Dla konsumentów możliwość płacenia kartą staje się oczywistością przy dokonywaniu zakupów – dla biznesu oczywistością musi się stać obsługa płatności bezgotówkowych. Na tle Europy jesteśmy liderami w płatnościach zbliżeniowych.
4 na 10 Polaków twierdzi, że jest gotowych zrezygnować z zakupów, jeśli nie można zapłacić kartą płatniczą. W przypadku grupy o największych dochodach, która ma swobodę płatności, jest ich jeszcze więcej – 6 na 10 osób. Badanie eService pokazuje również, że dla 78 proc. badanych przy wyborze miejsca zamieszkania ważnym czynnikiem byłaby dostępność w okolicznych sklepach możliwości płacenia kartą lub telefonem. To o 9 punktów procentowych więcej wskazań niż dla czynnika, jakim jest odległość od miejsca zamieszkania przyjaciół, a nawet rodziny (o 2 punkty proc.). Ten aspekt jest szczególnie ważny dla osób, które natknęły się na sytuację, w której chciały, ale nie mogły zapłacić kartą (82 proc. wskazań).
– Kiedy w 2017 i 2018 roku przeprowadziliśmy badanie postaw Polaków wobec form płatności, w obu falach zbadaliśmy tysiąc osób, to bardzo mocno wyszło, że powodem dla którego używamy tych nowych form płatności, jak karta płatnicza, blik, mobilne płatności telefonem, jest przede wszystkim wygoda i szybkość – dla Newsrm.tv tłumaczy Witold Siekierzyński, kierownik zespołu komunikacji eService.
Polacy są liderami płatności zbliżeniowych w Europie. Według raportu Narodowego Banku Polskiego na koniec września 2018 r. wydano w kraju 33 mln kart zbliżeniowych, a w samym III kwartale 2018 r. zrobiono ponad 928 mln transakcji zbliżeniowych.
– Rynek fiskalny spolaryzował się, z jednej strony mamy systemy stacjonarne dla dużych i średnich przedsiębiorstw, z drugiej strony segment niedużych kas fiskalnych dla małych przedsiębiorców, takich jak pierwszy na rynku Fiskalny Terminal Płatniczy. Urządzenie, które łączy w sobie kasę, drukarkę i terminal płatniczy w jednym - jest niedużych rozmiarów i mieści się w dłoni. Pospay sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebujemy małego, kompatybilnego, ergonomicznego rozwiązania. Można go zakupić przy wsparciu Programu Polska Bezgotówkowa – komentuje Robert Szmidt, dyrektor handlowy ds. kluczowych klientów w firmie Posnet.
Wyniki badania eService pokazują zasadność i dostrzegalne efekty prowadzenia inicjatyw wspierających rozwój bezgotówkowych form płatności, takich jak Program Polska Bezgotówkowa. Aż 82 proc. pytanych zauważyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększenie liczby miejsc, w których można płacić kartą lub telefonem. Stale rosnąca dostępność sieci terminali sprawia, że możliwość płacenia bezgotówkowego w coraz większym stopniu jest postrzegana jako coś oczywistego.