Ekspertka podkreślała, że rynek opakowań oraz etykiet znajduje się obecnie pod presją zarówno ze strony konsumentów, jak również regulacji prawnych Unii Europejskiej. Od przyszłego roku będzie obowiązywał zakaz wprowadzania do obrotu jednorazowych produktów plastikowych, a już w 2029 roku 90 proc. wszystkich opakowań PET ma być możliwych do ponownego przetworzenia.
To wszystko przekłada się na kilka kluczowych trendów na rynku opakowań.
– Podkreśla się znaczenie ekoprojektowania, czyli tworzenia opakowań pod kątem recyklingu. Rośnie też popyt na surowce z recyklingu. Wzrasta również zainteresowanie monomateriałami, kosztem opakowań wielowarstwowych – mówiła Beata Sypniewska.
Przedstawicielka Avery Denison Polska mówiła również o etykietach proponowanych przez firmę, które wpisują się we współczesne trendy opakowaniowe.
– Etykiety zrównoważone umożliwiają ponowne przetworzenie i recykling. Przykładem takiego rozwiązania jest etykieta z Folii CleanFlake. Avery Denison proponuje także etykietę na opakowania szkalne Glass Recycling, która rozpuszcza się pod wpływem wody. Podobnie jest w przypadku etykiet Wash-off. Firma oferuje także zmywalne etykiety papierowe, które są łatwe do zmycia wodą bez dodatków chemicznych – opowiadała.
W portfolio firmy znajdują się też etykiety kompostowalne oraz etykiety z materiałów zredukowanych, a także te pochodzące z recyklingu, np. z połączenia celulozy i wytłoczki z cytrusów. Avery Denison oferuje także folię Biobased, którą powstaje z etanolu pochodzącego z trzciny cukrowej, a także Marblebase, która powstaje z wiórek marmuru.