Segment kosmetyków naturalnych rozwija się szybciej niż cały rynek. Według danych GfK Polonia za okres od maja 2020 do kwietnia 2021 wzrósł o 76 proc. rok do roku i osiągnął wartość 400 mln zł. Pandemia okazała się trampoliną do wzrostu produktów bio, eko, vege, ponieważ konsumenci zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na to, co jedzą, jakich kosmetyków używają, ile produkują odpadów. Wiele osób zwraca się także w kierunku minimalizmu i wdraża w życie idee zero waste starając się jak najmniej wyrzucać, a jak najwięcej odzyskiwać i przedłużać życie przedmiotom.
Według danych Mobile Institute zebranych w raporcie Green Generation kosmetyków natura
EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym
ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY WEBINAR
lnych używa 13 proc. Polaków, a 33 proc. zamierza zacząć. Konsumenci, którzy korzystają z kosmetyków naturalnych najbardziej cenią je za skuteczność działania i za dobry skład. Ci, którzy ich nie używają – twierdzą, że są dla nich za drogie. Niektórzy nie mają zaufania do kosmetyków naturalnych, albo nie są pewni faktycznego pochodzenia składników. 27 proc. respondentów nie potrafi określić czym jest kosmetyk naturalny.
60 proc. respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby raportu deklaruje, że zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty są ekologiczne, a 21 proc. twierdzi, że czyta etykiety produktów. Kiedy jednak wejdziemy w temat głębiej, okazuje się deklaracje konsumentów często mijają się z ich faktycznymi postawami. Ponad 70 proc. twierdzi, że nie zna pojęcia „ekologia", a zaledwie 95 osób z 700 uważających, że zna to pojęcie potrafi wyjaśnić, jak je rozumieją. Prawie połowa Polaków uważa ekologię za przemijającą modę! Tylko co 5 badany kojarzy pojęcie „zero waste", a 18 proc. twierdzi, że zna termin „gospodarka o obiegu zamkniętym”.
Konsumenci nie chcą wszechobecnego plastiku i degradacji Ziemi, a zarazem nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za segregowanie odpadów. W wyborze ekologicznych produktów oraz rozwiązań chcą być prowadzeni za rękę, ponieważ uważają, że odpowiedzialność spada na producentów wprowadzających na rynek ekologiczne (lub nie) produkty.
Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami.
Sami producenci stoją przed ogromem wyzwań związanych z Europejskim Zielonym Ładem, Muszą zadbać o to, by ich produkty pozostawiały jak najmniejszy ślad środowiskowy i będą zobowiązani robić to już na etapie projektowania produktów. Zgodnie z projektem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta będą także ponosić większe koszty za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach.
W ocenie Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w związku z proekologiczną polityką Komisji Europejskiej branżę kosmetyczną czeka prawdziwa rewolucja. Długa i kosztowna. Do zmian należy przygotować się jak najszybciej.
O ekologicznych wyzwaniach stojących przed branżą kosmetyczną porozmawiamy z ekspertami podczas webinaru, który odbędzie się już 2 grudnia 2021 r. o godz. 10.00.
Naszymi gośćmi będą:
Katarzyna Wielgosz-Żerdzicka, analityk, menedżerka ds. rozwoju firmy badawczej Mobile Institute
Kamilla Stańczyk, współwłaścicielka, wiceprezes, dyrektor marketingu firmy Eco & More
Michał Mikołajczyk, Prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Podczas spotkania poruszymy następujące tematy:
- Trendy na rynku produktów naturalnych – rozwojowe kategorie
- Kosmetyki naturalne – potencjał rynku
- Kosmetyki naturalne – co to znaczy dla konsumentów?
- Dlaczego konsumenci używają kosmetyków naturalnych i dlaczego ich nie używają?
- Kogo słuchają konsumenci podejmując decyzję o zakupie produktów naturalnych?
- Gdzie szukać nabywców kosmetyków naturalnych? Kanały sprzedaży online i offline
- Wydatki na produkty naturalne
- Ekologiczne trendy w opakowaniach kosmetyków
- Opakowania ekologiczne – co to znaczy?
- Projektowanie ekologicznych opakowań
- Wprowadzanie produktów do obrotu i recykling opakowań – co się zmieni?
- Odpowiedzialność producenta za wprowadzanie opakowania do obrotu – skutki Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
- Wpływ opakowania na decyzje zakupowe konsumentów
- Strategie sieci handlowych wobec kosmetyków naturalnych
- Znaczenie certyfikatów