StoryEditor

Czy kosmetyki będą sprzedawane w sklepach bezobsługowych?

Grzegorz Łaptaś, PwC Polska, podczas Retail Trends 2023 / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Bezobsługowe, w pełni zautomatyzowane sklepy autonomiczne, zostały pomyślane jako rozwiązanie oszczędzające czas konsumentów, a także pozwalające obniżyć koszty operacyjne detalistów. Na razie zdecydowanie bardziej przemawiają do młodych konsumentów i osób aktywnych zawodowo. Jednak Grzegorz Łaptaś z PwC Polska przewiduje, że wraz z rozwojem technologii format zyska na popularności i obejmie nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale wszystkie inne kategorie produktowe.

Spośród 5 tys. ankietowanych prawie połowa jest chętna kupować w sklepach autonomicznych, takich jak Amazon Go czy Żabka Nano. 26 proc. to osoby niechętne tym rozwiązaniom. Tyle samo konsumentów jest obojętnych wobec tego formatu wynika z raportu PwC.

– Sklepy autonomiczne zdecydowanie bardziej przemawiają do młodych osób. W grupie osób przekonanych jest ich 79 proc. – wyjaśnił Grzegorz Łaptaś, PwC Polska, podczas Retail Trends 2023.

Przekonani to też grupa bardziej aktywna zawodowo. Niechętni to częściej kobiety i osoby na emeryturze. Spośród respondentów, którzy korzystali ze sklepu autonomicznego, tylko 14 proc. nie chce do nich wracać. Wśród niechętnych 22 proc. obawia się udostępniania swoich danych, 20 proc. nie ufa użytej technologii. Natomiast 14 proc. deklaruje, że po prostu lubi kontakt z pracownikami sklepu.

Dane z raportu PwC pokazują też, jak klienci kupują obecnie. 54 proc. korzysta z kas z obsługą, 52 proc. woli kasy samoobsługowe, a 20 proc. korzysta z funkcji „scan to shop”. Natomiast respondenci, którzy chcą kupować w sklepach autonomicznych od kas z obsługą (wybiera je 44 proc.) woli kasy samoobsługowe (60 proc.). Z funkcji „scan to shop” korzysta 25 proc.

– Z czasem zakupy bezobsługowe staną się normą, tak jak normą stały się kasy bezobsługowe. Jednak aby tak się stało, płynne i niezakłócone doświadczenie klienta musi być zapewnione na całej ścieżce zakupowej, także przed wejściem – mówił Grzegorz Łaptaś.

Powołując się na raport PwC przedstawił dane, które pokazują, że wśród konsumentów obojętnych wobec sklepów autonomicznych, preferowane metody wejścia do sklepu autonomicznego to dla 54 proc. karta kredytowa/debetowa, dla 28 proc. aplikacja mobilna, dla 6 proc. dane biometryczne, a dla 12 proc. żadne z powyższych. Natomiast wśród przekonanych do tego formatu, wśród których najwięcej jest osób młodych, 47 proc. chce wchodzić na kartę kredytową/debetową, 43 proc. na aplikację mobilną i 9 proc. na dane biometryczne.

– Dla detalistów sklepy autonomiczne to oszczędność kosztów, ale nie tylko. Pozwalają obniżyć koszty operacyjne i równocześnie zwiększyć poziom obsługi i zadowolenia klientów – przekonywał espert z PwC

Według niego wraz z rozwojem technologii format zyska na popularności i obejmie nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale wszystkie inne kategorie produktowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pomysł zaczą być wykorzystywany przez sieci drogeryjne.

– Różne biznesy, różne rozwiązania. Należy stosować je w oparciu o lokalizację i znajomość potrzeb klientów. Ogromne znaczenie ma komunikacja. Klienci potrzebują czasu, aby przyzwyczaić się do nowych technologii – podsumował prelegent podczas Retail Trends 2023.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Cosmetics & Toiletries: W kwestii ewaluacji sensorycznej ekspertom wierzymy jako branża bardziej niż metodom instrumentalnym
CDC

Serwis Cosmetics & Toiletries przeprowadził badania ankietowe dotyczące metod oceny sensorycznej kosmetyków stosowanych przez producentów. Wyniki badań ukazują preferencje branży w zakresie testowania produktów pod kątem odczuć użytkowników, a także narzędzi wykorzystywanych do analizy tekstury kosmetyków.

W kontekście testowania produktów kosmetycznych pod względem doznań sensorycznych najczęściej wybieraną metodą jest testowanie na ślepo z udziałem grup fokusowych, na które wskazało 46 proc. respondentów. Nieco mniej popularnym podejściem jest analiza ekspercka – tę metodę preferuje 29 proc. ankietowanych. Z kolei analiza ilościowa z wykorzystaniem opisowych metod statystycznych została wybrana przez 25 proc. respondentów.

Jeśli chodzi o narzędzia służące do oceny tekstury kosmetyków, największą popularnością cieszy się analiza sensoryczna prowadzona przez panel ekspertów, którą wskazało 45 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazły się metody instrumentalne, takie jak reometria i mikroskopia, wybierane przez 34 proc. respondentów. Podstawowym narzędziem wykorzystywanym w reometrii jest reometr, czyli urządzenie mierzące, jak substancja reaguje na siły ścinające lub naprężenia. Dzięki temu można określić, czy dany produkt jest bardziej płynny, czy gęsty, jak łatwo rozprowadza się po skórze oraz jak zmienia swoją konsystencję pod wpływem temperatury lub nacisku.

W przemyśle kosmetycznym stosuje się różne techniki mikroskopowe, w tym mikroskopię optyczną (używaną do badania struktury emulsji, rozkładu cząstek i ich interakcji w produktach takich jak kremy czy mleczka) elektronową (SEM, TEM - pozwalającą na bardzo dokładne badanie powierzchni kosmetyków i cząsteczek aktywnych, np. pigmentów w kosmetykach kolorowych), oraz konfokalną (stosowaną m.in. do analizy penetracji składników kosmetycznych w głąb skóry).

Opinie konsumentów jako narzędzie do oceny tekstury uznało za istotne jedynie 21 proc. uczestników badania. Wyniki ankiety wskazują na silne zaufanie producentów kosmetyków do metod eksperckich i testów grupowych. Chociaż analizy ilościowe i opinie konsumentów również odgrywają rolę w procesie oceny sensorycznej, to jednak wciąż ustępują bardziej specjalistycznym metodom pomiarowym i testom panelowym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Innowacje
13.02.2025 14:33
AI w logistyce: pracownicy GXO zaczynają studia z inżynierii robotyki
Studia z inżynierii robotyki zapewnia uczestnikom wiedzę i praktyczne umiejętności potrzebne do osiągnięcia doskonałości w erze automatyzacji i sztucznej inteligencjiGXO Logistics

Dwóch pracowników GXO będzie zdobywać cenne umiejętności w zakresie robotyki, sztucznej inteligencji i programowania podczas trzyipółletnich studiów na Uniwersytecie Cranfield.

GXO Logistics, największy na świecie operator logistyki kontraktowej, uczestniczy w pierwszych w Wielkiej Brytanii studiach z inżynierii robotyki, które rozpoczynają się na Uniwersytecie Cranfield, gdzie dwóch pracowników GXO dołącza do grupy studentów tego krytycznego dla branży obszaru. 

GXO jest jednym ze 100 największych pracodawców w Wielkiej Brytanii, zatrudniającym ponad 1,5 tys. studiujących pracowników, którzy uzupełniają wiedzę akademicką praktycznym doświadczeniem zdobywanym w pracy magazynowej, transportowej i biurowej.

Udział w studiach ma kluczowe znaczenie ze względu na znaczący rozwój robotyki na rynku brytyjskim. Eksperci prognozują, że przychody z robotyki osiągną 2,15 mld dolarów w 2025 roku, z czego 1,9 mld dolarów przypadnie na rynek robotyki usługowej w Wielkiej Brytanii, obejmujący sektor logistyczny, wnosząc do brytyjskiej gospodarki nawet 180 mld funtów w ciągu następnej dekady.

GXO znajduje się w czołówce firm wykorzystujących robotykę i automatyzację do napędzania innowacji i przekształcania logistyki i łańcuchów dostaw na całym świecie. 

Połączenie robotyki, automatyzacji i sztucznej inteligencji już teraz zwiększa produktywność, odpowiada na wyzwania związane z pracowników i tworzy bardziej atrakcyjne, bezpieczne miejsca pracy w sektorze logistycznym. Z obserwacji GXO wynika, że pracownicy wspierani przez roboty osiągają już nawet 6-krotną poprawę produktywności. Jednak wdrażanie takich technologii i wykorzystanie ich pełnego potencjału wymaga zespołów wykwalifikowanych i przeszkolonych w zakresie robotyki i automatyzacji.

Robotyka, automatyzacja i sztuczna inteligencja odegrają kluczową rolę w zwiększaniu produktywności i globalnej konkurencyjności Wielkiej Brytanii, dlatego z dumą wspieramy pierwszy kierunek studiów w dziedzinie robotyki na Uniwersytecie Cranfield – skomentował Gavin Williams, dyrektor zarządzający GXO na Wielką Brytanię i Irlandię. – Sektor logistyczny na całym świecie przechodzi transformację technologiczną. Naszą ambicją jest wykorzystanie tego, co najlepsze w automatyce, robotyce i sztucznej inteligencji, aby zapewnić większą produktywność naszym klientom w Wielkiej Brytanii, a do tego potrzebujemy wykwalifikowanych pracowników, którzy będą potrafili wykorzystać tę technologię.

Studia z inżynierii robotyki zapewnia uczestnikom wiedzę i praktyczne umiejętności potrzebne do osiągnięcia doskonałości w erze automatyzacji i sztucznej inteligencji. Program studiów został opracowany we współpracy z wiodącymi firmami zajmującymi się robotyką – trzyipółletnie studia łączą wiedzę teoretyczną z praktycznym doświadczeniem, wyposażając praktykantów w wiedzę specjalistyczną w zakresie projektowania, rozwoju i konserwacji systemów zrobotyzowanych niezbędnych dla szybko rozwijającego się, napędzanego technologią sektora logistycznego.

Robotyka i sztuczna inteligencja stają się integralną częścią naszego codziennego życia, zwiększając zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów, którzy mogą kształtować przyszłość tej szybko rozwijającej się branży – powiedziała dr Rebecca Raper, wykładowca robotyki na Uniwersytecie Cranfield i kierownik studiów. – Pracodawcy potrzebują osób posiadających nie tylko silną wiedzę inżynieryjną i techniczną, ale także dogłębne zrozumienie interakcji robotów z szerszymi systemami i ludźmi. Ta nowa praktyka zawodowa ma na celu wyposażenie studentów w dokładnie te umiejętności, co czyni ją ekscytującą i cenną okazją zarówno dla praktykantów, jak i przemysłu.

Zaangażowanie GXO we wspieranie kariery pracowników wykracza poza studia i praktyki zawodowe. 1,5 tys. pracowników GXO w Wielkiej Brytanii i Irlandii, czyli 3,4 proc. całego zespołu, bierze udział w różnych formach „nauki i zarabiania” w różnych formach rozwoju obejmujących logistykę, inżynierię, analizę danych i zarządzanie. W ciągu najbliższych kilku lat GXO zobowiązuje się do zapewnienia, że liczba ta osiągnie 5 proc.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 05:57