StoryEditor
Eksport
08.02.2021 00:00

Daria Prochenka, Clochee: Eksport pomału rusza, polski rynek stabilny

Firma Clochee, specjalizująca się w naturalnych kosmetykach, pozyskała dystrybutora w Estonii i wchodzi na ten rynek. Jak przyznaje Daria Prochenka, założycielka i prezes firmy, pandemia zahamowała działania w eksporcie, jednak niektóre rynki już się otwierają na polskie marki. Polski rynek pozostał stabilny dzięki rozwojowi e-commerce.

Dlaczego kierunek Estonia?

Estonia jest państwem Unii Europejskiej i ze względu na łatwość przepływów towarów poprzez granicę była naturalnie w kręgu naszych zainteresowań. Naszą strategią eksportową jest zarówno rozwój w najbliższych regionach, jak i skupianie się na dalszych, ale perspektywicznych rynkach.

Jak weszliście Państwo na ten rynek? Bezpośrednio czy pozyskując dystrybutora?

Przy podejmowaniu współpracy eksportowej najczęściej kluczową rolę odgrywa partner, z którym się wiążemy. W przypadku Estonii decyzja do większego zaangażowania się właśnie w tym kraju spowodowana była znalezieniem dystrybutora, który jest bardzo mocno zaangażowany, wiarygodny, przedsiębiorczy, który zna świetnie rynek kosmetyków w swoim kraju. Co bardzo nas cieszy, Lisella – nasz estoński partner – wytypował nas jako firmę, którą chce promować.

Na jakich rynkach obecnie Państwo działacie, a na jakie chcecie wejść?

Clochee aktualnie rozwija się na Bliskim Wschodzie, w Hong Kongu, oraz w kilku krajach europejskich takich jak: Wielka Brytania, Włochy, Luksemburg, czy Holandia. Obecnie stawimy na rozwój właśnie na tych rynkach.

Według jakiego klucza je dobieracie?

Strategia eksportowa wypracowana została kilka lat temu. Staramy się pozyskać dystrybutorów zarówno w Europie, aby umocnić się na kontynencie, z którego się wywodzimy. Jednocześnie nie boimy się ruszyć zdecydowanie dalej do krajów, które są otwarte na kosmetyki naturalne, ale niekoniecznie jeszcze przesycone takimi produktami. Tam, gdzie mamy jeszcze pole na edukację ekologiczną i mamy okazję być jedną z pierwszych firm z sektora marek naturalnych.

Ile stanowi obecnie eksport w sprzedaży Clochee?

Ze względu na pandemię nasz eksport w 2020 roku stanowił zaledwie 10 proc. obrotów. Z przykrością stwierdzam, że w minionym roku wiele z naszych eksportowych planów nie powiodło się. Dynamika w tym sektorze zmienia się jednak z dnia na dzień i już obserwujemy odmrożenie niektórych kierunków. Nasza strategia i plany na rok 2021 to wzrost obrotów eksportowych minimum o 100 proc.

Czyli pandemia zahamowała rozwijanie eksportu, czy mimo wszystko na krajowym rynku jest jeszcze trudniej działać?

Pandemia zdecydowanie zahamowała rozwój eksportu – problemy z przepływem towarów na granicach, odwołane loty, brak imprez targowych, lokalne kwarantanny nie sprzyjały współpracy międzynarodowej. Nie zanotowaliśmy jednak zmian, czy większych problemów na rynku polskim. Wręcz przeciwnie. Dzięki temu, że Clochee od zawsze stawia na działania e-commerce, sprzedaż w Polsce rozwijała się stabilnie. Na początku 2020 roku pod dużym znakiem zapytania stały dostawy opakowań czy surowców, które bardzo często docierają do nas z zagranicy. Staramy się tak optymalizować zakupy, aby być gotowym na różne sytuacje. Siłą naszej firmy jest także elastyczne podejście do planów. W małych zespołach, gdzie przepływ informacji jest dużo krótszy, możemy działać ad hoc. W pandemii to się sprawdziło.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
15.04.2025 13:32
Korea Południowa uruchamia fundusz wspierający branżę K-beauty o wartości 40 miliardów wonów
Hebe

Ministerstwo Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Start-upów w Korei Południowej ogłosiło utworzenie specjalnego funduszu dedykowanego branży kosmetycznej. Fundusz o wartości 40 miliardów wonów (około 27 milionów dolarów amerykańskich) ma wspierać start-upy z sektora K-beauty i obejmuje cały łańcuch dostaw kosmetyków w kraju. To pierwsza tego typu inicjatywa w Korei Południowej, realizowana we współpracy publiczno-prywatnej. Głównymi inwestorami funduszu zostały wiodące firmy zajmujące się produkcją kontraktową kosmetyków — Kolmar Korea i Cosmax Inc.

Inicjatywa pojawiła się w odpowiedzi na rosnące obawy związane z potencjalnym wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowych ceł wzajemnych. Choć jeszcze nie weszły one w życie, ich zapowiedź już teraz budzi niepokój wśród eksporterów. Branża kosmetyczna stanowi kluczowy sektor eksportowy południowokoreańskich MŚP. W 2023 roku wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków z Korei osiągnęła poziom 6,8 miliarda dolarów amerykańskich, co czyni ją liderem wśród kategorii eksportowych w tym segmencie przedsiębiorstw.

Fundusz ma na celu nie tylko ochronę sektora kosmetycznego przed skutkami geopolitycznych napięć i ryzyk handlowych, lecz także zwiększenie konkurencyjności koreańskich marek na rynkach międzynarodowych. Władze Korei liczą, że strategiczne inwestycje pozwolą firmom przetrwać ewentualne turbulencje i wzmocnić ich pozycję globalną. K-beauty już od lat uchodzi za symbol innowacyjności i wysokiej jakości, a także za ważny element „miękkiej siły” kulturowej Korei Południowej.

Utworzenie funduszu wpisuje się w szerszą strategię wspierania innowacyjnych gałęzi przemysłu oraz zabezpieczania przyszłości koreańskiej gospodarki. Zwiększenie odporności sektora kosmetycznego ma kluczowe znaczenie w obliczu zmieniających się warunków globalnego handlu. Inwestycje tego typu mają również zachęcać młode, dynamiczne firmy do ekspansji zagranicznej i rozwijania nowych technologii, które umocnią pozycję Korei Południowej jako światowego lidera w dziedzinie urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 23:54