Należący do Unilever Sunsilk obserwuje rozwój na etiopskim rynku produktów do pielęgnacji włosów, wprowadzając na rynek nową gamę produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Konsumenci i konsumentki z afrykańskim typem włosów stanowią coraz bardziej eksplorowaną niszę, generując wielkie przychody i dając motywację do inwestowania w nowe formulacje.
Firma Unilever pracowała nad formułą opartą na „potrzebach kręconych włosów z rynku brazylijskiego”, a następnie dopracowała produkt za pomocą substancji zapachowych i olejków najlepiej dostosowanych do potrzeb włosów typu etiopskiego. Barbara Ryl, liderka marketingu ds. urody i wellness na Etiopię, powiedziała: Włosy typu etiopskiego różnią się od włosów pozostałych na świecie. Dla Etiopczyków dobre włosy to piękno. Przywiązują dużą wagę do opieki nad nim. Salony fryzjerskie są prawie na każdym rogu ulicy.
Wyprodukowanie, wypróbowanie, wysłanie i uruchomienie nowej gamy zajęło rok w specjalnej fabryce roślin do włosów zbudowanej w tym celu. Włosy Etiopczyków różnią się od włosów reszty świata, są wspaniałe i kręcone, a jednocześnie delikatne. Łatwo wysychają i dość mocno się plączą. Oznacza to, że wymagają innego rodzaju pielęgnacji. Szampony muszą być łagodne i nie pozbawiać skóry głowy naturalnych olejów. Odżywki muszą natomiast również ułatwiać rozczesywanie, zwłaszcza gdy włosy są mokre, mówi Ryl.
Do tej pory kosmetyki celujące w konsumentów i konsumentki z afrykańskim typem włosów, które pochodziły z ofert dużych koncernów, ograniczały się zazwyczaj do produktów do prostowania mocnych skrętów. Obecnie jednak wybór marek poszerza się, i na półkach sklepów króluje np. dostępne również w Polsce, kultowe już Cantu. Obecny rynek produktów do pielęgnacji włosów w Etiopii jest wart nieco ponad 100 milionów dolarów, ale dzięki statusowi tego kraju jako jednej z najszybciej rozwijających się gospodarek Afryki i 120-milionowej populacji, której mediana wieku wynosi zaledwie 19 lat, prognozy dotyczące wzrostu są niezwykle atrakcyjne.
Według Tajammula Pangarkara z Prudour Pvt Lmt, oczekuje się, że wielkość rynku produktów do pielęgnacji afrykańskich włosów będzie warta około 4,5 miliarda dolarów do końca 2032 roku ze wzrostem 2,9 miliarda dolarów w 2022 roku, rosnąc w CAGR na poziomie 4,1 proc. w okresie prognozy 2023-2032. Rynek ten jest napędzany rosnącym popytem na naturalne i organiczne produkty do pielęgnacji włosów, rosnącą świadomością wyjątkowych potrzeb osób rasy afrykańskiej w zakresie pielęgnacji włosów oraz rosnącym dochodem do dyspozycji w krajach rozwijających się.