Wzrost demograficzny, coraz lepsze warunki gospodarcze i społeczne oraz rozwój sektora produkcyjnego i cyfrowego w Indiach uczyniły z tego azjatyckiego kraju międzynarodową potęgę. Poprawa jakości życia w Indiach wpłynęła na sektor higieny osobistej do tego stopnia, że szacowany wzrost w okresie 2018-2023 przed pandemią wynosił 9,7 proc.
W okresie 2019-2020 tempo wzrostu wyniosło 2,3 proc., osiągając wartość rynkową nieco ponad 15 miliardów dolarów w grudniu 2020 r., podczas gdy prognoza wzrostu na lata 2020-2021 wynosi 1,7 proc. Oczekuje się, że od 2022 r. przychody w branży kosmetycznej wzrosną tam o +2,8 proc.
Kluczowe sektory hinduskiej branży kosmetycznej
Kosmetyka masowa to strategiczny sektor przemysłu w Indiach, o wartości rynkowej przekraczającej 11 miliardów dolarów, a następnie produkty do pielęgnacji włosów i higieny osobistej o stabilnej wartości rynkowej przekraczającej 3 miliardy dolarów. Produkty te wykazywały również największą odporność na wybuch pandemii i trudności finansowe spowodowane restrykcjami i wielomiesięcznym lockdownem w kraju. Tymczasem najmocniej ucierpiały kategorie związane z kontaktami towarzyskimi i życiem poza domem: makijaż, zapachy i produkty chroniące przed działaniem promieni słonecznych.
Pradeep Srinivasan, konsultant Euromonitor International, zauważył w publikacji poświęconej Cosmoprof India – wydarzeniu międzynarodowej sieci Cosmoprof poświęconej przemysłowi kosmetycznemu w Indiach, że nastąpiła pewna ulga po ostatnim otwarciu kraju latem, ale lockdown w pierwszej połowie 2021 r. hamuje wzrost.
Nowe trendy na hinduskim rynku
Nacisk na dobrostan, przyspieszenie cyfrowe oraz zdrowie i bezpieczeństwo zyskał na znaczeniu w Indiach w ciągu 2020 roku i oczekuje się, że będzie miał wpływ również w 2021 roku. Zapotrzebowanie na produkty specjalnie zaprojektowane z myślą o zdrowiu skóry, dobrym samopoczuciu fizycznym i psychicznym, higienie i zrównoważonym rozwoju stale rośnie.
Według Pradeepa Srinivasana firmy z tego sektora będą musiały ponownie przemyśleć swoje produkty, stosując bardziej holistyczne podejście. Jest to kluczowy temat dla sektora pielęgnacji skóry: nie tylko tradycyjne zabiegi i kultura ajurwedyjska stają się coraz bardziej powszechne, ale produkty reklamujące pozytywne działanie witamin i suplementów diety również odnotowują wzrost sprzedaży. - Jest dużo miejsca na rynku na zbadanie pozytywnych skutków, jakie aktywne składniki produktów kosmetycznych oferują dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego konsumentów - zaznaczył ekspert.
Makijaż to segment, który najbardziej musiał dostosować się do aktualnych warunków społecznych panujących w tym kraju. Po spadku sprzedaży w pierwszych miesiącach 2020 r. producenci skupili się na dwóch cechach, które są szczególnie ważne dla nowych nawyków konsumenckich: łatwości wchłaniania i trwałości.
Według sondażu Beauty Survey przeprowadzonego przez Euromonitor International, oferowanie trwałych produktów, które szybko nie wysychają, może stanowić szansę dla firm sprzedających kolorowe produkty do makijażu, zwłaszcza dla marek oferujących makijaż ust i twarzy. Te kategorie również odniosły znaczne korzyści w ciągu roku, ponieważ przezroczyste maseczki stały się coraz bardziej dostępne.
Ponieważ dystans społeczny ma stać się nowym stylem życia, przynajmniej do czasu, gdy liczba aktywnych przypadków spadnie i większość populacji zostanie zaszczepiona, cyfryzacja będzie miała długofalowy wpływ na kanały dystrybucji w sektorze kosmetycznym, nawet w przypadku starszego pokolenia konsumentów, którzy są coraz bardziej przyzwyczajeni do zakupów online.
Według eksperta Euromonitora, firmy będą musiały skoncentrować swoje wysiłki na nowych platformach, a także na angażujących konsumentów technologiach, takich jak AR i VR, aby zdobyć ich lojalność.
- Kolejna fala epidemii może również ograniczyć niektóre grupy konsumentów do przebywania w domu w 2021 r., co stwarza markom okazję do zbadania opcji, które odzwierciedlają doświadczenie sprzedaży osobistej. Mogą wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość do wirtualnych samouczków lub na przykład testowania makijażu w wersji cyfrowej. Głównym wyzwaniem będzie przezwyciężenie ostrożności wynikającej z obaw konsumentów o zagrożenie prywatności i bezpieczeństwa. Budowanie ich zaufania będzie miało fundamentalne znaczenie - podkreślił.