StoryEditor
Opakowania
02.09.2021 00:00

Biotherm będzie pierwszą marką L‘Oréal z butelką stworzoną w technologii enzymatycznej

Firma L‘Oréal stworzyła butelkę na kosmetyki wykonaną w całości z plastiku z recyklingu przy użyciu technologii enzymatycznej. Zamierza wprowadzić ją do produkcji w 2025 r. Pierwszą marką oferującą produkty w opakowaniach z tworzywa, które można poddawać recyklingowi w nieskończoność będzie Biotherm.

– Biotherm jest pionierem w dziedzinie ekologicznych kosmetyków. Teraz w centrum swojej strategii postawił zrównoważone opakowania i redukcję odpadów. Cieszymy się, że jesteśmy pierwszą marką kosmetyczną, która zrealizowała całkowicie przetworzoną butelkę przy użyciu plastiku wytworzonego w przełomowej technologii Carbios – powiedział Giulio Bergamaschi, global brand president, Biotherm.

Firma Carbios to pionier w rozwoju rozwiązań biotechnologicznych i recyklingu tworzyw sztucznych. Jej technologia enzymatycznego recyklingu ma tę zaletę, że nadaje się do wszystkich rodzajów plastiku PET – przezroczystego, kolorowego, nieprzezroczystego i wielowarstwowego. Sprawia, że ​​opakowania z takiego tworzywa można poddawać recyklingowi w nieskończoność.

L’Oréal współpracuje z Carbios od 2017 roku. Od tego czasy trwały pracę nad butelką wytwarzaną w technologii recyklingu enzymatycznego, będącą alternatywą dla recyklingu mechanicznego. W czerwcu koncern ogłosił, że butelka powstała i aktualnie prowadzone są testy jej oddziaływania na kosmetyki.   

– Cieszymy się, że wraz z naszym parterem udało nam się stworzyć opakowanie przyszłości. Jest to obiecująca innowacja, która pokazuje nasze zaangażowanie we wprowadzaniu na rynek opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska. Jest też częścią naszej inicjatywy na rzecz obiegu zamkniętego rozpoczętej ponad 15 lat temu – skomentował Jacques Playe, dyrektor ds. opakowań i rozwoju w L’Oréal.

W obszarze swoich opakowań z tworzyw sztucznych L’Oréal planuje, że do 2025 roku 100 proc. z nich będzie można ponownie napełnić, poddać recyklingowi lub kompostować. Natomiast do 2030 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych będzie pochodzić z materiałów pochodzących z recyklingu lub z biosurowców. Firma nie będzie też używać żadnych pierwotnych (nierecyklingowanych) tworzyw sztucznych.

Zapowiada również, że do 2030 r. składniki stosowane w formułach i wszystkie materiały pochodzenia biologicznego będą pochodziły ze zrównoważonych źródeł. Aby osiągnąć te cele, koncern współpracuje z wieloma partnerami strategicznymi.

Dla przypomnienia oprócz Carbios L’Oréal współpracuje z firmą Albéa, światowym liderem w dziedzinie opakowań kosmetycznych, z którą w 2019 r. stworzył pierwszą tubę kosmetyczną zawierającą karton z certyfikatem FSC. Z Purecycle opracował technologię produkcji polipropylenu z recyklingu, a dzięki współpracy z LanzaTech i Total w październiku 2020 roku ogłosił produkcję butelki kosmetycznej z polietylenu wykonaną z przetworzonych przemysłowych emisji dwutlenku węgla.

L’Oréal i Carbios w 2017 roku utworzyły konsorcjum, aby promować rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie recyklingu tworzyw sztucznych. Do inicjatywy dołączyły też koncerny Nestlé Waters, PepsiCo i Suntory Beverage & Food Europe. W 2019 roku L’Oréal zainwestował w Carbios za pośrednictwem swojego funduszu venture capital BOLD – Business Opportunities for L’Oréal Development.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 18:13