Jak wynika z raportu ID Logistics, opublikowanego we wrześniu 2024 roku, 47 proc. polskich firm postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne. Jednak pomimo tego optymistycznego postrzegania, tylko 23 proc. przedsiębiorstw rzeczywiście wdraża innowacyjne rozwiązania we własnym zakresie. Branża e-commerce, z wynikiem 31 proc., przewodzi w tym zakresie, podczas gdy sektor FMCG pozostaje na końcu z wynikiem jedynie 16 proc.
Pomimo rosnącej roli automatyzacji, która jest wskazywana jako priorytetowy kierunek rozwoju przez 52 proc. firm, sztuczna inteligencja nie odgrywa kluczowej roli w strategiach większości polskich firm. Tylko 34 proc. respondentów uważa AI za istotny element rozwoju. Co więcej, zaledwie 21 proc. przedsiębiorstw faktycznie korzysta z rozwiązań opartych na AI, co świadczy o niskim poziomie implementacji tych technologii, zwłaszcza w porównaniu do innych innowacji.
Główną przeszkodą we wdrażaniu nowych technologii, takich jak AI, są wysokie koszty, na które wskazuje 58 proc. badanych firm. O ile 54 proc. respondentów dostrzega rosnące znaczenie innowacji w swojej branży, to bariera finansowa skutecznie hamuje dalsze inwestycje. W efekcie tylko 19 proc. firm uzależnia swoje przetrwanie na rynku od wdrożenia sztucznej inteligencji, co pokazuje, że dla większości przedsiębiorstw AI nie jest jeszcze kluczowym czynnikiem sukcesu.
Czytaj także: Sztuczna inteligencja alternatywą dla testów na zwierzętach? Naukowcy są podzieleni.