StoryEditor
Marketing i media
06.11.2024 12:55

Czarne chmury nad TikTokiem. Rodzice ruszają z pozwami przeciwko platformie społecznościowej

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie korzysta z promocji w mediach społecznościowych. TikTok został pozwany przez siedem rodzin we Francji, które oskarżają platformę na narażanie ich dzieci na szkodliwe treści i doprowadzenie przez to do samobójstwa dwójki z nich – podało BBC.

We Francji został złożony pierwszy w Europie pozew zbiorowy przeciwko platformie TikTok. Do sądu wystąpiło siedem rodzin zarzucając chińskiemu gigantowi promowanie szkodliwych treści, co doprowadziło do samobójstwa dwójki dzieci.

- W sprawie zarzuca się, że algorytm platformy wideo naraził je na treści promujące samookaleczenie, zaburzenia odżywiania i samobójstwo - powiedziała Laure Boutron-Marmion, prawniczka rodzin, cytowana przez BBC.

TokTok oświadczył z kolei, że „nie otrzymał żadnych powiadomień o postępowaniach prawnych związanych z roszczeniami, a jego wytyczne społecznościowe nie zezwalają na pokazywanie, promowanie ani udostępnianie planów samobójstwa lub samookaleczenia i że wykorzystuje połączenie technologii i moderacji, aby zapewnić przestrzeganie tych standardów”.

Pozew grupowy, trafił do sądu w Créteil. W ubiegłym roku sprawę karną platformie założyli rodziców Marie - jednej z dwóch nastolatek, które popełniły samobójstwo; w ocenie jej matki – pod wpływem treści dostępnych na TikToku. Marie odebrała sobie życie w 2021 r. miała wówczas 15 lat.  

Również w USA TikTok został pozwany za napędzanie kryzysu zdrowia psychicznego wśród nastolatków, a w ubiegłym roku Unia Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie naruszenia nowych przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony nieletnich.

Działania te są jednak nieskuteczne, czego dowodzą ostatnie wydarzenia w Polsce. Do dzieci obchodzących Halloween trafiły cukierki naszpikowane niebezpiecznymi przedmiotami, takimi jak wykałaczki, kamienie czy nawet żyletki. Okazało się, że było to pokłosie wyzwania z TikToka, gdzie użytkownicy podrzucali sobie także pomysły zawijania w opakowania po słodyczach trutki na szczury lub mrówki. Sprawdziła to i opisała na LinkedIn dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej Anna Wittenberg.    

 

Aktywnie o kontrolę nad mediami społecznościowymi oraz odpowiedzialną cyfryzacją apeluje cały czas Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

 

O patologiach związanych z działaniem mediów społecznościowych głośno krzyczy coraz więcej osób, a rodzice dzieci uzależnionych od nich zaczynają się budzić.

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie koszysta z platform społecznościowych w promowaniu swoich marek i produktów oraz współpracując z cyfrowymi twórcami.

Czytaj także: L’Oréal Paris osiąga ponad milion dolarów sprzedaży podczas Super Brand Day na TikTok Shop UK

Podczas niedawnego Forum Branży Kosmetycznej o najmłodszych pokoleniach konsumentów debatowali eksperci zaproszeni do udziału w konferencji. Wszyscy zgodzili się, że na firmach spoczywa ogromna odpowiedzialność w tym obszarze. Firmy kosmetyczne mogą również i powinny wejść w dialog z rodzicami, edukując ich w zakresie odpowiedzialnego korzystania przez dzieci z produktów kosmetycznych. 

Czytaj także: Andrew McDougall, Mintel, i Aneta Wikariak, Wizaż.pl: Do alf trzeba mówić ich językiem i ich kanałami komunikacji [FBK 2024]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
23.01.2025 10:48
Angelika Sobolewska, Midnight Issue: Czy influencerzy wygrali w wyścigu o pieniądze firm kosmetycznych?
Angelika Sobolewska, CEO Midnight Issuemat.prasowe

Jak to się stało, że influencerzy wyprzedzili celebrytów i gwiazdy w wyścigu o uwagę (oraz pieniądze) firm kosmetycznych? Czy to dlatego, że influencerzy są tańsi, skuteczniejsi, bardziej kreatywni, mają więcej ufających im followersów? Czy firmom opłacają się te współprace? – analizuje Angelika Sobolewska, CEO Midnight Issue.

Na czym polegają przewagi influencerów? Czy naprawdę do nich firmy kosmetyczne kierują obecnie najchętniej swoje budżety marketingowe?

Stwierdzenie, że influencerzy wygrywają wyścig o uwagę firm kosmetycznych, nie jest do końca prawdziwe. Zależy, z jakiej perspektywy spojrzymy na ten wyścig. Wszystko sprowadza się do celu, jaki marka ma przed sobą. 

Ale jeśli celem jest na przykład budowanie zasięgu lub zaangażowania w social mediach, to faktycznie patrzymy na liczby, wizerunek i wiarygodność osób, które są obecne w tym kanale komunikacji, czyli głównie influencerów. Bo nie wszyscy celebryci mają social media, nie wszyscy prowadzą je w sposób ustrukturyzowany, czy usystematyzowany. Często o celebrytach więcej dowiadujemy się z mediów plotkarskich, czy lifestylowych niż z ich własnych social mediów. 

W czym influencerzy okazują się więc lepsi od popularnych celebrytów czy gwiazd w oczach firm?

Influencerzy mają tendencję do dzielenia się całym swoim życiem na kanałach społecznościowych. Budują swoje społeczności, bazując na autentycznym podejściu. Dzięki bezpośrednim interakcjom ze swoimi odbiorcami poprzez komentarze, wiadomości czy transmisje na żywo, tworzą poczucie bliskości i zaangażowania, które trudno osiągnąć w kampaniach z celebrytami w tradycyjnych kanałach komunikacji. 

Sukces konta na social mediach to nie tylko kwestia contentu, duże przełożenie ma tu chyba ilość zaangażowanych followersów? 

Obserwatorzy utożsamiają się bardziej z influencerami. Bo w przeciwieństwie do celebrytów, którzy są postrzegani jako „niedostępni”, influencerzy są odbierani zwykle jako osoby bardziej “zwyczajne”, a przez to wiarygodne. Konsumenci chętniej ufają rekomendacjom od kogoś, kogo uznają za podobnego do siebie.

Poza tym influencerzy mają swoje specjalizacje lub konkretne zainteresowania. Na przykład makijaż, pielęgnacja skóry czy wegańskie kosmetyki. Dzięki temu marki kosmetyczne mogą precyzyjniej docierać do swojej grupy docelowej. Zamiast inwestować w kampanie z celebrytami o szerszym, ale mniej sprecyzowanym zasięgu, wybierają wąską grupę docelową.

A jak wygląda kwestia finansowa takich współprac?

Współpraca z influencerami (szczególnie mikro- i nano-influencerami) jest często bardziej opłacalna finansowo, niż z celebrytami. Firmy mogą inwestować w kampanie z wieloma influencerami, osiągając łącznie szerszy zasięg niższym kosztem, niż w przypadku inwestycji w jedną gwiazdę. W efekcie influencerzy stali się kluczowym elementem strategii marketingowych firm kosmetycznych, bo oferują dotarcie do konsumentów w sposób bardziej autentyczny, precyzyjny, a przez to bardziej efektywny.

Z tego wynika zatem, że więcej korzyści i lepsze dotarcie do grupy docelowej przyniesie firmie kosmetycznej współpraca nie z mainstreamowymi mediami czy gwiazdami, lecz z bardziej wyspecjalizowanymi, specjalistycznymi, choć "mniejszymi" źródłami informacji. A jak wygląda obecnie Top 3 najpopularniejszych influencerek na polskim rynku, jeśli bierzemy pod uwagę kategorię kosmetyków?

Według mnie, jeśli chodzi o branżę kosmetyczną, to na szczycie popularności są obecnie klaudia_cukierpuder, zmalowanaofficial i blindsaphire.

Angelika Sobolewska: właścicielka agencji midnight issue, która rozwiązuje issues klientów w obszarach influencer marketingu, managementu twórców oraz produkcji contentu. Agencja tworzy kampanie dla marek z sektora beauty, fashion oraz FMCG.

Czytaj też: 

Ujednolicenie standardów influencer marketingu jest niezbędne

Jak marki beauty wykorzystują trendy z Tik Toka do rozbudowy swojego portfolio produktowego?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
21.01.2025 16:00
David Lynch: filmowiec, który sprzedawał perfumy i kosmetyki [PRZEGLĄD REKLAM]
Lynch przez wiele lat zmieniał oblicze branży reklamowej.Shutterstock

David Lynch, znany przede wszystkim jako twórca filmów takich jak “Mulholland Drive” i serialu “Twin Peaks”, ma na swoim koncie również reżyserię kilku ikonicznych kampanii perfumeryjnych. Jego unikalny styl i podejście do narracji uczyniły te reklamy wyjątkowymi i zapadającymi w pamięć. Z okazji jego przedwczesnego odejścia wspomnijmy kilka jego najbardziej znanych dzieł reklamowych.

David Lynch, wybitny reżyser i twórca filmowy, znany ze swoich surrealistycznych dzieł takich jak Blue Velvet (1986), Mulholland Drive (2001) oraz kultowego serialu Twin Peaks (1990–2017), zmarł w wieku 78 lat. Choć jego największą pasją było kino, Lynch odcisnął również znaczące piętno na świecie reklamy, przekształcając krótkie formy w miniaturowe dzieła sztuki.

1989: Obsession, Calvin Klein

1990: Opium, Yves Saint Laurent

1991: Trésor, Lancôme

1992: Giò, Giorgio Armani

Między 1988 a 2014 rokiem Lynch wyreżyserował 29 reklam, które wprowadziły do branży marketingowej jego unikalny, niepokojąco atmosferyczny styl. Pracując dla takich marek jak Calvin Klein, PlayStation czy Gucci, tworzył kampanie, które przełamywały konwencje i wyznaczały nowe standardy. Jego reklamy, często osadzone w onirycznych i enigmatycznych narracjach, zdobyły uznanie zarówno w świecie sztuki, jak i biznesu.

1993: Background, Jill Sander

1994: Sun Moon Stars, Karl Lagerfeld

2007: Fahrenheit, Dior

2009: Gucci, Gucci

Krytycy i specjaliści branżowi podkreślają, jak szeroki i trwały był wpływ Lyncha na różne dziedziny. W swoim wpisie blogowym, opublikowanym w czwartek, znany krytyk filmowy Roger Ebert porównał Lyncha do muzycznych ikon Davida Bowiego i Prince’a, stwierdzając, że reżyser „zburzył oczekiwania wobec sztuki, redefiniując jej granice”. Z kolei Justin Belmont, dyrektor kreatywny agencji Prose, zauważył, że „wpływu Lyncha na reklamę nie da się przecenić – przemienił spoty reklamowe w pełnowartościowe dzieła sztuki”.

2010: Dior

2011: Revital Granas, Shiseido

2014: Louboutin Rouge, Louboutin

David Lynch pozostawia po sobie nie tylko dorobek filmowy, ale również spuściznę, która zmieniła sposób postrzegania reklamy jako formy artystycznej. Jego zdolność łączenia codzienności z mrocznym surrealizmem sprawiła, że zarówno widzowie, jak i twórcy na nowo zaczęli odkrywać potencjał opowiadania historii w krótkich formach wizualnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. styczeń 2025 04:40