W swoim wystąpieniu ekspertka podkreśliła, że rynek kosmetyków należy obecnie do konsumentów, którzy mają coraz wyższe wymagania. Zwróciła uwagę szczególnie na zmianę pewnych stereotypów konsumenckich. – W przypadku kosmetyków to chociażby inne postrzeganie mężczyzn niż jeszcze 30 lat temu. Są oni bardziej świadomi i mają konkretne oczekiwania produktowe – powiedziała Jagoda Prętnicka-Markiewicz.
Zwróciła też uwagę na fakt, że konsumenci sięgają po produkty premium, ale jednocześnie szukają promocji, są łowcami okazji. Luksus potrafią łączyć z racjonalnym wydatkowaniem budżetu. Jednym z najsilniejszych trendów jest też ekologia.
Podkreśliła też, że w dobie tych przemian i dyktowania przez konsumenta tego, jak powinna wyglądać dzisiejsza półka sklepowa, kluczowe jest usprawnienie komunikacji z nim. Rozwiązań jest wiele. – Na rozwój branży kosmetycznej wpływa sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość oraz boty – mówiła Prętnicka-Markiewicz. Te narzędzia ewoluują wraz z potrzebami konsumenta. Przykładem są chociażby chatboty, które potrafią nawiązać bardziej rozbudowaną relację niż tylko odpowiedź na najpopularniejsze pytania, mogą również doradzać w kwestii wyboru produktów.
Ekspertka SentiOne podkreśliła też rolę aplikacji sklepowych, które z jednej strony sprawiają, że konsumenci stają się bardziej lojalni, a z drugiej bogatsi w wiedzę o danym produkcie. – W branży kosmetycznej aplikacje pozwalają np. przeanalizować skład kosmetyków na podstawie kodu kreskowego. Wszelkiego rodzaju rozszerzona rzeczywistość pozwala również na testowanie produktów. Generalnie pomysłów na aplikacje nie brakuje – powiedziała Jagoda Prętnicka-Markiewicz. Na popularności zyskują także różnego rodzaju gadżety, które wspierają sprzedaż, chociażby skanery skóry, które pozwalają dobrać odpowiedni podkład. – Widzę potencjał na działania technologiczne w każdym wymiarze tego biznesu. Sztuczna inteligencja reorganizuje prace, pozwala na ustalanie priorytetów, a także skalowanie biznesu – powiedziała ekspertka.