StoryEditor
Opakowania
22.06.2020 00:00

Jenni Middleton, WGSN: W świecie po pandemii nastąpi boom na naturalne kosmetyki uważane za bezpieczne

- Konsumenci będą dbać o to, co umieszczacie w swoich produktach bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego możliwość zapewnienia im pełnego zaufania do bezpieczeństwa składników będzie najważniejsza. Aktywne środki przeciwbakteryjne, antywirusowe i wzmacniające odporność będą się rozwijać, gdyż będą szukać produktów, które zachowają ich bezpieczeństwo, a higiena stanie się najważniejszym aspektem każdego produktu kosmetycznego – mówi Jenni Middleton, beauty director w WGSN.

Podczas webinarium zorganizowanego na cyfrowym „We Cosmoprof” Jenni Middleton przedstawiła jeden z głównych trendów świata piękna po pandemii: wzrost znaczenia naturalnych kosmetyków o czystych składach kojarzących się z bezpieczeństwem.

Jej zdaniem konsumentów napędza potrzeba fizycznego i mentalnego dobrostanu, finansowego bezpieczeństwa i kontaktu z ludźmi. Sytuacja zdrowotna i globalny kryzys koronawirusowy sprawiły, że oczekują oni stabilności i poczucia bezpieczeństwa oraz poznania prawdy o kosmetykach, których używają.

Konsumenci coraz bardziej przejmują się ekologią i zrównoważonym rozwojem i oczekują teraz, że marki będą postępować zgodnie z etycznymi wyborami składników, procesami produkcji i opakowaniami. Identyfikowalność, przejrzystość i ślad ekologiczny są ważnymi cechami dla etycznego konsumenta.

Bezpieczeństwo jest kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie, a media społecznościowe zapewniają natychmiastowy dostęp do składników i analityków list.

Konsumenci oczekują też dowodów, które potwierdzą prawdziwość oświadczeń umieszczanych na opakowaniach. Mapowanie łańcucha dostaw stron trzecich zapewni pełną widoczność, rzecznicy marek kosmetycznych będą zwracać się ekspertów ze świata nauki, a nie do celebrytów i influencerów. Konserwanty znowu będą cieszyły się zaufaniem, bo zwiększają bezpieczeństwo produktów kosmetycznych.

- Bioinżynieria odegra dużą rolę. Rosnące obawy związane z chorobami odzwierzęcymi wpłyną na większy szacunek dla natury. Składniki oparte na bioinżynierii pozwolą naturalnym kosmetykom powstawać w laboratorium bez zabierania ziemi ludziom, którzy jej potrzebują. Biotechnologia będzie też oferować silniejsze i bardziej bezpieczne odmiany danego składnika - mówiła Jenni Middleton.

W jej opinii zaobserwujemy boom na składniki oparte na roślinach i adaptogenach, ponieważ konsumenci porzucają pochodzące od zwierząt składniki i szukają wsparcia swoich rytuałów piękna dawnymi recepturami i kosmetykami z apteki Matki Natury. Powodzeniem będą cieszyć się składniki antybakteryjne i antywirusowe oraz wspierające odporność. Obsesja czystości spowoduje potrzebę dodatkowych korzyści, które powinny dawać kosmetyki.

- Dlatego tworzone będą opakowania z antybakteryjnych materiałów, aby zabić wirusy, które przenoszą się przez dotyk. Przeciwdrobnoustrojowe, antywirusowe i antygrzybicze nanopowłoki zapewnią 99,99 proc. skuteczności antybakteryjnej. Antywirusowe akcesoria kosmetyczne będą mieć włosie nasycone cząstkami złota lub węgla drzewnego - mówiła ekspertka.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 13:21