StoryEditor

Głos będzie przyszłością zakupów w internecie

Amazon integruje swoje inteligentne głośniki z kamerą i sztuczną inteligencją, aby ułatwić decyzje zakupowe. Według ekspertów, e- commerce zostanie zdominowany niebawem przez v- commerce, czyli zakupy w sieci przy użyciu głosu.

Rośnie popularność inteligentnych głośników Amazona czy głosowych asystentów w komputerach - jak Cortana Microsoftu i smartfonach, jak Asystent Google. Te nowoczesne narzędzia zmieniają sposób interakcji w sieci, w tym doświadczeń zakupowych.

Komendy głosowe wypierają powoli wyszukiwanie informacji czy wydawanie poleceń za pomocą kliknięć myszką czy dotykiem palca w ekran. W przyszłym roku w Stanach Zjednoczonych połowa haseł w wyszukiwarkach internetowych będzie generowana głosem – w stosunku do ok. 30 proc. obecnie - podaje Rzeczpospolita.

W tym kierunku rozwiną się też e-zakupy - w USA do 2020 roku internauci wydadzą w ten sposób 40 mld dol. Obecnie 66,4 mln dorosłych Amerykanów posiada inteligentne głośniki. To o 40 proc. więcej niż w 2017 roku. Eksperci twierdzą, że rynek ten będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie. W 2019 roku w Europie sprzedaż inteligentnych głośników osiągnie 23 mln sztuk - informuje dziennik.

Wraz z popularnością inteligentnych głośników rośnie zapotrzebowanie na wirtualnych asystentów głosowych. Na rynku jest już Alexa od Amazona, Siri od Apple’a, Bixby od Samsunga czy asystent Google’a. Ale to nie koniec innowacyjnych rozwiązań, które mają ułatwić zakupy.

Jeff Bezos, założyciel Amazona wprowadził na rynek urządzenie Echo Look, które w zestawie z Alexą – potrafi pomóc użytkownikom w doborze garderoby. Przy okazji zachęci ich też do zakupów na jego platformie e-commerce. To kolejna metoda generowania przychodów ze sprzedaży online dla amerykańskiego giganta.

Echo Look dostępny jest w USA w cenie niespełna 100 dol. Urządzenie ma wbudowany aparat, którym fotografuje stroje użytkowników i nagrywa krótkie filmy. Cały proces odbywa się przy wykorzystaniu głosu. Zapisane kreacje trafiają do aplikacji Echo Look. w której użytkownik tworzy własne albumy stylizacji, dostaje w czasie rzeczywistym informacje zwrotne i sugestie zestawów ubraniowych.

Kamera urządzenia zainstalowana w garderobie czy sypialni pełni rolę lustra i stylisty mody. Alexa obserwuje nasz ubiór i doradza najlepsze zestawy, czyli stylizacje na dany dzień uwzględniając między innymi nasz plan dnia i warunki pogodowe.

Za sprawą m.in. Echo Look możliwy jest nowy rodzaj e-handlu za pośrednictwem głosu, czyli tzw. v-commerce (z ang. voice commerce). Jego potencjał jest gigantyczny, choć to dopiero początek wykorzystania możliwości sztucznej inteligencji w taki sposób. 

Zakupy z wykorzystaniem głosu to w Polsce wciąż nowinka techniczna, która powoli wkracza do świata handlu. Dopiero od wiosny 2019 w naszym kraju jest to możliwe przy pomocy Asystenta Google’a. W taki sposób możemy kupić bilety autobusowe na FlixBus  czy zamówić jedzenie na platformie Pyszne.pl. Od września ofertę v-commerce będzie miała też sieć sklepów detalicznych Frisco.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
03.12.2024 14:47
ID Logistic: Wysokie koszty barierą we wdrażaniu AI w logistyce kontraktowej
fot. Shutterstock

Ponad połowa firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion & beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej, dostrzega w AI narzędzie do usprawnienia operacji, a 40 proc. zwraca uwagę na możliwość obniżenia wydatków – wynika z najnowszego raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”. Mimo to, jedynie co piąta firma aktywnie korzysta z rozwiązań opartych na AI, głównie ze względu na wysokie koszty wdrożeń, które dla 55 proc. respondentów stanowią główną barierę.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wykorzystuje tylko 21 proc. badanych firm. Wśród aktywnie wykorzystujących tę technologię dominują przedstawiciele sektora e-commerce (28 proc. firm z tej branży). Do wdrażania tej technologii bardziej skłonne są też przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku przychody powyżej 20 mln zł, a swoją działalność prowadzą w Polsce i Unii Europejskiej (33 proc.).

Korzyści z wdrażania AI

Zdaniem większości ankietowanych przedstawicieli firm, wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest warunkiem decydującym o ich przetrwaniu na rynku. Co trzeci pytany uważa jednak, że firma, w której pracuje powinna stale inwestować w oparte o tę technologię rozwiązania, ponieważ redukują one koszty operacyjne firmy.

– Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, wywierając znaczący wpływ na wszystkie sektory gospodarki, w tym także logistykę. Dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań, firmy mogą uzyskać wyraźny wzrost efektywności operacyjnej. Takie oczekiwania widzimy także w odpowiedziach respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby naszego raportu. Jednocześnie, kluczowe dla logistyki jest wprowadzanie niezawodnych rozwiązań, które gwarantują stabilność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw – komentuje Marcin Smoła, dyrektor operacyjny ID Logistics Polska.

Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branż badanych na potrzeby raportu, najważniejszą korzyścią płynącą z wdrażania sztucznej inteligencji jest przyspieszenie procesów (57 proc.) oraz redukcja kosztów (40 proc.). Taka automatyzacja powtarzalnych zadań pozwala firmom na efektywniejsze zarządzanie zasobami, wpływając na poprawę wydajności operacyjnej. Dodatkowo, 37 proc. przedsiębiorstw widzi duży potencjał AI w optymalizacji ich logistyki. Do innych zalet wdrożeń AI zaliczają się dokładniejsze statystyki i raportowanie (32 proc.), zmniejszenie liczby błędów (31proc.), zwiększenie bezpieczeństwa (22 proc.) oraz lepsze pozyskiwanie danych (22 proc.).

Co hamuje wdrażanie AI?

Wysokie koszty są największą barierą we wdrażaniu AI dla 55 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu. Wydatki często wiążą się z koniecznością modernizacji istniejącej infrastruktury oraz integracji nowych rozwiązań z aktualnymi procesami.

39 proc. firm ma problem z implementacją AI w dotychczasowych strukturach operacyjnych.

44 proc. respondentów wyraża obawy związane ze zbyt szybkim rozwojem sztucznej inteligencji. Taki pogląd podzielają badani, z wszystkich branż, niezależnie od wielkości firmy czy rynku, w którym działają. Niepewność rodzi w nich wpływ AI zarówno na przyszłość zatrudnienia, jak i w kontekście długofalowych konsekwencji wdrożeń.

Raport "Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?" został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

Grupa ID Logistics, zarządzana przez Erica Hémara, jest międzynarodowym operatorem logistyki kontraktowej, z przychodami na poziomie 2,75 mld EUR w 2023 r. ID Logistics zarządza 400 lokalizacjami w 18 krajach, dysponuje 8 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Zespół ID Logistics tworzy 38 000 pracowników.  

ID Logistics Polska S.A. specjalizuje się w logistyce kontraktowej dla branży retail, FMCG, e-commerce, beauty, fashion i dóbr luksusowych. Zarządza obecnie 29 centrami logistycznymi i 14 centrami przeładunkowymi, o powierzchni magazynowej ponad 1,2 mln mkw., przeznaczonej dla realizacji projektów: B2B, e-commerce oraz multichannel.  

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Osmo wprowadza rewolucję w walce z podróbkami dzięki sztucznej inteligencji — robotycznemu "nosowi"
Dzięki precyzyjnej technologii opartej na analizie chemicznej i ogromnych zbiorach danych, nowatorskie urządzenia mogą zrewolucjonizować proces weryfikacji autentyczności produktów.DALL-E

Firma Osmo, specjalizująca się w cyfrowej olfaktometrii, zaprezentowała innowacyjne sensory zapachowe oparte na sztucznej inteligencji. Nowa technologia pozwala z niespotykaną precyzją wykrywać autentyczność produktów, co może zrewolucjonizować globalne łańcuchy dostaw.

Osmo połączyło zaawansowane chemiczne sensory z algorytmami sztucznej inteligencji, które zostały przeszkolone na ogromnych zestawach danych. Dzięki temu sensory potrafią rozpoznać subtelne wzorce zapachowe, ignorując jednocześnie zapachy tła. W praktyce oznacza to możliwość udzielania jednoznacznych odpowiedzi na pytania o autentyczność produktu. Technologia ta jest szczególnie przydatna w czasach, gdy rynek boryka się z ogromną skalą podróbek – według danych OECD, podróbki stanowią nawet 3,3 proc. globalnego handlu.

Zastosowanie sensorów Osmo w łańcuchach dostaw detalistów może znacząco usprawnić procesy autentykacji. Urządzenia te pozwalają na szybkie i niezawodne potwierdzenie oryginalności produktów, co minimalizuje ryzyko pomyłek i strat finansowych. “Nasze sensory AI działają tam, gdzie tradycyjne metody zawodziły. Pomagają zarówno firmom, jak i klientom upewnić się, że otrzymują to, za co płacą i na co zasługują” – podkreśla Alex Wiltschko, CEO i założyciel Osmo.

Technologia Osmo wyróżnia się możliwością identyfikacji unikalnych „chemicznych odcisków palców” produktów, co pozwala wykrywać odchylenia od oczekiwanych składów chemicznych. Sensory są zaprojektowane tak, aby dostosowywać się do różnych środowisk i spełniać specyficzne standardy bezpieczeństwa. Dzięki temu mogą być wykorzystywane nie tylko do walki z podróbkami, ale również do identyfikacji zanieczyszczonych lub niebezpiecznych materiałów. Rozwiązania takie mają potencjał, aby zmienić sposób, w jaki chronione są zarówno marki, jak i konsumenci.

Czytaj także: EUIPO: połowa Polaków i Polek ma problem z odróżnieniem podrobionego produktu od oryginału

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 16:56