StoryEditor
Eksport
09.05.2019 00:00

Handel na Ukrainie. Fozzy i ATB Market rozdają karty

Największą grupą handlowo-produkcyjną na Ukrainie i jednym z dwóch największych operatorów detalicznych – obok ATB Market – jest Fozzy Group. Do grupy należy ponad 650 sklepów różnych rodzajów w całym kraju, w tym sieć supermarketów farmaceutycznych Biła Romaszka. Zagraniczne szyldy handlowe nie zrobiły na Ukrainie zawrotnej kariery.

Najbardziej rozpoznawalne sieci będące własnością Fozzy Group to m.in.: Silpo, Le Silpo, Trash!, Fozzy Cash & Carry, Fora, Biła Romaszka czy Ringoo. Działalność handlowa stanowi główne źródło dochodów grupy. Jej obroty z tego tytułu wyniosły w 2018 roku, w przeliczeniu, niemal 9 mld zł. Dostawcami produktów spożywczych i przemysłowych do sieci sklepów prowadzonych przez grupę jest około 880 producentów
z 65 krajów. Oprócz detalu firma zajmuje się również m.in. produkcją spożywczą, prowadzi własne restauracje, a nawet… bank. Fozzy jest pracodawcą dla ponad 44 000 osób.

Innym graczem ze ścisłej czołówki jest ATB Market. Sieć detaliczna tego operatora liczy ponad 750 sklepów w 202 miastach. Każdego dnia odwiedza je ponad 2 mln Ukraińców, którzy mogą wybierać spośród ponad 3500 produktów, w tym ponad 800 oznaczonych markami własnymi. Zagranicznymi podmiotami, które liczą się w handlu detalicznym za naszą wschodnią granicą, są Auchan i Metro.

Fozzy Group - najważniejsze szyldy handlowe

Silpo
Liczba sklepów: 238 supermarketów spożywczych w 59 miastach
Powierzchnia sprzedaży ogółem: 345 312 mkw.
Średnia powierzchnia sprzedaży sklepu: 1451 mkw.
Asortyment: 20 000 SKU
Udział produktów spożywczych w ofercie: 80%
Obroty w 2017 roku: około 5,8 mld zł

Le Silpo
Liczba sklepów: 4 markety w formacie premium
Zasięg: Charków, Kijów, Dniepropietrowsk, Odessa
Powierzchnia sprzedaży ogółem: 6388 mkw.
Średnia powierzchnia sprzedaży sklepu: 1597 mkw.

Trash!
Liczba sklepów: 34 dyskonty w 15 miastach
Powierzchnia sprzedaży ogółem: 15 224 mkw.
Średnia powierzchnia sprzedaży sklepu: 448 mkw.
Asortyment: 1500 SKU

Fozzy Cash & Carry
Liczba placówek: 9 hal C&C
Zasięg: Kijów, Charków, Dniepropietrowsk, Krzemieńczuk, Odessa, Równe
Powierzchnia sprzedaży ogółem: 57 275 mkw.
Średnia powierzchnia sprzedaży hali: 6364 mkw.
Asortyment: 30 000-50 000 SKU
Obroty w 2017 roku: około 1,06 mld zł

Fora
Liczba placówek: 248 sklepów convenience
Powierzchnia sprzedaży ogółem: 77 557 mkw.
Średnia powierzchnia sprzedaży sklepu: 313 mkw.
Asortyment: 3000-7000 SKU
Obroty w 2017 roku: około 1,3 mld zł

Biła Romaszka
Liczba placówek: 27 supermarketów farmaceutycznych
Asortyment: ponad 15 000 SKU
Źródło: Fozzy Group, styczeń 2018

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
15.04.2025 13:32
Korea Południowa uruchamia fundusz wspierający branżę K-beauty o wartości 40 miliardów wonów
Hebe

Ministerstwo Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Start-upów w Korei Południowej ogłosiło utworzenie specjalnego funduszu dedykowanego branży kosmetycznej. Fundusz o wartości 40 miliardów wonów (około 27 milionów dolarów amerykańskich) ma wspierać start-upy z sektora K-beauty i obejmuje cały łańcuch dostaw kosmetyków w kraju. To pierwsza tego typu inicjatywa w Korei Południowej, realizowana we współpracy publiczno-prywatnej. Głównymi inwestorami funduszu zostały wiodące firmy zajmujące się produkcją kontraktową kosmetyków — Kolmar Korea i Cosmax Inc.

Inicjatywa pojawiła się w odpowiedzi na rosnące obawy związane z potencjalnym wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowych ceł wzajemnych. Choć jeszcze nie weszły one w życie, ich zapowiedź już teraz budzi niepokój wśród eksporterów. Branża kosmetyczna stanowi kluczowy sektor eksportowy południowokoreańskich MŚP. W 2023 roku wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków z Korei osiągnęła poziom 6,8 miliarda dolarów amerykańskich, co czyni ją liderem wśród kategorii eksportowych w tym segmencie przedsiębiorstw.

Fundusz ma na celu nie tylko ochronę sektora kosmetycznego przed skutkami geopolitycznych napięć i ryzyk handlowych, lecz także zwiększenie konkurencyjności koreańskich marek na rynkach międzynarodowych. Władze Korei liczą, że strategiczne inwestycje pozwolą firmom przetrwać ewentualne turbulencje i wzmocnić ich pozycję globalną. K-beauty już od lat uchodzi za symbol innowacyjności i wysokiej jakości, a także za ważny element „miękkiej siły” kulturowej Korei Południowej.

Utworzenie funduszu wpisuje się w szerszą strategię wspierania innowacyjnych gałęzi przemysłu oraz zabezpieczania przyszłości koreańskiej gospodarki. Zwiększenie odporności sektora kosmetycznego ma kluczowe znaczenie w obliczu zmieniających się warunków globalnego handlu. Inwestycje tego typu mają również zachęcać młode, dynamiczne firmy do ekspansji zagranicznej i rozwijania nowych technologii, które umocnią pozycję Korei Południowej jako światowego lidera w dziedzinie urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 08:38