StoryEditor
E-commerce
14.12.2021 00:00

Zalando wybuduje w Polsce dwa kolejne centra logistyczne

Zalando wybuduje dwa nowe centra logistyczne. Jedno powstanie w Bydgoszczy, a drugie w niedalekiej miejscowości Białe Błota. Będą obsługiwać klientów z Polski i pobliskich rynków, odpowiadając na rosnącą popularność i zwiększony popyt na ofertę klubu zakupowego Zalando Lounge.

Zalando, wiodąca europejska platforma modowa i lifestyle’owa, otworzy dwa kolejne centra logistyczne w Polsce. Jedno z nich powstaje już teraz w podbydgoskich Białych Błotach, budowa drugiego – w samej Bydgoszczy – rozpocznie się na początku 2022 roku. Inwestycja poszerza europejską sieć logistyczną grupy i jest odpowiedzią na rosnącą popularność klubu zakupowego Zalando – Zalando Lounge.

Centrum logistyczne w Bydgoszczy będzie posiadało łączną powierzchnię 140 tys. mkw. z uwzględnieniem obiektów biurowych. Liczba zatrudnionych w nim pracowników w perspektywie długoterminowej wyniesie do 3,5 tys. osób. Otwarcie obiektu planowane jest na drugi kwartał 2023 roku. Centrum logistyczne w Białych Błotach, będące już na etapie budowy, zajmie ponad 100 tys. mkw. i dostarczy dodatkową powierzchnię magazynową. Zatrudnienie w nim znajdzie ok. 800 pracowników. Jego otwarcie przewidziano na marzec 2022 roku.

Firma zapewnia, że w centrach logistycznych zostaną wykorzystane proekologiczne rozwiązania, takie jak m.in. wzmocniona izolacja termiczna budynków, stacje ładowania samochodów elektrycznych, gromadzenie i redystrybucja wody deszczowej.

Na wybór miasta Bydgoszcz i jego okolic do budowy nowych centrów logistycznych wpłynęła m.in. bliskość do klientów w Polsce i na innych okolicznych rynkach. Za lokalizacją inwestycji przemawiały również takie czynniki, jak potencjał pracowniczy regionu oraz położenie w niedalekiej odległości od innych obiektów Zalando w Polsce, pozwalające na lepszą synergię projektową.

– Inwestycja w Bydgoszczy i jej okolicach pozwoli nam poszerzyć naszą europejską sieć logistyczną oraz wesprzeć rozwój klubu zakupowego Zalando Lounge, który stał się popularny wśród klientów na wszystkich naszych rynkach – w tym, w szczególności, w Polsce. Po raz pierwszy będziemy mieć dwa centra logistyczne w jednym mieście, co jest unikalne dla naszej sieci logistycznej. Zapewni nam to możliwość wyzwolenia nowego potencjału w zakresie tworzenia sprawnie współpracujących zespołów, aby zapewnić jeszcze większą wygodę naszym klientom – skomentował Martin Rost, starszy wiceprezes Offprice w Zalando.

Wraz z budową nowych centrów zaplanowane są dodatkowe inwestycje realizowane w porozumieniu z lokalnymi władzami, w tym renowacja i budowa nowych odcinków dróg w pobliżu powstających obiektów Zalando.
Centra logistyczne w Bydgoszczy i Białych Błotach to kolejne inwestycje Zalando w Polsce po obiektach w Gryfinie, Olsztynku i Głuchowie (Łódź).

Zalando to platforma założona w Berlinie w 2008 roku. Dostarcza pełen asortyment modowy do ponad 46 milionów klientów na 23 rynkach, oferując odzież, obuwie, akcesoria oraz produkty kosmetyczne. Asortyment obejmuje zarówno marki znane na całym świecie, jak i lokalne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.01.2025 16:37
Polacy stawiają na jakość: raport AliExpress o nawykach zakupowych
Canva

Polscy konsumenci coraz częściej planują swoje wydatki strategicznie, rezygnując z impulsywnych zakupów na rzecz jakości i wartości. Najnowszy raport Consumer Insights od AliExpress przedstawia szczegółowy obraz ich zachowań, pokazując, że Polacy są jednymi z najbardziej świadomych konsumentów w Europie.

Według raportu, aż 78 proc. Polaków deklaruje, że podchodzi do zakupów w sposób strategiczny, wyprzedzając europejską średnią wynoszącą 69 proc.. Zaledwie co piąty respondent w Polsce planuje kupować bardziej impulsywnie w nadchodzącym roku, co podkreśla przemyślane podejście do wydatków. Co więcej, 72 proc. badanych zamierza skupić się na produktach wyższej jakości, rezygnując z ilości na rzecz trwałości i długoterminowych korzyści.

Kluczowe kategorie zakupowe

Polscy konsumenci wykazują szczególne zainteresowanie kategoriami praktycznymi, jak uroda i zdrowie (46 proc. w Polsce vs. 33 proc. w Europie), sprzęt AGD i elektronika użytkowa (32 proc. vs. 21 proc.) oraz narzędzia do domu i ogrodu (33 proc. vs. 25 proc.). Średnio, Polacy wydali na AliExpress 1975 zł w ciągu ostatnich trzech miesięcy, poświęcając ponad 5 godzin tygodniowo na przeglądanie ofert i dokonując średnio pięciu zakupów w tym okresie.

Innowacyjne nawyki i grywalizacja

Polacy wyróżniają się na tle Europy także dzięki otwartości na innowacje. Ponad 21 proc. z nich korzysta z funkcji takich jak potrząsanie telefonem w celu zdobycia nagród, w porównaniu do 14 proc. Europejczyków. Dodatkowo, 47 proc. badanych ceni sobie darmowe próbki, a 31 proc. wybiera wirtualne zdrapki jako ulubioną formę interakcji zakupowych. Te dane wskazują na rosnącą popularność gamifikacji w handlu online.

Różnice pokoleniowe w zakupach

Raport wskazuje także na wyraźne różnice pokoleniowe. Starsze pokolenia (55+) skupiają się na stosunku jakości do ceny – aż 83 proc. badanych w tej grupie stawia na takie podejście. Z kolei młodsi konsumenci (18–24) częściej kupują dla samonagradzania – 57 proc. z nich planuje w 2025 roku częściej robić sobie przyjemności zakupowe.

Polska na tle Europy

Wyniki badania podkreślają, że Polacy są liderami w strategicznym podejściu do zakupów, ale także w korzystaniu z nowoczesnych rozwiązań. Polscy konsumenci poświęcają więcej czasu na badanie ofert i doceniają personalizację oraz interaktywność w handlu online. Badanie przeprowadzone przez Censuswide z udziałem 1500 respondentów pokazuje, że Polacy łączą praktyczność z otwartością na innowacje, stając się wzorem dla reszty Europy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.01.2025 15:00
Shein pod lupą brytyjskiego parlamentu: kontrowersje wokół wejścia na giełdę chińskiego giganta
Shein

Brytyjski parlament wszczął dochodzenie wobec Shein, jednego z największych gigantów branży fast fashion, w związku z podejrzeniami o powiązania z przymusową pracą Ujgurów w chińskim regionie Sinciang. Podczas przesłuchania przedstawicielka firmy unikała odpowiedzi na kluczowe pytania, co spotkało się z ostrą krytyką parlamentarzystów. Kontrowersje wokół etyki Shein nabierają znaczenia, gdy firma stara się o debiut na londyńskiej giełdzie z wyceną sięgającą 50 miliardów funtów.

Podczas posiedzenia komisji ds. biznesu i handlu brytyjskiego parlamentu przedstawiciele Shein zostali skonfrontowani z pytaniami dotyczącymi źródeł pozyskiwania bawełny. Śledztwo prowadzone w tej sprawie dotyczy potencjalnych powiązań firmy z przymusową pracą Ujgurów w chińskim regionie Sinciang. Yinan Zhu, dyrektorka ds. prawnych Shein na region EMEA, unikał bezpośrednich odpowiedzi, oferując jedynie przekazanie pisemnych wyjaśnień po przesłuchaniu. Taka postawa spotkała się z ostrą krytyką parlamentarzystów, którzy określili zachowanie przedstawiciela firmy jako „niepomocne i lekceważące”.

Kontrowersje wokół Shein nasilają się w momencie, gdy firma stara się wejść na giełdę. W zeszłym roku Shein próbował przeprowadzić ofertę publiczną w Nowym Jorku, jednak proces ten zakończył się niepowodzeniem m.in. z powodu zakazu importu towarów z Sinciangu w USA. Obecnie spółka celuje w londyńską giełdę, licząc na wycenę sięgającą nawet 50 miliardów funtów. Brak podobnych ograniczeń w Wielkiej Brytanii może ułatwić firmie realizację tych planów, co budzi obawy o standardy etyczne w globalnym łańcuchu dostaw.

Pomimo zapewnień Shein o zaangażowaniu w walkę z nowoczesnymi formami niewolnictwa i pracą przymusową, pojawiają się wątpliwości co do faktycznej przejrzystości działań firmy. Według The Wall Street Journal, Shein usunął ze swojej strony raport dotyczący zrównoważonego rozwoju, co może być próbą uniknięcia konfliktu z chińskimi władzami. Narastająca globalna presja na Shein stawia pod znakiem zapytania, czy popularne zakupy w stylu fast fashion zamienią się w potrzebną reformę modelu biznesowego tego giganta.

Czytaj także:

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. styczeń 2025 14:44