Trendy opakowaniowe obejmują tematy wirtualnego połączenia, innowacji inżynieryjnych, e-commerce i zrównoważonego rozwoju.
1. Wiele technologii umożliwia markom łączenie fizycznych opakowań ze światem wirtualnym.
- „Połączone opakowania” są przedmiotem zainteresowania napędzanego wzrostem posiadanych urządzeń połączonych z internetem na całym świecie i rozwojem technologii łączących opakowania ze światem online - wyjaśnia David Luttenberger, Global Packaging Director w Mintel.
Marki mają teraz wiele opcji, aby w praktyce połączyć się z opakowaniem. „Połączone opakowania” mogą być łącznikiem między fizycznym a cyfrowym światem zakupów, dając markom drogę do pewnej kontroli nad tym, jak marka i produkt są oglądane online, a także możliwość dostarczania interesujących treści i informacji specyficznych dla produktu, aby bezpośrednio wpływać na decyzje zakupowe.
Chociaż deklaracje dotyczące opakowań nadających się do recyklingu stały się powszechne, to te dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu są nadal rzadkością. Konsumenci od lat zajmują się recyklingiem niektórych opakowań i uważają, że jest to standardem. Teraz domagają się od marek kosmetycznych czegoś więcej.
„Marki mają okazję rozróżnić i uświadomić konsumentom problemy związane z recyklingiem, będąc częścią rozwiązania i zobowiązując się do wykorzystania materiałów z recyklingu w nowych opakowaniach” - pisze Mintel w raporcie.
2. Dzięki zakupom online, które zyskają na popularności, marki muszą w pełni opracować strategię pakowania w e-commerce.
Globalna sprzedaż e-commerce osiągnęła w 2017 roku ponad 2,1 bln dolarów i oczekuje się, że do 2021 roku osiągnie 3,8 bln dolarów, co stanowi roczną stopę wzrostu około 14 proc. rocznie.
W miarę jak konsumenci coraz częściej angażują się w zakupy online, markowe opakowania e-commerce i strategie pakowania zmieniają oblicze branży.
- Szybki rozwój e-commerce miał większy wpływ na projektowanie opakowań na całym świecie niż cokolwiek, czego branża doświadczyła w ciągu ostatnich kilku dekad. Dzięki e-commerce marki uczą się, że przesyłanie wiadomości i branding powinny być dzielone między kontener transportowy i wnętrze pudełka - przy czym te ostatnie zawierają elementy, które dają konsumentom poczucie rozkoszy i zaskoczenia podczas otwierania paczki - komentuje David Luttenberger.
Oczywiście, oczekiwania konsumentów zależą od rodzaju zamówionego produktu online, ale marki muszą wziąć pod uwagę, że konsumenci będą nadal utożsamiać jakość produktu i marki z dbałością o opakowanie i wysyłkę.
3. Bez plastiku - marki muszą zastanowić się, jakie rozwiązanie opakowaniowe może dać im miejsce na półce.
W związku z rosnącą świadomością szkodliwego wpływu tworzyw sztucznych na środowisko i zdrowie ludzkie, niechęć do plastiku rośnie wśród kupujących, a nowe możliwości, takie jak strefy bez plastiku, sklepy bez opakowań i alternatywne materiały opakowaniowe, pozwalają im aktywnie dokonywać wyborów dotyczących plastiku, który jest wkładany do koszyka.
- Marki powinny działać już teraz, aby zapewnić sobie miejsce w powstających strefach wolnych od plastiku, przechodząc na materiały opakowaniowe możliwe do akceptacji lub angażując się w debatę i jasno wyjaśniając korzyści płynące z opakowań z tworzyw sztucznych dla swoich produktów i rozwiązując problemy związane z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi - podsumowuje David Luttenberger.