StoryEditor
Prawo
28.12.2020 00:00

Zakaz handlu w galeriach. Sephora i Douglas informują o zamknięciu placówek stacjonarnych

Od dziś, 28 grudnia, Sephora, Douglas i inne perfumerie będą zamknięte zgodnie z rozporządzeniem, które weszło w życie w pierwszy dzień po świętach Bożego Narodzenia. Cały czas działają jedynie sklepy internetowe perfumerii, o czym przypominają sieci w komunikatach w swoich mediach społecznościowych.

Od 28 grudnia nastąpiły zmiany w zasadach pracy galerii handlowych. W związku z epidemią COVID-19 rząd zaostrzył przepisy, co spowodowało ponowne zamknięcie części sklepów. O jakie placówki chodzi? Przez najbliższe trzy tygodnie zakupy będzie można robić jedynie w sklepach spożywczych, aptekach, drogeriach, księgarniach, sklepach zoologicznych, budowlanych i meblowych.

Zamknięte będą więc również perfumerie, o czym poinformowały na sowich stronach FB sieci Sephora i Douglas.

"Z przykrością informujemy, że zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów, nasze perfumerie w galeriach handlowych od poniedziałku 28.12 do 17.01 będą nieczynne. Perfumerie zlokalizowane poza centrami handlowymi: Sephora - Nowy Świat 15/17, Warszawa oraz Sephora – Floriańska 19, Kraków, respektując wszystkie zalecenia sanitarne pozostają otwarte" - napisała w komunikacie sieć Sephora na swoim profilu FB. 

"Jednocześnie aktywna jest usługa Click & Collect: złóżcie zamówienie na Sephora.pl i bez przeszkód, bezpiecznie odbierzcie swoje zakupy, które będą gotowe w wybranej przez Was perfumerii już w 2 godziny, w oznaczonym punkcie przy wejściu do Sephora. Do Waszej dyspozycji pozostaje też nasz sklep internetowy Sephora.pl, gdzie robiąc zakupy możecie skorzystać z darmowej dostawy już od 49zł. Chcemy być z Wami w tym trudnym okresie, zaglądajcie zatem na nasz profil po codzienną porcję inspiracji, nowości i porad ze świata piękna. Bądźcie zdrowi i bezpieczni" - zakończył zespół Sephora.

Do swoich klientów zwróciła się też sieć perfumerii Douglas informując również na Facebooku, że "od 28.12 wszystkie perfumerie znajdujące się w galeriach handlowych będą zamknięte. Do Waszej dyspozycji pozostaje otwartych pięć naszych perfumerii stacjonarnych. Zakupy wciąż będziecie mogli zrobić w Warszawie, Gdyni, Toruniu, Zakopanem i Sopocie. We wszystkich naszych perfumeriach dbamy o zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa. Tych z Was, którzy wolą zakupy online, zapraszamy na www.douglas.pl" - czytamy w komunikacie sieci.

Zaostrzone przepisy dotyczące handlu będą obowiązywały co najmniej do 17 stycznia 2021 r. Wynika z nich, że od 28 grudnia do 17 stycznia 2021 r. będzie obowiązywał zakaz handlu detalicznego w obiektach handlowych lub usługowych, w tym parkach handlowych, o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 mkw. Na liście wyjątków znalazły się te sklepy, których "przeważająca działalność polega na sprzedaży":

żywności
produktów kosmetycznych
artykułów toaletowych
środków czystości
produktów leczniczych
wyrobów medycznych
środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
gazet lub książek, lub kuponów gier losowych
artykułów budowlanych lub artykułów remontowych, lub mebli
artykułów dla zwierząt domowych
usług telekomunikacyjnych
części i akcesoriów do pojazdów samochodowych lub motocykli
paliw.

Zakaz obejmuje też działalność usługową, z wyjątkiem usług:

związanych z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi
optycznych,
medycznych,
bankowych,
pocztowych, logistycznych oraz polegających na wydawaniu i odbieraniu przesyłek,
ubezpieczeniowych,
naprawy pojazdów samochodowych lub motocykli oraz naprawy lub wymiany opon i dętek,
myjni samochodowych,
ślusarskich,
szewskich,
krawieckich,
pralniczych,
gastronomicznych polegających wyłącznie na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności.

Zakazana będzie działalność handlowa i usługowa na wyspach handlowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
21.11.2024 14:31
Meta ukarane grzywną 798 milionów euro przez Unię Europejską. Powód? Próby monopolizacji rynku.
(fot. Shutterstock)Shutterstock

Unia Europejska nałożyła na Meta, właściciela Facebooka, grzywnę w wysokości 798 milionów euro za naruszenie przepisów antymonopolowych. Sprawa dotyczy działań platformy związanych z jej serwisem ogłoszeń Facebook Marketplace. Firma została zobowiązana do zaprzestania nieuczciwych praktyk handlowych oraz powiązywania swojego serwisu ogłoszeniowego z główną platformą społecznościową.

Decyzja Komisji Europejskiej to pierwszy przypadek nałożenia tak wysokiej kary na Meta w związku z naruszeniem zasad konkurencji na terenie Unii Europejskiej. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Bloomberg, Meta wykorzystywała swoją dominującą pozycję na rynku mediów społecznościowych, aby promować swój serwis Facebook Marketplace kosztem konkurencji. Antymonopolowe działania UE mają na celu przeciwdziałanie praktykom, które ograniczają możliwość swobodnego funkcjonowania mniejszych graczy na rynku.

Margrethe Vestager, unijna komisarzyni ds. konkurencji, wyjaśniła, że Meta celowo łączyła Facebook Marketplace z głównym serwisem społecznościowym, jednocześnie narzucając nieuczciwe warunki współpracy konkurencyjnym platformom ogłoszeniowym. “Działania te miały na celu wzmocnienie pozycji Facebook Marketplace kosztem innych serwisów,” stwierdziła w rozmowie z Bloomberg. To naruszenie kluczowych zasad uczciwej konkurencji w obrębie jednolitego rynku UE.

Meta nie zgadza się z decyzją i zapowiedziała odwołanie od wyroku. Jednak kara w wysokości 798 milionów euro wysyła silny sygnał zarówno do innych gigantów technologicznych, jak i do użytkowników, że UE zamierza stanowczo egzekwować przepisy antymonopolowe, chroniąc rynek przed nadużyciami wynikającymi z dominującej pozycji globalnych firm.

Czytaj także: YouTube zyskuje na popularności jako wyszukiwarka kosmetyczna

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.11.2024 13:44
Black Friday nadchodzi! Jak prawidłowo informować o promocjach?
Promocje w kategoriach kosmetycznych w sieci Biedronkafot. wiadomoscikosmetyczne.pl

Black Friday, Black Week, promocje świąteczne i noworoczne. Zaczyna się najgorętszy czas dla handlu. Każdą akcję promocyjną i obniżkę ceny trzeba jednak odpowiednio oznaczyć, by nie narazić się na karę sięgającą nawet 10 proc. obrotu przedsiębiorstwa. Na co zwrócić uwagę - pisze dla nas adwokat Klaudia Wasiak, z Departamentu Wsparcia Biznesu w Kancelaria RK Legal.

Pomimo tego, że polskie przepisy implementujące Dyrektywę Omnibus weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal regularnie identyfikuje na rynku działania przedsiębiorców, którzy w sposób nieprawidłowy informują konsumentów o obniżkach cen.

Najważniejsze zasady dotyczące informowania o promocjach

image
Autorka: Adwokat Klaudia Wasiak, Departament Wsparcia Biznesu, Kancelaria RK Legal
fot. RK Legal
Nowe przepisy dążą do wyeliminowania sytuacji, w których przedsiębiorcy sztucznie podwyższali ceny przed wprowadzeniem promocji, aby cena obniżona wydawała się bardziej atrakcyjna. W związku ze zbliżającym się Black Friday warto przypomnieć najważniejsze zasady związane z wprowadzeniem promocji.

Podstawowe zasady:

  • Przedstawiając informację o obniżce towaru lub usługi przedsiębiorcy powinni wskazać obok niej również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką dla danego produktu.
  • Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
  • W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Wskazany obowiązek dotyczy wszystkich miejsc, gdzie prezentowane są obniżki – a więc zarówno w sprzedaży stacjonarnej, internetowej, jak i w reklamach.

Prawidłowe oznaczanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni

UOKIK niejednokrotnie podkreślał, że najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być prawidłowo oznaczona, czyli podpisana słowami „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”. Nie wystarczy samo przekreślenie ceny odnoszące się do wartości danego towaru. Niewystarczające będzie też używanie pojęć takich jak „wcześniejsza cena”, „najniższa cena z ostatnich 30 dni”, „było” czy,,poprzednio”. Warto na to zwrócić uwagę, aby mieć pewność czy przedsiębiorca prawidłowo wypełnia swoje obowiązki.

Wyjątki przewidziane przez UOKIK

Zgodnie z wyjaśnieniami przygotowanymi przez prezesa UOKIK, reguły te nie mają zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach których przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru. Oznacza to, że np. wprowadzając ofertę, w której klient przy zakupie 3 produktów za określoną kwotę otrzyma wskazany procentowo rabat zakupowy lub przy zakupie określonej ilości produktów produkt najtańszy otrzyma gratis – obowiązek ten nie występuje.

Jednocześnie w przypadku ogólnych ogłoszeń o obniżce – bez możliwości przypisania ich do konkretnego towaru lub usługi – informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką musi pojawić się w pierwszym i każdym kolejnym momencie, w którym obniżkę można przypisać do kolejnego towaru.

Obowiązki przedsiębiorców sprzedających w różnych kanałach sprzedaży

Przedsiębiorca, który sprzedaje towary lub usługi za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży i w nich oferuje różne ceny, powinien wskazać informację o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, która była oferowana w kanale, w którym wskazana jest informacja o danej obniżce. Prawidłowym sposobem obliczania obniżki jest odnoszenie aktualnej ceny sprzedaży do najniższej ceny danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.

Forma prezentowania informacji o obniżce

Przepisy ustawy o informowaniu o cenach nie narzucają sprecyzowanych wymogów w zakresie formy prezentowania informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Przedsiębiorca może dowolnie wybierać rozmiar czy kolor czcionki.  Należy jednak pamiętać, że obowiązujące regulacje nakładają obowiązek informowania o cenach (a więc również o obniżkach) w sposób czytelny, jednoznaczny, niebudzący wątpliwości, a także umożliwiający porównanie cen.

Kary za nieprawidłowe informowanie o promocjach

W przypadku nieprawidłowego informowania o obniżkach wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na dany podmiot handlowy karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała w okresie 12 miesięcy od nałożenia pierwszej kary, kolejna wyniesie do 40 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe informowanie konsumentów o cenach może prowadzić również do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, co zagrożone jest bardzo wysoką karą do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Przygotowania do promocji Black Friday i świątecznych – o czym warto pamiętać?

Koniec listopada jest czasem przygotowywania wielu specjalnych akcji promocyjnych i ofert cenowych. Warto zweryfikować, czy publikacje marketingowe i informacje zamieszczane online spełniają kryteria przewidziane właściwymi przepisami. Dla akcji promocyjnych warto również opracować regulamin, określający prawa i obowiązki organizatora i uczestników. Regulamin promocji nie jest obligatoryjnym wymogiem prawnym, ale w wielu sytuacjach może być jedyną podstawą do ochrony interesów przedsiębiorcy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 07:29