Rośnie popularność inteligentnych głośników Amazona czy głosowych asystentów w komputerach - jak Cortana Microsoftu i smartfonach, jak Asystent Google. Te nowoczesne narzędzia zmieniają sposób interakcji w sieci, w tym doświadczeń zakupowych.
Komendy głosowe wypierają powoli wyszukiwanie informacji czy wydawanie poleceń za pomocą kliknięć myszką czy dotykiem palca w ekran. W przyszłym roku w Stanach Zjednoczonych połowa haseł w wyszukiwarkach internetowych będzie generowana głosem – w stosunku do ok. 30 proc. obecnie - podaje Rzeczpospolita.
W tym kierunku rozwiną się też e-zakupy - w USA do 2020 roku internauci wydadzą w ten sposób 40 mld dol. Obecnie 66,4 mln dorosłych Amerykanów posiada inteligentne głośniki. To o 40 proc. więcej niż w 2017 roku. Eksperci twierdzą, że rynek ten będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie. W 2019 roku w Europie sprzedaż inteligentnych głośników osiągnie 23 mln sztuk - informuje dziennik.
Wraz z popularnością inteligentnych głośników rośnie zapotrzebowanie na wirtualnych asystentów głosowych. Na rynku jest już Alexa od Amazona, Siri od Apple’a, Bixby od Samsunga czy asystent Google’a. Ale to nie koniec innowacyjnych rozwiązań, które mają ułatwić zakupy.
Jeff Bezos, założyciel Amazona wprowadził na rynek urządzenie Echo Look, które w zestawie z Alexą – potrafi pomóc użytkownikom w doborze garderoby. Przy okazji zachęci ich też do zakupów na jego platformie e-commerce. To kolejna metoda generowania przychodów ze sprzedaży online dla amerykańskiego giganta.
Echo Look dostępny jest w USA w cenie niespełna 100 dol. Urządzenie ma wbudowany aparat, którym fotografuje stroje użytkowników i nagrywa krótkie filmy. Cały proces odbywa się przy wykorzystaniu głosu. Zapisane kreacje trafiają do aplikacji Echo Look. w której użytkownik tworzy własne albumy stylizacji, dostaje w czasie rzeczywistym informacje zwrotne i sugestie zestawów ubraniowych.
Kamera urządzenia zainstalowana w garderobie czy sypialni pełni rolę lustra i stylisty mody. Alexa obserwuje nasz ubiór i doradza najlepsze zestawy, czyli stylizacje na dany dzień uwzględniając między innymi nasz plan dnia i warunki pogodowe.
Za sprawą m.in. Echo Look możliwy jest nowy rodzaj e-handlu za pośrednictwem głosu, czyli tzw. v-commerce (z ang. voice commerce). Jego potencjał jest gigantyczny, choć to dopiero początek wykorzystania możliwości sztucznej inteligencji w taki sposób.
Zakupy z wykorzystaniem głosu to w Polsce wciąż nowinka techniczna, która powoli wkracza do świata handlu. Dopiero od wiosny 2019 w naszym kraju jest to możliwe przy pomocy Asystenta Google’a. W taki sposób możemy kupić bilety autobusowe na FlixBus czy zamówić jedzenie na platformie Pyszne.pl. Od września ofertę v-commerce będzie miała też sieć sklepów detalicznych Frisco.