzę, są zaangażowani i oczekują konkretnych informacji. Zmiana łańcucha wartości na cyrkularny to proces, który wymaga czasu, ale poprzez otwartość można zbudować zaufanie i pokazać stopniowy rozwój w kierunku większej cyrkularności – mówi Anna Sundell, manager ds. zrównoważonego rozwoju w koncernie Stena Metall.
Kolejną przeszkodą dla zrównoważonego stylu życia jest ograniczona oferta produktów wykonanych z odzyskanych materiałów – uważa tak 26 proc. konsumentów z rynków, gdzie było realizowane badanie.
Barierę dla konsumentów stanowi również cena. 22 proc. wszystkich ankietowanych uważa, że produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu kosztują zbyt wiele i że cena wpływa na ich zachowania zakupowe.
– Jasna informacja, ułatwiająca porównanie produktów, jest ważna, aby pomóc konsumentom w dokonaniu właściwego wyboru. Na przykład wśród konsumentów często panuje dezorientacja co do różnicy między produktami nadającymi się do recyklingu a produktami wykonanymi z materiałów pochodzących z recyklingu. Innym ważnym aspektem jest ilość surowców wtórnych użytych w produktach. Często stosuje się kombinację materiałów pochodzących z recyklingu i surowców pierwotnych, aby uzyskać odpowiednią jakość – mówi Stina Klingvall, konsultantka w Stena Circular Consulting.
O badaniu „The circular voice”
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 roku przez Origo Group dla Stena Recycling. Dane gromadzono za pośrednictwem portalu internetowego. Próbę stanowili konsumenci w wieku 18–65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W ankiecie uczestniczyło łącznie 5091 osób. W Szwecji 1024 respondentów, w Norwegii 1017, w Danii 1013, w Polsce 1 013 i w Finlandii 1024 respondentów. Wynikom została przypisana waga według zmiennych demograficznych wieku i płci według kraju, aby uzyskać wyniki reprezentatywne w skali kraju.
O Stena Recycling
Stena Recycling oferuje usługi zarządzania odpadami i recyklingu w 160 lokalizacjach na terenie siedmiu państw europejskich: Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Polski, Niemiec i Włoch. Co roku przetwarzamy 6 mln ton odpadów od około 100 tys. klientów z różnych branż. Odzyskane materiały są następnie dostarczane jako wysokiej jakości surowce cyrkularne do odbiorców na globalnym rynku. Stena Recycling współpracuje z klientami na rzecz gospodarki cyrkularnej w zakresie całego łańcucha wartości związanego z materiałami.