StoryEditor
Innowacje
23.02.2024 11:53

Ekspert radzi: Warto korzystać z ulgi B+R. Łącznie można odliczyć do 300 proc. jednego wydatku

Ewa Flor, doradca podatkowy z kancelarii ATL Accounting & Payroll / mat. prasowe
Firmy z różnych branż, w tym kosmetycznej, mogą skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej. Warunkiem koniecznym jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych. Działalność musi mieć twórczy charakter i należy ją prowadzić systematycznie. Skorzystanie z ulgi B+R może przynieść korzyści finansowe sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Zgodnie z przepisami, istnieje możliwość odliczenia nawet do 300 proc. jednego wydatku – tłumaczy Ewa Flor, doradca podatkowy z kancelarii ATL Accounting & Payroll.

Ulga badawczo-rozwojowa ma na celu wspieranie innowacyjności i postępu, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia branża, w której firma prowadzi działalność. Choć nazwa sugerowałaby konieczność prowadzenia skomplikowanych badań w laboratoriach przy użyciu mikroskopów i innego rodzaju specjalistycznego sprzętu, ulga B+R ma o wiele szersze zastosowanie.

Chcąc skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy prowadzić działalność badawczo-rozwojową. Musi się ona wpisywać w definicję badań naukowych lub prac rozwojowych. W przypadku tych pierwszych, w skrócie, sprawa dotyczy prac nakierowanych na zdobycie nowej wiedzy. Z kolei te drugie obejmują adaptowanie dostępnej przedsiębiorstwu wiedzy i technologii w celu wprowadzenia innowacji w procesie produkcji lub finalnej wersji oferowanych produktów bądź usług.

Działalność badawczo-rozwojowa musi również mieć charakter twórczy, skupiając się na tworzeniu nowych i oryginalnych rozwiązań, często o unikatowym, niepowtarzalnym i specyficznym charakterze. W przypadku interpretacji indywidualnych, organy zwracają uwagę na unikalny wymiar działalności twórczej, czyli możliwość przypisania jej efektów do konkretnych osób.

Ponadto znaczenie ma systematyczność. Tym samym ulgą objęte są regularne, planowe działania, a nie incydentalne przedsięwzięcia. Działalność musi mieć również określony cel, nakierowany na zwiększenie zasobów wiedzy i wykorzystanie ich do tworzenia nowych zastosowań. Oznacza to, że przedsiębiorstwo powinno działać w celu zdobywania nowej wiedzy oraz wykorzystania jej efektywnie w procesie tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Ulga B+R także dla branzy kosmetycznej

Zatem każde przedsiębiorstwo, które tworzy nowe produkty lub usługi albo też podejmuje prace nad ich ulepszeniem, może spełniać przesłanki prowadzenia działań B+R kwalifikujących się do ww. ulgi. Może ona być wykorzystywana w różnych branżach bez konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu czy aparatury. Po to rozwiązanie sięgają przede wszystkim podatnicy związani z przemysłem. Jednak nie brakuje przykładów z innych obszarów gospodarki.

Na przykład w dziedzinie medycyny do skorzystania z odliczeń kwalifikują się badania nad nowymi lekami, diagnostyką czy szczepionkami. W sektorze finansowym wsparcie można uzyskać przy rozwijaniu nowych metod płatności elektronicznych czy innowacyjnych rozwiązań fintech. Podmioty z branży kosmetycznej również mogą skorzystać z preferencji podatkowych. Wystarczy, że prowadzą badania nad innowacjami w procesach produkcyjnych.

Odliczenie nawet do 300 proc.

Konstrukcja ulgi B+R nie przewiduje górnego kwotowego limitu odliczenia. Może więc przynieść ogromne korzyści finansowe dla firmy, sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Wszystkie podmioty prowadzące działalność B+R mają prawo odliczyć 100 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Jednakże istnieją wyjątki, w których odliczenia sięgają aż 200 proc.. Dotyczy to podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego (oprócz kosztów związanych z ochroną patentową w przypadku dużych przedsiębiorców) oraz kategorię kosztów kwalifikowanych związanych z wynagrodzeniami pracowników zatrudnionych do działalności badawczo-rozwojowej.

Zatem odliczenia mogą wynieść 200 proc. kosztów wynagrodzeń pracowników, co stanowi dodatkową zachętę do zatrudniania specjalistów w obszarze badań i rozwoju. Oprócz tego, koszty te podlegają standardowemu odliczeniu od uzyskania przychodów. Łącznie daje nam to możliwość obniżenia nawet do 300 proc. jednego wydatku.

Podatnicy, którzy chcą skorzystać z ulgi B+R, są obowiązani wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej w prowadzonej księdze rachunkowej. Ewidencja ta powinna być na tyle szczegółowa, aby można było wydzielić koszty odpowiadające poszczególnym kategoriom w formularzu sprawozdawczym. Ponadto w przypadku zatrudnienia pracowników do realizacji działań B+R niezbędna może się okazać ewidencja czasu pracy.

Przepisy nie nakładają wprost obowiązku prowadzenia dokumentacji prac badawczo-rozwojowych. Jednak wsparta odpowiednią ewidencją księgową, stanowi kluczowy element skutecznego i bezpiecznego podatkowo odliczania wszystkich poniesionych kosztów kwalifikowanych związanych z działalnością badawczo-rozwojową. Rzetelnie prowadzona dokumentacja działalności w tym zakresie jest pomocna chociażby z przyczyn dowodowych.

Korzystanie z ulgi B+R jest w pełni legalne i przeznaczone dla podatników realizujących rzeczywiste prace badawczo-rozwojowe. Jeśli przedsiębiorstwo prowadzi dokładną dokumentację i spełnia wymogi formalne, to nie powinno mieć obaw związanych z ewentualną kontrolą aparatu skarbowego. Czynności sprawdzające czy kontrola podatkowa to standardowa procedura wynikająca z deklaratywnego charakteru rozliczenia ulgi. Takie działania są częścią systemu podatkowego i dotyczą różnych obszarów, nie tylko opisywanego odliczenia. Z doświadczenia jednak widać, że wielu przedsiębiorców się tego obawia, ale praktyka finalnie pokazuje, że raczej nie ma się czego bać. 

 

Autorem komentarza jest Ewa Flor, doradca podatkowy z kancelarii ATL Accounting & Payroll

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
19.12.2024 15:37
Były zapachowe, są jodowe: Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu wprowadziło na rynek świecę uwalniającą jod podczas spalania
CBRTP i Gala Group Poland

Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu oraz Gala Group Poland stworzyły przełomową świecę z jodem – pierwszą na świecie, która uwalnia ten cenny pierwiastek podczas spalania. Produkt, chroniony patentem, właśnie trafił do sprzedaży, wnosząc nową jakość na dynamicznie rozwijający się rynek świec.

Iodium Spa Formula (IOd) to pierwsza na świecie świeca, która łączy dekoracyjny design z właściwościami zdrowotnymi. Dzięki innowacyjnej formule opracowanej przez polskich ekspertów, świeca uwalnia naturalny jod do powietrza w trakcie spalania, wspierając m.in. pracę tarczycy, odporność oraz eliminację bakterii i wirusów. Jak wyjaśnia dr Robert Socha, Dyrektor Badań i Rozwoju CBRTP, stężenie jodu w odległości dwóch metrów od świecy jest wyższe niż nad morzem, a jednocześnie produkt jest całkowicie bezpieczny dla użytkowników.

Świeca z jodem to również przykład, jak nauka i przemysł mogą wspólnie tworzyć rozwiązania odpowiadające na potrzeby współczesnych konsumentów. Gala Group Poland, będąca jednym z największych producentów świec w Europie, wraz z CBRTP, wprowadza na rynek innowację, która może zrewolucjonizować sposób, w jaki postrzegamy świece – nie tylko jako element wystroju wnętrz, ale również narzędzie wspierające zdrowie. Produkt ten stanowi krok milowy w kierunku zastosowania nauki w codziennym życiu.

Czy świece to już norma w drogeriach?

Polska staje się liderem w dziedzinie innowacji na rynku świec, który dynamicznie rośnie. Według danych Statista, wartość polskiego rynku świec ma wzrosnąć z 922 milionów euro w 2022 roku do 1,2 mld euro w 2027 roku. Na skalę globalną przychody w 2024 roku osiągną 11,11 miliardów dolarów, a prognozowana roczna stopa wzrostu do 2029 roku wynosi 3,43 proc. Wprowadzenie świecy z jodem wpisuje się w ten trend, oferując użytkownikom produkt łączący estetykę z funkcjonalnością.

Świece zyskują coraz większą popularność w drogeriach i perfumeriach, gdzie stają się nie tylko elementem dekoracyjnym, ale również uzupełnieniem oferty produktów wellness. Konsumenci szukają świec, które łączą estetykę z funkcjonalnością, dlatego na półkach obok kosmetyków do pielęgnacji czy perfum coraz częściej pojawiają się świece aromaterapeutyczne, relaksacyjne czy funkcjonalne.

Wzrost zainteresowania tym segmentem wynika z rosnącej świadomości dotyczącej wpływu otoczenia na dobre samopoczucie, a także chęci tworzenia w domu atmosfery kojarzonej ze spa czy luksusowym salonem zapachowym. To sprawia, że drogerie i perfumerie, odpowiadając na te potrzeby, poszerzają swoje portfolio o świece o unikalnych właściwościach, przyciągając tym samym nowych klientów. W Polsce do najpopularniejszych marek świec należą Yankee Candle, Woodwick, Kringle Candle oraz rodzime marki, takie jak Bispol, które zyskują uznanie dzięki jakości i różnorodności oferowanych produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
04.12.2024 14:46
L‘Oréal Japan i Rakuten ogłosiły współpracę na rzecz poprawy customer experience w branży beauty
Współpraca L‘Oréal z Rakuten umożliwia dostarczanie niezwykle spersonalizowanych doświadczeń dzięki transformacyjnej mocy Beauty TechDALL-E

Rakuten Group i L‘Oréal Japan poinformowały o rozpoczęciu rozmów i nawiązania partnerstwa w celu dalszej poprawy doświadczeń konsumentów w branży kosmetycznej.

Współpraca będzie koncentrować się na dostarczaniu spersonalizowanych rozwiązań kosmetycznych poprzez integrację zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji (AI) Rakuten i obszernych danych marketingowych z najnowocześniejszą technologią kosmetyczną Grupy L‘Oréal.

Dzięki zintegrowaniu danych z ekosystemu Rakuten z branży e-commerce, komunikacji mobilnej i fintech z ponad 100 mln użytkowników w Japonii, partnerstwo może dostarczyć wysoce spersonalizowanych rozwiązań kosmetycznych.

Jak ocenił Mickey Mikitani, prezes Rakuten Group, współpraca z L‘Oréal - globalnym liderem w dziedzinie najnowocześniejszych technologii kosmetycznych - pomoże poprawić poziom customer experience. - Z niecierpliwością czekamy na wspólne wdrożenie nowych korzyści na japoński rynek kosmetyczny - podkreślił Mikitani.

- Od 115 lat L‘Oréal poświęca się nauce i sztuce piękna. Dziś zdajemy sobie sprawę, że technologia jest kluczem do odblokowania przyszłości piękna. Nasza współpraca z Rakuten umożliwia nam dostarczanie niezwykle spersonalizowanych doświadczeń dzięki transformacyjnej mocy Beauty Tech - skomentował Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny Grupy L‘Oréal.

L‘Oréal jest obecne w Japonii od 1963 roku, natomiast japońska spółka zależna Nihon L‘Oréal K.K. powstała w 1996 roku. Na koniec 2023 roku firma zatrudniała 2,3 tys. osób, zarządzając portfelem 20 marek. Jej działalność obejmuje import, produkcję, sprzedaż i marketing kosmetyków. Obsługuje wszystkie segmenty - od popularnych po luksusowe, salony beauty, kliniki.

Japonia zajmuje strategiczną pozycję w grupie L‘Oréal nie tylko tylko jako centrum marketingu i sprzedaży, ale także zarządzając ośrodkiem badawczo-rozwojowym (Research & Innovation Japan), zatrudniającym ponad 200 badaczy i naukowców. Także w Japonii mieści się centrala dwóch marek: Shu Uemura i Takami, które nadzorują planowanie produktów i globalne strategie rozwoju.

Rakuten Group to światowy lider technologiczny. Firma została założona w Tokio w 1997 roku jako platforma handlowa online. Z czasem Rakuten rozszerzył swoją działalność, oferując usługi w zakresie handlu elektronicznego, fintech, treści cyfrowych i komunikacji dla 1,8 mld użytkowników na całym świecie. Grupa Rakuten zatrudnia ponad 30 tys. pracowników i prowadzi działalność w 30 krajach i regionach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. grudzień 2024 01:45