Na rynku pojawia się coraz więcej inicjatyw i projektów, które są podobne do popularnej wśród młodych ludzi platformy TikTok lub przynajmniej do jej głównej koncepcji: komunikacji za pomocą krótkich filmów. Ostatnio dołączył do tego trendu Google, który zaprezentował nową aplikację do kupowania produktów kosmetycznych online. Jej wizytówką są filmy z artykułami, które trwają mniej niż 90 sekund.
Projekt Shoploop został uruchomiony przez wewnętrzny dział badawczo-rozwojowy Google Area 12. Jest to interaktywny kanał zakupowy inspirowany mediami społecznościowymi i platformami e-commerce. W Shoploop użytkownicy mogą przeskoczyć z aplikacji społecznościowych, w których odkryli produkt, do YouTube, aby zobaczyć samouczek przed dokonaniem zakupu. Samouczki w stylu vloga są dostosowane do wprowadzania produktów kosmetycznych do makijażu, pielęgnacji skóry, włosów i paznokci. Prezentacje marek produktów obejmują różne firmy beauty.
Jednak Google nie jest pierwszą firmą, która zwróciła uwagę na zakupy z wykorzystaniem wideo. W ciągu ostatniego roku Facebook umożliwił sprzedaż produktów poprzez zakupy na żywo, Amazon wprowadził Amazon Live na swoim kanale detalicznym, a YouTube zapoczątkował format reklam, których produkty można kupić. Obecnie aplikacja Google jest dostępna tylko na urządzenia mobilne i można ją otworzyć za pośrednictwem shoploop.app.
Shoploop to jednocześnie wideo, e-commerce i sieć społecznościowa, a wszystko jest ze sobą połączone. Skąd taki pomysł? Lax Poojary, założyciel eksperymentalnego Google Area 120 i dyrektor generalny platformy, tak opisywał początek tej aplikacji: „Byłem w metrze w Nowym Jorku i jedna z młodych osób dojeżdżających do pracy, która stał obok mnie, poruszała się na swoim urządzeniu, naprzemiennie między aplikacją społecznościowa, YouTube i sklepem internetowym”.
Zapytana, co robi, powiedziała, że „widziała kogoś, kto promował produkt do makijażu w mediach społecznościowych i chciała go zobaczyć, więc zobaczyła recenzje na YouTube, aby zobaczyć, jak wyglądałaby w nim w prawdziwym życiu i czy podobałaby się innym ludziom. Potem poszukała go w witrynie e-commerce, aby go kupić ”. Oznacza to, że zadała sobie trud, aby użyć co najmniej trzech różnych aplikacji lub witryn internetowych, aby znaleźć to, czego szukała. I tak narodził się oryginalny pomysł Shoploop - platformy zakupów wideo umożliwiająca odkrywanie, ocenianie i kupowanie produktów w jednym miejscu”.
Shoploop reklamuje się jako „nowy zabawny sposób robienia zakupów online”. Inne duże witryny, takie jak Facebook i Instagram, też podjęły ostatnio próbę ulepszenia funkcji zakupów online. Instagram to główne miejsce inluencerów świata urody. Biorąc pod uwagę fakt, że Shoploop koncentruje się na produktach, wygląda na to, że witryna stara się przyciągnąć uwagę klientów na Instagramie. W tej chwili aplikacja całkowicie koncentruje się na produktach kosmetycznych, takich jak makijaż, pielęgnacja skóry, włosów i paznokci.