Na seminarium skierowanym do polskich firm z branży kosmetycznej, ekspertki PAIH od rynków Afryki Subsaharyjskiej przedstawiły możliwości ekspansji na wybranych rynkach regionu. Wyjaśniły także jakie warunki formalne należy spełnić organizując eksport tego typu towarów do wspomnianych państw Afryki.
Podczas spotkania Adrianna Szafruga, Katarzyna Reda i Aleksandra Kowalska-Labraiki omówiły rynek kosmetyków w Nigerii, RPA, na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Kenii i Maroku oraz preferencje lokalnych konsumentów. Przeanalizowały jak dostosować ofertę produktową do danego rynku, jak wprowadzać produkty do obrotu w Afryce i jakie kanały dystrybucji są dostępne. Poświeciły czas także na opisanie zasad certyfikacji produktów i przedstawiły najczęstsze problemy związane z eksportem do krajów afrykańskich.
Ekspertki podkreśliły, że znajomość języka francuskiego jest dużym atutem podczas prowadzenia negocjacji handlowych w państwach afrykańskich, bo w wielu z nich jest to oficjalny język handlu i przesłanie oferty handlowej w języku angielskim nie zawsze zostanie odczytane. Istotne jest też zdaniem ekspertek PAIH dobre przegotowanie przez firmy kosmetyczne strategii wejścia na rynki afrykańskie i zrozumienie różnic kulturowych.
- Ważne jest przygotowanie się na miejscu: weryfikacja rynku, ocena jak wygląda konkurencja, ceny, sieć dystrybucji i wybór odpowiedniego kanału dystrybucji - radziła Adrianna Szafruga, country manager Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
- Jeśli chodzi o Afrykę i Bliski Wschód to trzeba się nastawić na cierpliwość. W naszej kulturze biznesowej jesteśmy przyzwyczajeni, że już na pierwszym spotkaniu mówimy o biznesie i propozycji współpracy. W Afryce wygląda to trochę inaczej - pierwsze spotkania mają na celu zapoznanie się, często rozmawiamy o rodzinie czy podróżach. Bardo ważne są zatem misje wyjazdowe na miejsce i musi ich być kilka, zanim dojdziemy do tego etapu, że rozmowy przejdą do konkretnych ofert - podkreśliła ekspertka PAIH.