StoryEditor
Eksport
14.02.2023 00:00

Poziomy eksportu francuskich kosmetyków osiągają rekordowe wartości

Francuskie marki, takie jak Chanel, Avène, La Roche-Posay, René Furterer czy Caudalie, przyczyniają się do wzmocnienia pozycji ekonomicznej kraju nad Sekwaną. / Shutterstock
Napędzany popytem w Stanach Zjednoczonych i Europie eksport kosmetyków wyprodukowanych we Francji odnotował rekordowy wzrost o 18,8 proc. w 2022 roku. Po raz pierwszy sprzedaż eksportowa francuskich kosmetyków przekroczyła granicę 19 miliardów euro; Unia Europejska pozostaje wiodącym kierunkiem eksportu francuskich kosmetyków, gonią ją Stany Zjednoczone i Chiny.

Po 2021 roku, naznaczonym odbudową rynku i przemysłu po pandemii, francuski przemysł kosmetyczny utrzymał dynamikę i potwierdził wyjątkowe wyniki odnotowane w pierwszych miesiącach 2022 roku. Przy wzroście o około 3 miliardy euro w 2022 roku eksport kosmetyków wyprodukowanych we Francji po raz pierwszy przekroczy granicę 19,2 mld euro (wobec 16,2 mld euro w 2021 r.). 

Według francuskiego stowarzyszenia branżowego reprezentującego producentów kosmetyków (FEBEA, Fédération des Entreprises de la Beauté), ten wzrost o 18,8 proc. w stosunku do 2021 r. umożliwi Francji umocnienie pozycji światowego lidera w branży. W sumie prawie 2/3 francuskiej produkcji perfum i kosmetyków trafia na eksport. Z dodatnim saldem w wysokości 15,6 mld euro (po odjęciu importu), francuski przemysł kosmetyczny jest trzecim co do wielkości uczestnikiem rynku handlu zagranicznego, po aeronautyce (23 mld euro) oraz winach i alkoholach spirytusowych (16 mld euro).

Według FEBEA kategorie perfum, kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry są głównymi motorami francuskiego eksportu, odpowiadając za ponad 85 proc. całkowitej sprzedaży eksportowej, czyli ponad 16,5 mld euro w 2022 r. Kategoria perfum odnotowała oszałamiający wzrost o 30,2 proc. w 2022 r. Wszystkie pozostałe kategorie również osiągnęły dobre wyniki: kategoria „pielęgnacja i higiena osobista” wzrosła o 36,7 proc., mimo że stanowi jedynie 3,3 proc. francuskiego eksportu.

Rynek amerykański był szczególnie dynamiczny w 2022 roku, odzyskując pierwsze miejsce na podium francuskich krajów importujących kosmetyki, które w zeszłym roku wywalczyły Chiny. Francuski eksport do Stanów Zjednoczonych wzrósł w 2022 roku o 28 proc. do 2,3 mld euro, czyli o 48,2 proc. w okresie 2019/2022. Z 37-procentowym udziałem kraje UE pozostają jednak pierwszym celem eksportu kosmetyków wyprodukowanych we Francji (+24,2 proc.w porównaniu z 2021 r.). W tym obszarze Niemcy pozostają głównym rynkiem zbytu: importują francuskie kosmetyki o wartości 1,9 mld euro, co oznacza wzrost o 21 proc. w porównaniu z 2021 r. Na uwagę zasługuje również bardzo silny wzrost rynku Bliskiego Wschodu (+33,8 proc. w stosunku do 2021 roku). Ten wynik wynika głównie z progresji eksportu do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (+41,8 proc.) i Arabii Saudyjskiej (+20,4 proc.).

Czytaj także: Francja zaostrza przepisy dotyczące claimów „bezemisyjnych” aby walczyć z greenwashingiem

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
07.04.2025 13:38
Reuters: Rosjanie przeprowadzili w Polsce operację specjalną z użyciem... wybuchających kosmetyków
Wiadomości Kosmetyczne

Latem 2023 roku doszło do serii incydentów w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce, które według śledczych stanowiły element rosyjskiej operacji sabotażowej. W dniach 19–21 lipca w sortowniach kurierskich w Birmingham, Lipsku i pod Warszawą eksplodowały przesyłki zawierające poduszki do masażu, kosmetyki i zabawki erotyczne. Jak ustalili polscy śledczy, przedmioty te ukrywały prymitywne ładunki zapalające wykonane z łatwodostępnych substancji chemicznych, w tym reaktywnego magnezu i nitrometanu.

Mechanizmy zapłonowe w przesyłkach były skonstruowane z tanich chińskich urządzeń elektronicznych – lokalizatorów kluczy – które umożliwiały ustawienie czasu wybuchu nawet z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Detonacja była uruchamiana przez uprzednio aktywowane przyciski. Substancje zapalne zostały ukryte w tubkach przypominających kosmetyki, co dodatkowo utrudniało wykrycie ładunków. Eksperci podkreślają, że taka metoda jest niezwykle tania, anonimowa i trudna do wykrycia w standardowej kontroli przesyłek.

Polskie śledztwo wskazuje, że działania miały charakter próbny – były testem przed planowaną akcją mającą na celu umieszczenie podobnych przesyłek na pokładach samolotów cargo lecących do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Incydenty nie spowodowały ofiar, ale wywołały pożary i zwiększyły obawy europejskich służb przed eskalacją tzw. wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Europejscy urzędnicy ds. bezpieczeństwa zgodnie twierdzą, że operacje sabotażowe nasiliły się po rozpoczęciu wojny w Ukrainie.

Co konkretnie się wydarzyło?

Polskie służby zatrzymały dwóch podejrzanych o udział w operacji. 27-letni obywatel Ukrainy Vladyslav Derkawiec miał zebrać komponenty przesyłek w Kownie, a następnie spakować i aktywować cztery paczki w Wilnie. 19 lipca przekazał je nieznanemu mężczyźnie, który posłużył się hasłem “Mary”, po czym przesyłki trafiły do trzech europejskich krajów. Derkawiec został zatrzymany w Polsce w sierpniu, a jego areszt tymczasowy przedłużono do maja 2025 roku. Zaprzecza on zarzutom i twierdzi, że wykonywał polecenia przekazywane przez komunikator Telegram od osoby o pseudonimie “Warrior”.

Drugim podejrzanym jest 44-letni obywatel Rosji, Aleksander Bezrukawij, zatrzymany w Bośni i przekazany Polsce w lutym 2025 roku. Miał odpowiadać za wysyłkę paczek z odzieżą i butami do USA i Kanady, by sprawdzić działanie systemów kurierskich na trasach transatlantyckich. Zarzuty wobec niego również obejmują działalność na rzecz rosyjskiego wywiadu wojskowego GRU. Obaj podejrzani nie przyznają się do winy.

Według ustaleń dwóch funkcjonariuszy unijnych służb specjalnych, rosyjskie GRU często wykorzystuje lokalnych przestępców i osoby spoza struktur państwowych do realizacji działań sabotażowych. Kontakt i koordynacja odbywają się przez komunikatory internetowe, a wynagrodzenie za wykonanie zadania sięga kilku tysięcy euro. Źródła podkreślają, że zarówno składniki chemiczne, jak i zapalniki są powszechnie dostępne w sklepach z nawozami i fajerwerkami.

Kreml stanowczo odrzuca oskarżenia o jakikolwiek udział w tych wydarzeniach. Rzecznik Dmitrij Pieskow nazwał je „fake newsami” i przejawem „ślepej rusofobii”. Rosyjskie Ministerstwo Obrony oraz GRU nie odniosły się do sprawy. Mimo to, ujawnione szczegóły śledztwa rzucają światło na konkretne mechanizmy rosyjskiej wojny hybrydowej, która obejmuje już nie tylko cyberataki czy dezinformację, ale również fizyczne akty sabotażu na terytorium Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
25.03.2025 15:20
Europejski przemysł kosmetyczny przeciwko unijnym taryfom odwetowym na amerykańskie produkty
Canva

Wiodące europejskie koncerny kosmetyczne, w tym L’Oréal, apelują do Komisji Europejskiej o usunięcie amerykańskich kosmetyków z listy planowanych taryf odwetowych. Powodem ich sprzeciwu jest obawa przed możliwymi kontrdziałaniami ze strony Stanów Zjednoczonych, które mogłyby poważnie zaszkodzić jednemu z kluczowych sektorów eksportowych Unii Europejskiej.

Lista potencjalnych taryf została opracowana przez Komisję Europejską w odpowiedzi na wcześniejsze cła na stal i aluminium nałożone przez administrację Donalda Trumpa. Wśród produktów, które mogą zostać objęte dodatkowymi opłatami, znalazły się kosmetyki – perfumy oraz produkty do makijażu. Przedstawiciele branży wskazują, że takie posunięcie może prowadzić do dalszej eskalacji handlowej i odbić się negatywnie na europejskich firmach.

Prezes L’Oréal, Nicolas Hieronimus, wraz z piętnastoma innymi liderami branży kosmetycznej, spotkał się z przedstawicielami UE, by przedstawić argumenty przeciwko objęciu kosmetyków taryfami. Firmy zrzeszone m.in. w sojuszu Value of Beauty, w tym niemiecki Beiersdorf, podkreślają, że europejscy producenci kosmetyków są eksporterami netto do Stanów Zjednoczonych, co czyni ich szczególnie podatnymi na ewentualne środki odwetowe.

Według danych branżowych, europejskie marki kosmetyczne zatrudniają niemal 2 miliony osób w całej Unii Europejskiej i w 2023 roku przyczyniły się do wygenerowania około 180 miliardów euro wartości dodanej dla gospodarki regionu. Eksperci ostrzegają, że wprowadzenie ceł może doprowadzić do wzrostu cen, spadku popytu na rynku amerykańskim i utraty udziałów rynkowych, co z kolei zagraża rentowności, stabilności zatrudnienia i ciągłości globalnych łańcuchów dostaw.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. kwiecień 2025 15:25