We Francji został złożony pierwszy w Europie pozew zbiorowy przeciwko platformie TikTok. Do sądu wystąpiło siedem rodzin zarzucając chińskiemu gigantowi promowanie szkodliwych treści, co doprowadziło do samobójstwa dwójki dzieci.
- W sprawie zarzuca się, że algorytm platformy wideo naraził je na treści promujące samookaleczenie, zaburzenia odżywiania i samobójstwo - powiedziała Laure Boutron-Marmion, prawniczka rodzin, cytowana przez BBC.
TokTok oświadczył z kolei, że „nie otrzymał żadnych powiadomień o postępowaniach prawnych związanych z roszczeniami, a jego wytyczne społecznościowe nie zezwalają na pokazywanie, promowanie ani udostępnianie planów samobójstwa lub samookaleczenia i że wykorzystuje połączenie technologii i moderacji, aby zapewnić przestrzeganie tych standardów”.
Pozew grupowy, trafił do sądu w Créteil. W ubiegłym roku sprawę karną platformie założyli rodziców Marie - jednej z dwóch nastolatek, które popełniły samobójstwo; w ocenie jej matki – pod wpływem treści dostępnych na TikToku. Marie odebrała sobie życie w 2021 r. miała wówczas 15 lat.
Również w USA TikTok został pozwany za napędzanie kryzysu zdrowia psychicznego wśród nastolatków, a w ubiegłym roku Unia Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie naruszenia nowych przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony nieletnich.
Działania te są jednak nieskuteczne, czego dowodzą ostatnie wydarzenia w Polsce. Do dzieci obchodzących Halloween trafiły cukierki naszpikowane niebezpiecznymi przedmiotami, takimi jak wykałaczki, kamienie czy nawet żyletki. Okazało się, że było to pokłosie wyzwania z TikToka, gdzie użytkownicy podrzucali sobie także pomysły zawijania w opakowania po słodyczach trutki na szczury lub mrówki. Sprawdziła to i opisała na LinkedIn dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej Anna Wittenberg.
Aktywnie o kontrolę nad mediami społecznościowymi oraz odpowiedzialną cyfryzacją apeluje cały czas Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.
O patologiach związanych z działaniem mediów społecznościowych głośno krzyczy coraz więcej osób, a rodzice dzieci uzależnionych od nich zaczynają się budzić.
Branża kosmetyczna bardzo aktywnie koszysta z platform społecznościowych w promowaniu swoich marek i produktów oraz współpracując z cyfrowymi twórcami.
Czytaj także: L’Oréal Paris osiąga ponad milion dolarów sprzedaży podczas Super Brand Day na TikTok Shop UK
Podczas niedawnego Forum Branży Kosmetycznej o najmłodszych pokoleniach konsumentów debatowali eksperci zaproszeni do udziału w konferencji. Wszyscy zgodzili się, że na firmach spoczywa ogromna odpowiedzialność w tym obszarze. Firmy kosmetyczne mogą również i powinny wejść w dialog z rodzicami, edukując ich w zakresie odpowiedzialnego korzystania przez dzieci z produktów kosmetycznych.
Czytaj także: Andrew McDougall, Mintel, i Aneta Wikariak, Wizaż.pl: Do alf trzeba mówić ich językiem i ich kanałami komunikacji [FBK 2024]