Według raportu The State of Influencer Marketing, globalna wartość tego obszaru wyniesie w 2024 roku 24 mld USD, podczas gdy w 2017 roku było to 1,7 mld USD.
W sytuacji, gdy odpowiedzialność za promowane treści jest rozmyta ze względu na brak jasnych wytycznych, istnieje ryzyko, że mogą oni nieświadomie lub celowo wprowadzać swoich odbiorców w błąd, promując produkty czy idee, które są szkodliwe lub wątpliwe pod względem etycznym. Ujednolicone wytyczne i opracowanie standardów oceny naruszeń oraz reakcji na naruszenia są moim zdaniem niezbędne, by branża mogła dalej się rozwijać w ustrukturyzowany, odpowiedzialny i etyczny sposób.
Tworzenie regulacji, które będą wspierać wartościowe i rzetelne komunikaty, może przyczynić się do profesjonalizacji rynku oraz ochrony młodszych i bardziej podatnych na wpływ odbiorców. W efekcie influencer marketing stanie się bardziej wiarygodny i transparentny, co przyniesie poczucie bezpieczeństwa nie tylko konsumentom treści, ale również markom poszukującym partnerów do współpracy.
Czytaj też: Traackr: influencerzy beauty z małymi i średnimi grupami odbiorców osiągają najwyższe wskaźniki zaangażowania
W ostatnim czasie obserwujemy, że coraz więcej ekspertów z różnych branż decyduje się budować markę osobistą oraz promować swoje eksperckie usługi w mediach społecznościowych. Ten rosnący trend pokazuje, że media społecznościowe są coraz bardziej postrzegane jako kluczowe narzędzie reklamowe, w którym merytoryczne treści stanowią najcenniejszą wartość. Eksperci mogą efektywnie docierać do szerokiego grona odbiorców, jednocześnie edukując i podnosząc standardy komunikacji w swoich branżach.
Z drugiej strony z coraz większą liczbą twórców wiąże się rosnąca liczba sprzecznych komunikatów lub fake newsów, których nie da się spontanicznie zweryfikować. Problem ten może w przyszłości narastać w kontekście braku regulacji. Odpowiednie obostrzenia mogłyby zobowiązać twórców do rozpowszechnianie treści wyłącznie etycznych i zgodnych z prawdą.
Angelika Sobolewska, CEO w Midnight Issue
Powyższy materiał jest fragmentem szerszego artykułu “Jakim influencerom ufają konsumenci?”, który ukazał się pod koniec grudnia 2024 w drukowanym roczniku Wiadomości Kosmetycznych "Przyszłość rynku beauty 2025".
Egzemplarze rocznika można zamawiać tutaj