StoryEditor
Opakowania
25.05.2022 00:00

Beata Sypniewska, Avery Dennison: Etykieta to element opakowania, ale może zadecydować o jego losie [FBK 2022]

80 proc. wpływu produktów na środowisko jest określone na etapie projektowania. Dlatego należy na tym etapie uwzględnić również systemy zbiórki odpadów na końcu cyklu życia produktu i jego opakowania – powiedziała podczas 10. Forum Branży Kosmetycznej na Retail Trends 2022 Beata Sypniewska, Business Development Manager NEE, Avery Dennison.

Według danych z 2021 roku rynek etykiet stanowi około 50 proc. udziału całego rynku etykiet w Europie.

Etykieta to tylko jeden element opakowania, ale może zadecydować o tym, co stanie się z opakowaniem po zużyciu produktu. Jednym z naszych osiągnieć w obszarze ecodesignu jest lista materiałów, odpowiedników ekologicznych dla standardowych surowców – tłumaczyła Beata Sypniewska z Avery Dennison.

Ekoprojektowanie zapobiega powstawaniu odpadów w nadmiernych ilościach. Już na etapie projektowania producenci muszą zastosować rozwiązania, które pomogą w jak największym odzysku surowca. Firma Avery Dennison specjalizuje się w tworzeniu etykiet, ale działa w całym obszarze opakowań. Prowadzi doradztwo w kwestii doboru odpowiednich surowców do tworzenia opakowań. 

Można wyróżnić kilka kluczowych trendów w opakowaniach, które mają ambicję być opakowaniami zrównoważonymi. Czyli np. projektowanie pod kątem recyklingu, tak aby nadawało się do odzysku surowców i zamykało pętle. Należy też wciąć pod uwagę system zbiórki do jakiego trafi. To jakie decyzje projektowe podejmie zadecyduje o tym gdzie opakowanie „zakończy swój żywot”.

Materiał z jakiego jest wykonane opakowanie jest również zdeterminowane przez wymogi unijne. Powinny one zawierać jak najwięcej recyklatów, a te stworzone z wielu różnych materiałów powinny być zastępowane przez monomateriały, biotworzywa, polimery biodegradowalne, a także opakowania kompostowalne, które jak najbardziej są w ekotrendzie.

Ekspertka podkreśliła także, że ważna jest unijna Dyrektywa 2009/125/WE, która określa ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektowania dla produktów związanych z energią, sprzedawanych we wszystkich 28 państwach członkowskich. Jej zakres obejmuje obecnie ponad 40 grup produktów, które odpowiadają za około 40 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE.

Podczas wystąpienia eksperta wymieniła szereg korzyści jakie ma firma, która zdecyduje się wybrać opakowania dla swoich produktów, które spełniają wymogi ekologiczne.

Korzyści z Ekoprojektowania
•    Produkcja wykorzystująca mniej materiałów i mniej energii. Chroni zasoby i zmniejsza emisje.
•    Łatwe do ponownego wykorzystania lub recyklingu
•    Zapewnienie łatwego demontażu oznacza użycie materiałów, które można łatwo zidentyfikować, ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi.
•    Najlepszym wyborem jest użycie jednego rodzaju materiału lub materiału biodegradowalnego, naturalnego lub pochodnego.
•    Kształty i zrównoważone materiały powinny być trwałe, maksymalizując żywotność produktu.
•    Produkty powinny mieć wiele zastosowań, nadawać się do ponownego użycia i być wytwarzane z materiałów pochodzących z recyklingu.
•    Produkty powinny mieć odpowiedni rozmiar, aby zaoszczędzić materiał i zużycie paliwa podczas transportu, aby zmniejszyć emisje CO2.
•    Innowacje technologiczne mogą zoptymalizować wydajność i zrównoważony rozwój produktów. lity.
•    Potrzeby konsumentów zaspokajane są dzięki atrakcyjniejszym produktom, które zadowolą coraz bardziej wymagające społeczeństwo.
•    Firmy czerpią korzyści z innowacji i stają się bardziej zaangażowane w sprawy środowiska.
•    Zrównoważone produkty niosą wartość dodaną, która daje firmom przewagę konkurencyjną.

Design jest we wszystkim i jest podstawą do wykreowania produktu lub usługi. Ekoprojektowanie produktu lub usługi oznacza uczynienie go pożądanym dla ludzi, zminimalizowanie jego wpływu na środowisko i zmaksymalizowanie korzyści biznesowych w całym jego cyklu życia – podkreśliła ekspertka Avery Dennison.

10. Forum Branży Kosmetycznej odbywa się w ramach Retail Trends 2022, konferencji łączącej producentów i handel z sektora food i kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
12.02.2025 12:06
Koniec z kosmetykami w miniaturowych opakowaniach, UE przyjęła rozporządzenie PPWR
oO 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelachSAM Cheong, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

W poniedziałek 10 lutego kraje członkowskie UE zaakceptowały nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgodnie z tym, od 2030 roku wszystkie opakowania muszą nadawać się do recyklingu, a ponadto zakazany zostanie obrót jednorazowymi kosmetykami czy przyprawami w plastikowych opakowaniach.

Komisja Europejska zaproponowała zmianę dotychczas obowiązującej dyrektywy w sprawie opakowań dwa lata temu, przekonując, że wielokrotnie zmieniane przepisy nie przyczyniały się do zmniejszenia w UE ilości odpadów po opakowaniach. Z danych Eurostatu wynika, że 40 proc. tworzyw sztucznych i 50 proc. papieru używanego w UE jest wykorzystywane do pakowania towarów, a opakowania stanowią 36 proc. odpadów komunalnych.

Branża kosmetyczna dąży do wprowadzania do obrotu wyłącznie zrównoważonych opakowań, a niezbędnym warunkiem ku temu są unijne ramy prawne, identyczne we wszystkich krajach UE, ustanawiające identyczne obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców. Te ramy to właśnie PPWR – podkreślają ekspertki z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W poniedziałek 10 lutego nowe prawo zaakceptowały kraje członkowskie, co kończy proces legislacyjny. Rozporządzenie PPWR wchodzi w życie 11 lutego 2025 roku, czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Rozporządzenie będzie stosowane od 12 sierpnia 2026 roku, tj. 18 miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie ustanawia nowe cele, dotyczące zmniejszania ilości odpadów opakowaniowych, przypadających na jednego mieszkańca UE. Do 2030 roku ilość ta ma zmniejszyć się o 5 proc. w stosunku do 2018 roku; do 2035 roku – o 10 proc.; do 2040 roku – o 15 proc.

Czytaj też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Główne założenia: 

– od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży kosmetyków w miniaturowych plastikowych opakowaniach, które obecnie dostępne są np. w hotelach.

– do 2029 roku 90 proc. jednorazowych plastikowych i metalowych pojemników na napoje będzie musiało być zbieranych oddzielnie (np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych)

– zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, ale ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.

UE zakłada promowanie opakowań wielokrotnego użytku, w ramach czego dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 roku możliwość korzystania z własnego pojemnika.

Przed Polską i innymi krajami członkowskimi jest wdrożenie nowego rozporządzenia do krajowego prawodawstwa i przygotowanie aktów wykonawczych i delegowanych, dotyczących oznakowania opakowań i wielu innych elementów.

Jak wylicza dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, która kierowała zespołem pracującym nad zagadnieniem PPWR w strukturach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dla branży kosmetycznej PPWR oznacza przede wszystkim następujące wymogi:

  • wymóg przydatności do recyklingu opakowań według zharmonizowanych kryteriów,
  • obowiązek użycia recyklatów w opakowaniach,
  • obowiązek minimalizacji opakowań w oparciu o szczegółowe kryteria i konieczność dokumentacji tego procesu dla każdego opakowania,
  • obowiązkowego oznakowania opakowań – sposobu sortowania i przydatności do ponownego użycia,
  • ponowne użycie opakowań transportowych i zbiorczych,
  • ograniczenie niektórych formatów opakowań (np. miniaturowe produkty hotelowe),
  • ograniczenia stosowania opakowań z materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. luty 2025 22:24