StoryEditor

KRFMCG: Sklep przyszłości to połączenie świata off line i on line

Ideę sklepu przyszłości zaprezentowali podczas Kongresu Rynku FMCG: Jarosław Sokolnicki, retail & consumer goods industries country lead, Microsoft i Iwona Wojna, e-commerce manager, Pepsico.

Jarosław Sokolnicki, retail & consumer goods industries country lead w Microsoft przedstawił ideę store of the future, który firma uruchomiła na Grochowskiej w Warszawie. – Testujemy w nim różne technologie wspólnie z partnerami, np. firmą Pepsico, z myślą o kliencie – powiedział podczas prezentacji na Kongresie Rynku FMCG.

Iwona Wojna, e-commerce manager, Pepsico przyznała, że udział w tym projekcie jest dla firmy ważny, bo pozwala zwracać uwagę i szybko reagować na potrzeby konsumentów. Nasi konsumenci to osoby w wieku 16-34 lat i widać wyraźnie, że wymagają inteligentnych rozwiązań. Oni od dawna są w świcie digitalowym i dla nas jest to informacja, że i my musimy się tam znaleźć i zaproponować mu nowy sposób komunikacji – przyznała przedstawicielka firmy Pepsico.

Jarosław Sokolnicki wyjaśnił, że store of the future to coś więcej niż e-commere. To nowoczesna ścieżka zakupowa stworzona dla klienta, na której występuje wiele punktów styku świata on line i off line. Iwona Wojna przyznała, że to ważne, bo wielu konsumentów łączy oba świata.  Wciąż występuje np. efekt ROPO w którym klienci zanim zdecydują się na zakup w sklepie, zbierają informacje o produkcie w internecie, przeglądają recenzje, korzystają  z aplikacji, przeglądają blogi.

W sklepie przyszłości jest wiele miejsc i sposobów komunikacji z klientem. Pierwszy to mobilna aplikacja, która jest o tyle lepsza od gazetki czy bloga, bo towarzyszy klientowi cały czas. Można przez nią oddziaływyć na klienta rekomendacjami, promocjami, możliwością zbierania punktów. Po zeskanowaniu twarzy, stopy czy sylwetki może nawet dobrać najbardziej odpowiedni produkt. – Możliwości lojalizacji klienta poprzez aplikację jest mnóstwo – zapewnił przedstawiciel Macrosoftu.  Iwona Wojna z Pepsico przyznała, że obecnie jest to niezbędny element komunikowania się z klientem.

E-commerce przechodzi kolejne ewolucje. Sklep wyposażony w inteligentne rozwiązania pozwala sprzedawać o kilkaset procent więcej niż tradycyjny. Pozwala mówić do konsumenta, personalizować dla niego produkty, wyznaczyć mu ścieżkę zakupową. Lepiej informować o produkcie. Z perspektywy producent to bardzo ważne, gdy ma możliwość zaproponowania konsumentowi produktu  w jego ulubionej pojemości. Czyli lepiej dopasować dla niego produkt, a wiec lepiej spełniać jego oczekiwania.  

Nowoczesne technologie, np. wirtualne kioski do zakupów umieszczone w sklepie potrafią sprzedawać o 20 proc. więcej niż fizyczna osoba. Rynek nie stoi w miejscu i pojawia się coraz więcej ciekawych narzędzi, z których klienci chętnie korzystają. Także fizyczne sklepy się zmieniają, proponując np. inteligentne półki.  

- Stoimy przed kolejnym wyzwaniem. Mamy możliwość kreowana całej przestrzeni sklepu. Konsument chce poznawać te technologiczne nowinki, a naszym obowiązkiem jest umożliwić mu robienie ciekawych zakupów – podsumowała Iwona Wojna.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Cosmetics & Toiletries: W kwestii ewaluacji sensorycznej ekspertom wierzymy jako branża bardziej niż metodom instrumentalnym
CDC

Serwis Cosmetics & Toiletries przeprowadził badania ankietowe dotyczące metod oceny sensorycznej kosmetyków stosowanych przez producentów. Wyniki badań ukazują preferencje branży w zakresie testowania produktów pod kątem odczuć użytkowników, a także narzędzi wykorzystywanych do analizy tekstury kosmetyków.

W kontekście testowania produktów kosmetycznych pod względem doznań sensorycznych najczęściej wybieraną metodą jest testowanie na ślepo z udziałem grup fokusowych, na które wskazało 46 proc. respondentów. Nieco mniej popularnym podejściem jest analiza ekspercka – tę metodę preferuje 29 proc. ankietowanych. Z kolei analiza ilościowa z wykorzystaniem opisowych metod statystycznych została wybrana przez 25 proc. respondentów.

Jeśli chodzi o narzędzia służące do oceny tekstury kosmetyków, największą popularnością cieszy się analiza sensoryczna prowadzona przez panel ekspertów, którą wskazało 45 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazły się metody instrumentalne, takie jak reometria i mikroskopia, wybierane przez 34 proc. respondentów. Podstawowym narzędziem wykorzystywanym w reometrii jest reometr, czyli urządzenie mierzące, jak substancja reaguje na siły ścinające lub naprężenia. Dzięki temu można określić, czy dany produkt jest bardziej płynny, czy gęsty, jak łatwo rozprowadza się po skórze oraz jak zmienia swoją konsystencję pod wpływem temperatury lub nacisku.

W przemyśle kosmetycznym stosuje się różne techniki mikroskopowe, w tym mikroskopię optyczną (używaną do badania struktury emulsji, rozkładu cząstek i ich interakcji w produktach takich jak kremy czy mleczka) elektronową (SEM, TEM - pozwalającą na bardzo dokładne badanie powierzchni kosmetyków i cząsteczek aktywnych, np. pigmentów w kosmetykach kolorowych), oraz konfokalną (stosowaną m.in. do analizy penetracji składników kosmetycznych w głąb skóry).

Opinie konsumentów jako narzędzie do oceny tekstury uznało za istotne jedynie 21 proc. uczestników badania. Wyniki ankiety wskazują na silne zaufanie producentów kosmetyków do metod eksperckich i testów grupowych. Chociaż analizy ilościowe i opinie konsumentów również odgrywają rolę w procesie oceny sensorycznej, to jednak wciąż ustępują bardziej specjalistycznym metodom pomiarowym i testom panelowym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Innowacje
13.02.2025 14:33
AI w logistyce: pracownicy GXO zaczynają studia z inżynierii robotyki
Studia z inżynierii robotyki zapewnia uczestnikom wiedzę i praktyczne umiejętności potrzebne do osiągnięcia doskonałości w erze automatyzacji i sztucznej inteligencjiGXO Logistics

Dwóch pracowników GXO będzie zdobywać cenne umiejętności w zakresie robotyki, sztucznej inteligencji i programowania podczas trzyipółletnich studiów na Uniwersytecie Cranfield.

GXO Logistics, największy na świecie operator logistyki kontraktowej, uczestniczy w pierwszych w Wielkiej Brytanii studiach z inżynierii robotyki, które rozpoczynają się na Uniwersytecie Cranfield, gdzie dwóch pracowników GXO dołącza do grupy studentów tego krytycznego dla branży obszaru. 

GXO jest jednym ze 100 największych pracodawców w Wielkiej Brytanii, zatrudniającym ponad 1,5 tys. studiujących pracowników, którzy uzupełniają wiedzę akademicką praktycznym doświadczeniem zdobywanym w pracy magazynowej, transportowej i biurowej.

Udział w studiach ma kluczowe znaczenie ze względu na znaczący rozwój robotyki na rynku brytyjskim. Eksperci prognozują, że przychody z robotyki osiągną 2,15 mld dolarów w 2025 roku, z czego 1,9 mld dolarów przypadnie na rynek robotyki usługowej w Wielkiej Brytanii, obejmujący sektor logistyczny, wnosząc do brytyjskiej gospodarki nawet 180 mld funtów w ciągu następnej dekady.

GXO znajduje się w czołówce firm wykorzystujących robotykę i automatyzację do napędzania innowacji i przekształcania logistyki i łańcuchów dostaw na całym świecie. 

Połączenie robotyki, automatyzacji i sztucznej inteligencji już teraz zwiększa produktywność, odpowiada na wyzwania związane z pracowników i tworzy bardziej atrakcyjne, bezpieczne miejsca pracy w sektorze logistycznym. Z obserwacji GXO wynika, że pracownicy wspierani przez roboty osiągają już nawet 6-krotną poprawę produktywności. Jednak wdrażanie takich technologii i wykorzystanie ich pełnego potencjału wymaga zespołów wykwalifikowanych i przeszkolonych w zakresie robotyki i automatyzacji.

Robotyka, automatyzacja i sztuczna inteligencja odegrają kluczową rolę w zwiększaniu produktywności i globalnej konkurencyjności Wielkiej Brytanii, dlatego z dumą wspieramy pierwszy kierunek studiów w dziedzinie robotyki na Uniwersytecie Cranfield – skomentował Gavin Williams, dyrektor zarządzający GXO na Wielką Brytanię i Irlandię. – Sektor logistyczny na całym świecie przechodzi transformację technologiczną. Naszą ambicją jest wykorzystanie tego, co najlepsze w automatyce, robotyce i sztucznej inteligencji, aby zapewnić większą produktywność naszym klientom w Wielkiej Brytanii, a do tego potrzebujemy wykwalifikowanych pracowników, którzy będą potrafili wykorzystać tę technologię.

Studia z inżynierii robotyki zapewnia uczestnikom wiedzę i praktyczne umiejętności potrzebne do osiągnięcia doskonałości w erze automatyzacji i sztucznej inteligencji. Program studiów został opracowany we współpracy z wiodącymi firmami zajmującymi się robotyką – trzyipółletnie studia łączą wiedzę teoretyczną z praktycznym doświadczeniem, wyposażając praktykantów w wiedzę specjalistyczną w zakresie projektowania, rozwoju i konserwacji systemów zrobotyzowanych niezbędnych dla szybko rozwijającego się, napędzanego technologią sektora logistycznego.

Robotyka i sztuczna inteligencja stają się integralną częścią naszego codziennego życia, zwiększając zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów, którzy mogą kształtować przyszłość tej szybko rozwijającej się branży – powiedziała dr Rebecca Raper, wykładowca robotyki na Uniwersytecie Cranfield i kierownik studiów. – Pracodawcy potrzebują osób posiadających nie tylko silną wiedzę inżynieryjną i techniczną, ale także dogłębne zrozumienie interakcji robotów z szerszymi systemami i ludźmi. Ta nowa praktyka zawodowa ma na celu wyposażenie studentów w dokładnie te umiejętności, co czyni ją ekscytującą i cenną okazją zarówno dla praktykantów, jak i przemysłu.

Zaangażowanie GXO we wspieranie kariery pracowników wykracza poza studia i praktyki zawodowe. 1,5 tys. pracowników GXO w Wielkiej Brytanii i Irlandii, czyli 3,4 proc. całego zespołu, bierze udział w różnych formach „nauki i zarabiania” w różnych formach rozwoju obejmujących logistykę, inżynierię, analizę danych i zarządzanie. W ciągu najbliższych kilku lat GXO zobowiązuje się do zapewnienia, że liczba ta osiągnie 5 proc.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 11:41