StoryEditor

Technologia w branży beauty wejdzie na inny poziom. Konsumenci sprawdzą, czy kosmetyki naprawdę działają [RAPORT MINTEL]

Raport Mintel „Trendy 2025 – uroda i higiena osobista” przedstawia kierunki rozwoju branży kosmetycznej i oczekiwania konsumentów. Rozdział zatytułowany „Powiększony człowiek” opisuje wpływ technologii i nauki na przyszłe podejście do dbania o zdrowie i urodę. Trendy przedstawione przez ekspertów brzmią jak futurologia, ale nasza rzeczywistość zmienia się ostatnio dużo szybciej niż przywykliśmy. Producenci będą pod jeszcze większą presją, bo będzie bardzo łatwo sprawdzić, czy ich kosmetyki faktycznie działają.

 – Wyobraź sobie świat, w którym ludzie i produkty kosmetyczne są tak połączone, że cały dom działa jak laboratorium. Lustro łazienkowe automatycznie ocenia, co trzeba nałożyć na skórę i włosy, analiza DNA na żądanie wyjaśnia, jak poszczególne produkty będą oddziaływać na nasze ciało w krótkim i długim okresie. Specjalne urządzenie przygotuje idealną kombinację składników i zaaplikuje je nam za pomocą prysznica – taki obraz świata snują autorzy raportu „Trendy 2025 – uroda i higiena osobista”.

Twierdzą, że łazienka – laboratorium to przyszłość bliższa niż mogłoby się wydawać. Dzięki zmieniającej się rzeczywistości i wciąż rosnącemu na znaczeniu kanałowi online rynek kosmetyczny również zmierza w kierunku innowacji technologicznej.

Technologia dała konsumentom bezprecedensowy wgląd w działanie własnego ciała. Badania Mintel pokazują, że 18 proc. Chińczyków posiada różnego rodzaju urządzenia pomagające dbać o zdrowie i urodę, a ich popularność wzrosła z 13 proc. w 2014 roku. Co więcej, prawie połowa bo, aż 48 proc. użytkowników produktów do opalania w Wielkiej Brytanii byłaby zainteresowany aplikacją, która umożliwiłaby śledzenie zmian na skórze i obserwację pieprzyków. Dermaskop, bo o nim mowa, to urządzenie, które może zakupić każdy, ale stan skóry jest w stanie ocenić tylko specjalista. Z pewnością w czasie, gdy rak skóry jest tak niebezpieczny, taka aplikacja wpłynęłaby na dobro całej ludzkości.

Przeczytaj również: Kuchnia kosmetyczna – to może być trend przyszłości [BADANIE MINTEL]

Konsumenci stają się coraz bardziej obeznani w korzystaniu z technologii, które pomagają kontrolować ich zdrowie i samopoczucie. Poszukują na rynku marek kosmetycznych, które oferują właśnie takie produkty i urządzenia. Około 30 proc. amerykańskich kobiet mówi, że są zainteresowane wypróbowaniem produktu do pielęgnacji skóry twarzy, który oferuje w zestawie zintegrowane narzędzia diagnostyczne. W miarę wzrostu zapotrzebowania na takie urządzenia, kolejnym krokiem jest rozwój analizy DNA. Ta technologia powinna zostać dopracowana w taki sposób, aby móc ocenić, jak ciało się zestarzeje. To pozwoli konsumentom na skuteczniejsze zastosowanie kosmetyków, aby pomóc opóźnić ten proces. To mogłoby być uzupełnione o wysokiej rozdzielczość systemy obrazowania i skanowania skóry. Na przykład konsultant wydrukowałby obraz twarzy w 3D, a to pozwoliłoby konsumentom poczuć i zobaczyć teksturę skóry. Konsultanci mogliby wtedy zachęcać klientów do regularnego przychodzenia po kolejne wydruki, aby sprawdźić, czy produkty działają i rzeczywiście wpływają na zmniejszenie liczby zmarszczek czy wielkości porów.

W przyszłości urządzenia kosmetyczne będą się poruszać pod powierzchnią skóry, z implantami, które zapewniają dodatkowe nawilżenie, odżywienie i ochronę. Ponadto postęp technologiczny wkroczy prosto z laboratoriów do powierzchni handlowej, pomagając poprawić wrażenia zakupowe. Najbardziej spragnieni takich nowinek są Azjaci, aż 64 proc. z chińskich konsumentów, którzy kupują towary luksusowe jest zainteresowanych interaktywnymi lub cyfrowymi propozycjami i prezentacjami, jak np. wirtualne lustra, wirtualna rzeczywistość, zestawy słuchawkowe i interaktywne wyświetlacze. 

Z kolei w Wielkiej Brytanii, aż 23 proc. konsumentek w wieku 16-24 lata  jest zainteresowanych używaniem inteligentnych, cyfrowych luster, które pozwalają sprawdzić jak będzie wyglądała określona fryzura lub kolor jeszcze przed umówieniem wizyty w salonie. Rozwój nowych technologii we wciąż zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej wprowadza na rynek nowa generację wirtualnych luster czy usługa wirtualnego concierga. Nowy, mniejszy format sklepu Sephora - Flash 3.0 w Paryżu zmierza właśnie w takim kierunku. Klientów wita mini robot, który zachęca do obejrzenia produktów na półkach lub zajrzenia do wirtualnego katalogu, dokonania wyboru i zgromadzenia kosmetyków w wirtualnym koszyku. Klienci mogą zakupić je w sklepie lub zamówić dostawę do domu.

Konsumenci coraz bardziej polegają na technologii, która odgrywa znaczącą rolę w zarządzaniu zdrowiem i urodą. Nadchodząca dekada należy więc do marek, które będą im w tym towarzyszyć. Sprzedawcy będą musieli zapewnić klientom dostęp do inteligentnej technologii w sklepie. Będzie to niebawem postrzegane nie jako nowość, ale praktyczna korzyść umożliwiająca konsumentom obserwowanie wpływu konkretnych kosmetyków na ich skórę. Producenci będą pod jeszcze większą presją, ponieważ tak łatwo będzie można udowodnić poziom skuteczności ich produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
03.12.2024 14:47
ID Logistic: Wysokie koszty barierą we wdrażaniu AI w logistyce kontraktowej
fot. Shutterstock

Ponad połowa firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion & beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej, dostrzega w AI narzędzie do usprawnienia operacji, a 40 proc. zwraca uwagę na możliwość obniżenia wydatków – wynika z najnowszego raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”. Mimo to, jedynie co piąta firma aktywnie korzysta z rozwiązań opartych na AI, głównie ze względu na wysokie koszty wdrożeń, które dla 55 proc. respondentów stanowią główną barierę.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wykorzystuje tylko 21 proc. badanych firm. Wśród aktywnie wykorzystujących tę technologię dominują przedstawiciele sektora e-commerce (28 proc. firm z tej branży). Do wdrażania tej technologii bardziej skłonne są też przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku przychody powyżej 20 mln zł, a swoją działalność prowadzą w Polsce i Unii Europejskiej (33 proc.).

Korzyści z wdrażania AI

Zdaniem większości ankietowanych przedstawicieli firm, wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest warunkiem decydującym o ich przetrwaniu na rynku. Co trzeci pytany uważa jednak, że firma, w której pracuje powinna stale inwestować w oparte o tę technologię rozwiązania, ponieważ redukują one koszty operacyjne firmy.

– Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, wywierając znaczący wpływ na wszystkie sektory gospodarki, w tym także logistykę. Dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań, firmy mogą uzyskać wyraźny wzrost efektywności operacyjnej. Takie oczekiwania widzimy także w odpowiedziach respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby naszego raportu. Jednocześnie, kluczowe dla logistyki jest wprowadzanie niezawodnych rozwiązań, które gwarantują stabilność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw – komentuje Marcin Smoła, dyrektor operacyjny ID Logistics Polska.

Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branż badanych na potrzeby raportu, najważniejszą korzyścią płynącą z wdrażania sztucznej inteligencji jest przyspieszenie procesów (57 proc.) oraz redukcja kosztów (40 proc.). Taka automatyzacja powtarzalnych zadań pozwala firmom na efektywniejsze zarządzanie zasobami, wpływając na poprawę wydajności operacyjnej. Dodatkowo, 37 proc. przedsiębiorstw widzi duży potencjał AI w optymalizacji ich logistyki. Do innych zalet wdrożeń AI zaliczają się dokładniejsze statystyki i raportowanie (32 proc.), zmniejszenie liczby błędów (31proc.), zwiększenie bezpieczeństwa (22 proc.) oraz lepsze pozyskiwanie danych (22 proc.).

Co hamuje wdrażanie AI?

Wysokie koszty są największą barierą we wdrażaniu AI dla 55 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu. Wydatki często wiążą się z koniecznością modernizacji istniejącej infrastruktury oraz integracji nowych rozwiązań z aktualnymi procesami.

39 proc. firm ma problem z implementacją AI w dotychczasowych strukturach operacyjnych.

44 proc. respondentów wyraża obawy związane ze zbyt szybkim rozwojem sztucznej inteligencji. Taki pogląd podzielają badani, z wszystkich branż, niezależnie od wielkości firmy czy rynku, w którym działają. Niepewność rodzi w nich wpływ AI zarówno na przyszłość zatrudnienia, jak i w kontekście długofalowych konsekwencji wdrożeń.

Raport "Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?" został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

Grupa ID Logistics, zarządzana przez Erica Hémara, jest międzynarodowym operatorem logistyki kontraktowej, z przychodami na poziomie 2,75 mld EUR w 2023 r. ID Logistics zarządza 400 lokalizacjami w 18 krajach, dysponuje 8 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Zespół ID Logistics tworzy 38 000 pracowników.  

ID Logistics Polska S.A. specjalizuje się w logistyce kontraktowej dla branży retail, FMCG, e-commerce, beauty, fashion i dóbr luksusowych. Zarządza obecnie 29 centrami logistycznymi i 14 centrami przeładunkowymi, o powierzchni magazynowej ponad 1,2 mln mkw., przeznaczonej dla realizacji projektów: B2B, e-commerce oraz multichannel.  

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Osmo wprowadza rewolucję w walce z podróbkami dzięki sztucznej inteligencji — robotycznemu "nosowi"
Dzięki precyzyjnej technologii opartej na analizie chemicznej i ogromnych zbiorach danych, nowatorskie urządzenia mogą zrewolucjonizować proces weryfikacji autentyczności produktów.DALL-E

Firma Osmo, specjalizująca się w cyfrowej olfaktometrii, zaprezentowała innowacyjne sensory zapachowe oparte na sztucznej inteligencji. Nowa technologia pozwala z niespotykaną precyzją wykrywać autentyczność produktów, co może zrewolucjonizować globalne łańcuchy dostaw.

Osmo połączyło zaawansowane chemiczne sensory z algorytmami sztucznej inteligencji, które zostały przeszkolone na ogromnych zestawach danych. Dzięki temu sensory potrafią rozpoznać subtelne wzorce zapachowe, ignorując jednocześnie zapachy tła. W praktyce oznacza to możliwość udzielania jednoznacznych odpowiedzi na pytania o autentyczność produktu. Technologia ta jest szczególnie przydatna w czasach, gdy rynek boryka się z ogromną skalą podróbek – według danych OECD, podróbki stanowią nawet 3,3 proc. globalnego handlu.

Zastosowanie sensorów Osmo w łańcuchach dostaw detalistów może znacząco usprawnić procesy autentykacji. Urządzenia te pozwalają na szybkie i niezawodne potwierdzenie oryginalności produktów, co minimalizuje ryzyko pomyłek i strat finansowych. “Nasze sensory AI działają tam, gdzie tradycyjne metody zawodziły. Pomagają zarówno firmom, jak i klientom upewnić się, że otrzymują to, za co płacą i na co zasługują” – podkreśla Alex Wiltschko, CEO i założyciel Osmo.

Technologia Osmo wyróżnia się możliwością identyfikacji unikalnych „chemicznych odcisków palców” produktów, co pozwala wykrywać odchylenia od oczekiwanych składów chemicznych. Sensory są zaprojektowane tak, aby dostosowywać się do różnych środowisk i spełniać specyficzne standardy bezpieczeństwa. Dzięki temu mogą być wykorzystywane nie tylko do walki z podróbkami, ale również do identyfikacji zanieczyszczonych lub niebezpiecznych materiałów. Rozwiązania takie mają potencjał, aby zmienić sposób, w jaki chronione są zarówno marki, jak i konsumenci.

Czytaj także: EUIPO: połowa Polaków i Polek ma problem z odróżnieniem podrobionego produktu od oryginału

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 04:08