StoryEditor
Eksport
11.02.2020 00:00

Eksport perfum i kosmetyków we Francji bije rekordy: ponad 15 mld euro w 2019 roku

Francuski przemysł kosmetyczny pobił nowy rekord w 2019 r. Dzięki wzrostowi o ponad 9 proc. w porównaniu z 2018 r. francuski eksport produktów kosmetycznych osiągnął 15,7 mld euro w 2019 r. po raz pierwszy przekraczając granicę 15 mld euro.

Rynek krajowy we Francji nadal kurczy się (-1,2 proc. w 2019 r.), dlatego eksport pozostaje bardziej niż kiedykolwiek motorem rozwoju francuskiego przemysłu kosmetycznego. Europa pozostaje głównym rynkiem francuskich produktów kosmetycznych, wyprzedzając Stany Zjednoczone. Odnotowano również spektakularny boom eksportowy do Chin, który wzrósł o 48 proc. w ciągu jednego roku.

Francuski eksport produktów kosmetycznych nadal rósł w 2019 r., o ponad 9 proc., zgodnie z danymi opublikowanymi niedawno przez francuski urząd celny. Od ponad dekady eksport napędza rozwój francuskiego przemysłu perfumeryjnego i kosmetycznego, który osiągnął 15,7 mld euro w 2019 r.

Globalny sukces

Przemysł kosmetyczny pozostaje głównym filarem francuskiego handlu zagranicznego, drugim najbardziej wydajnym sektorem po aeronautyce. Ponadto francuskie kosmetyki również przyciągają turystów: z 5 produktów kosmetycznych sprzedawanych we Francji, 1 produkt kupuje zagraniczny gość. W sumie ponad połowa francuskiej produkcji jest eksportowana.

Europa pozostaje najważniejszym kierunkiem eksportu francuskich kosmetyków, a następnie Stany Zjednoczone i Azja. Ten drugi region ma coraz większe znaczenie, a jego eksport do Chin gwałtownie rośnie (+ 48 proc. w 2019 r. w porównaniu do 2018 r.). Chiny, które w 2018 r. były siódmym rynkiem francuskich kosmetyków, zajmują obecnie 4 miejsce. Wyraźnie wzrósł również eksport do Korei Południowej (+ 26 proc.) i Singapuru (+ 16 proc.). Dziś jeden na pięć francuskich produktów kosmetycznych jest sprzedawany w Azji.

Po średnim wzroście o 10 proc. rocznie od 2013 r. eksport kosmetyków umożliwił Francji utrzymanie pozycji światowego lidera z szacowanym udziałem w rynku na poziomie 23 proc..

Pielęgnacja skóry, perfumy i szminki

Pielęgnacja skóry jest główną kategorią produktów wśród francuskiego eksportu kosmetyków, stanowi ponad 7,3 miliarda euro, co stanowi wzrost o ponad 46 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Perfumy i wody toaletowe również osiągają bardzo dobre wyniki, a sprzedaż zagraniczna osiągnęła ponad 4,8 miliarda euro, co stanowi wzrost o 23 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat.

Podczas gdy kategoria makijażu zajmuje dopiero trzecie miejsce, eksport kolorowych kosmetyków do ust wzrósł o prawie 80 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat, osiągając w 2019 r. ponad 730 milionów euro. Nic więc dziwnego, że Hermès wybrał tę kategorię jako swój pierwszy krok w świecie makijażu.

Według FEBEA, organizacji branżowej skupiającej francuskich producentów kosmetyków, sukces ten opiera się na solidnej pozycji na „wszystkich poziomach łańcucha wartości”. Na przykład badania i rozwój w branży kosmetycznej są najbardziej wydajne we Francji - zgłoszono 3,6 patentów na wydany milion euro. Każdego roku powstaje we Francji 170 nowych firm kosmetycznych, napędzanych przez obfite innowacje w sektorze.

Oprócz głównych grup kosmetycznych o międzynarodowej renomie, sektor skupia prawie 85 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w całej Francji. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
02.07.2024 11:47
Uwaga eksporterzy: Pakistan winduje opłaty regulacyjne na importowane kosmetyki
Polskie marki coraz więcej produktów eksportują do Azji.Getty Images Signature
Od 1 lipca w Pakistanie znacząco wzrosną ceny kosmetyków, perfum oraz innych produktów kosmetycznych. Rząd federalny nałożył lub zwiększył opłaty regulacyjne na różne importowane towary, co bezpośrednio wpłynie na ceny tych produktów.

Federalna Rada ds. Przychodów (FBR) w Islamabadzie wydała nowe rozporządzenie SRO.928(I)/2024, zastępujące poprzednie SRO 966(l)12022, wprowadzając opłaty regulacyjne na importowane towary, w tym kosmetyki. Importowane perfumy i spraye będą podlegały 20-procentowemu cłu regulacyjnemu, co oznacza znaczny wzrost cen tych produktów na rynku.

Wprowadzenie tak wysokiego cła ma na celu ograniczenie importu i promowanie lokalnych producentów. Jednocześnie kosmetyki, takie jak lakiery do paznokci, róże i podkłady, będą obciążone jeszcze wyższym, 55-procentowym cłem regulacyjnym. Tak drastyczne zwiększenie opłat na te towary prawdopodobnie wpłynie na dostępność i ceny kosmetyków importowanych, co może skłonić konsumentów do poszukiwania alternatyw na rynku krajowym.

Podobnie wysokie cła będą dotyczyć innych produktów kosmetycznych i higienicznych. Importowany krem do golenia i mydło do golenia zostaną objęte 50-procentowym cłem regulacyjnym, co z pewnością przełoży się na wyższe koszty dla użytkowników tych produktów. Również preparaty do higieny jamy ustnej lub zębów, takie jak pasty do zębów, proszki do mocowania protez oraz przędza używana do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych (nić dentystyczna), będą podlegały 50-procentowemu cłu regulacyjnemu. Wzrost tych opłat może wpłynąć na codzienne wydatki związane z higieną osobistą, zmuszając konsumentów do poszukiwania tańszych, lokalnych alternatyw.

Czytaj także: Polska Na Tle: Polska na 11. miejscu na świecie pod względem wartości eksportu kosmetyków

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2024 16:08
Rosja poszerza rejestr kosmetyków oclonych na poziomie 35 proc. Na liście produkty z Polski
Rząd Federacji Rosyjskiej usiłuje skłaniać rodzimych producentów do zwiększenia produkcji poprzez nakładanie wyższych ceł na importowane kosmetyki.Wiadomości Kosmetyczne
Według informacji przekazanych przez portal RBC, rząd Federacji Rosyjskiej zdecydował się na rozszerzenie listy kosmetyków objętych cłem w wysokości 35 proc. Na nowej liście znajdują się produkty kosmetyczne importowane z Hiszpanii, Japonii, Niemiec oraz Polski.

Decyzją rządu Rosji została poszerzona lista kosmetyków oraz wyrobów perfumeryjnych, na które nałożono cło importowe w wysokości 35 proc., dotyczy to produktów pochodzących z krajów uznanych za "nieprzyjazne". W efekcie, pod restrykcje celną wpadają, jak donosi portal RBC, pasty do zębów z Hiszpanii i Japonii, lakiery do włosów z Polski oraz produkty do golenia z Niemiec. Ministerstwo Przemysłu i Handlu wskazuje, że takie działanie umożliwi dalszy wzrost produkcji krajowej o około 10 proc. rocznie, bazując na dotychczasowej dynamice oraz realizacji projektów lokalizacji produkcji surowców i opakowań.

image
Mapa świata wskazująca na niebiesko kraje, które zdaniem rządu rosyjskiego „dokonują wrogich aktów w stosunku do obywateli Rosji i rosyjskich podmiotów gospodarczych”, a na pomarańczowo te, które „dokonują wrogich aktów w stosunku do rosyjskich dyplomatów”.
Rząd Federacji Rosyjskiej

Nowe regulacje wchodzą w życie tydzień po opublikowaniu dekretu i obowiązują do końca bieżącego roku.

Po wycofaniu się firm zachodnich z rynku, producenci i sprzedawcy kosmetyków w Rosji spodziewali się znacznego wzrostu popytu na rodzime produkty. Jednakże, kombinacja czynników geopolitycznych i sankcji doprowadziła do trudności w dostawach surowców potrzebnych do produkcji kosmetyków w Rosji. Według prezesa firmy kosmetycznej Mixit, Andrieja Kryszniewa, wszystkie duże rosyjskie firmy kosmetyczne, zarówno te produkujące własne, jak i te korzystające z produkcji kontraktowej, opierały się na europejskich surowcach z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Według BusinessStat, około 60-70 proc. składników używanych w rosyjskim przemyśle kosmetycznym było wcześniej importowane. Największe trudności dotyczyły surowców do kosmetyków kolorowych, zwłaszcza pigmentów do tuszy do rzęs i pomadek; rosyjskie zamienniki nadal nie dorównują zagranicznym komponentom, zauważyli analitycy.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu zapewniło, że rynek nie stoi w obliczu znaczącego ograniczenia w dostępności importowanych perfum i kosmetyków. W sierpniu 2022 roku resort poszerzył listę produktów, które mogą być importowane do Rosji w ramach tzw. importu równoległego, czyli bez konieczności uzyskania zgody właścicieli marek. Na tej liście znalazły się produkty wielu znanych zagranicznych marek, takich jak Lancôme, Yves Saint Laurent, Valentino, Giorgio Armani i inne.

Warto pamiętać, że podane przez RBC dane bazują informacjach oficjalnych rządu rosyjskiego i nie są potwierdzane przez żadne niezależne instytucje.

Czytaj także: Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy: MAC, odejdźcie od nazwy Russian Red

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. lipiec 2024 14:09