Import kosmetyków w Niemczech zanotował w latach 2017-2019 wzrost o 10,5 proc. do ponad 7,4 mld EUR. Pandemia COVID-19 przyczyniła się do istotnego spadku importu w 2020 r. aż o 12,9 proc. r/r.
W strukturze niemieckiego importu dominującą pozycję zajmuje Francja z udziałem wynoszącym 23,9 proc. Kosmetyki importowane z Polski o wartości 561,0 mln EUR stanowiły w 2020 r. 8,7 proc. importu kosmetyków do Niemiec.
W latach 2017-2020 notowana była ponad 14-procentowa średnia (CAGR) dynamika importu polskich kosmetyków do Niemiec, która umożliwiła stopniowy awans naszego kraju z 8. i 9. miejsca wśród dostawców branży na tym rynku w latach 2016-2018, na 5. lokatę w 2019 r. i wreszcie na 3. miejsce w 2020 r.
Rynek kosmetyków w Niemczech wygenerował w 2020 r. szacunkową sprzedaż na poziomie 14,9 mld EUR. Statista przewiduje, że – mimo pandemii – wielkość rynku wzrośnie w 2021 r. do 15,4 mld EUR, przekraczając poziom z 2019 r. Prognozy zakładają, że w latach 2020-2021 rynek będzie rósł w średnim tempie 1,1 proc. rocznie – wolniejszym o 0,8pp niż przed pandemią (CAGR 2017-2019), po czym jego dynamika odbije do 2,5 proc. przeciętnie rocznie w okresie 2022-2025.
Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2020 r. w Niemczech wyniosła 7,2 mld EUR, stanowiąc 48,0 proc. całkowitej sprzedaży branży.
W 2020 r. mieszkaniec Niemiec wydał na kosmetyki średnio 178 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do blisko 203 EUR w 2025 r.
W 2020 r. 31 proc. przychodów ze sprzedaży kosmetyków w Niemczech było generowane przez sklepy online. Prognozowany jest istotny wzrost tego udziału do 38 proc. w 2024 r.