StoryEditor
Hurt i dystrybucja
31.10.2022 00:00

Wynajem opakowań logistycznych dla branży kosmetycznej

Elastyczność to jeden z kluczowych elementów sukcesu biznesowego. Umiejętne dostosowywanie się do pojawiających się na horyzoncie szans i szybka reakcja na zmieniające się warunki środowiskowe stwarzają prawdopodobieństwo uzyskania przewagi konkurencyjnej. Usługa wynajmu opakowań logistycznych zwiększa ogólną elastyczność firm działających na szeroko rozumianym rynku kosmetycznym. Sprawdźmy, czym charakteryzuje się to rozwiązanie.

Zasady długoterminowego wynajmu pojemników

Oprócz wspomnianej elastyczności, o której mowa w nagłówku, biznes ceni również fakty. Zacznijmy więc od wyjaśnienia tematu przewodniego. Mówiąc o wynajmie opakowań logistycznych mamy na myśli usługę polegającą na długoterminowym (+3 lata) udostępnieniu najemcy floty pojemników. Dotyczy to kompleksowych operacji, a nie pojedynczych sztuk, które wypożycza się w nagłych wypadkach, np. w zastępstwie serwisowanych kontenerów.

Najemca sam określa ilość i parametry kontenerów do wynajmu. W ten sposób firma może wykorzystać flotę do zarządzania konkretnymi projektami biznesowymi, bez konieczności kupowania opakowań. Po zakończeniu najmu kontenery wracają do właściciela. Udostępniane przedmioty pozostają formalną własnością wynajmującego (np. producenta opakowań), a najemca nie księguje ich jako nowe środki trwałe.

Kto wynajmuje pojemniki?

Wiemy już, na czym polega opisywana usługa. Nim przejdziemy do jej atutów i potencjalnych korzyści, sprawdźmy, gdzie można wynająć pojemniki. Takie usługi świadczy Schoeller Allibert – jeden z globalnych liderów branży opakowań pojemników wielokrotnego użytku. Imponujące portfolio Schoeller Allibert obejmuje także produkty adresowane do sektora chemicznego i kosmetycznego. A co konkretnie? Składany kontener IBC na masy kosmetyczne - Combo Life®, Combo Excelsior HYBRID® lub palety, czy też składane pojemniki magazynowe na produkty gotowe, które z powodzeniem stosowane są także w zautomatyzowanych magazynach. Substancje żrące i niebezpieczne - to zadanie dla ChemiFlow®. Od kilku lat firma kładzie akcent na usługę wynajmu pojemników, będącą alternatywą dla tradycyjnych zakupów.

- Zauważamy rosnący popyt na wynajem pojemników w różnych branżach. Dzięki flocie opakowań nasz klient może zrealizować wymagania projektu, bez konieczności inwestowania sporej sumy potrzebnej na zakup. Taka elastyczność jest doceniania przede wszystkim w niepewnej sytuacji rynkowej, spowodowanej pandemią i wojną na Ukrainie – mówi Michał Łyczek, reprezentant Schoeller Allibert.

Schoeller Allibert oferuje najemcom prawie wszystkie swoje standardowe produkty. Zasady najmu zawarte są w umowie, co gwarantuje przejrzystość zapisów i pozwala planować wydatki w czasie. Po zakończeniu umowy kontenery wracają do właściciela, gdzie są dokładnie czyszczone i serwisowane, a jeśli nadają się do ponownego użycia, udostępniane są innemu najemcy. Z racji tego, że usługa wynajmu jest relatywnie nową propozycją w talii Schoeller Allibert, póki co do dyspozycji klientów są oddawane nowe pojemniki.

Wynajem floty opakowań. Dlaczego warto?

Opisywany dostęp do opakowań logistycznych oferuje szereg korzyści. Na pierwszy plan wysuwają się atuty finansowe. Płatność przy korzystaniu ze współdzielonej floty odbywa się w formie rat, dzięki czemu najemca może zaplanować swoje wydatki. Ponadto koszty rozkładają się symetrycznie w czasie, a środki na nie pochodzą z budżetu operacyjnego (OpEX), który jest bardziej elastyczny niż budżet inwestycyjny (CapEX). Zazwyczaj ten drugi  jest planowany z rocznym wyprzedzeniem - środki nieujęte w planie nie mogą być podjęte nawet przy wyjątkowo atrakcyjnej okazji. Pieniądze zlokalizowane w OpEX są zwykle mniejsze, ale dają spore pole manewru i pozwalają szybko reagować na zmiany na rynku.

To nie wszystko. Finansowanie ratalne rzeczywiście nie ma inwazyjnego wpływu na wskaźnik CashFlow. Płynność finansowa jest kluczowym wyznacznikiem kondycji biznesu, a utrzymanie tego wskaźnika na oczekiwanych poziomach jest problemem dla dyrektorów finansowych. Rozłożone na raty płatności za wynajem nie generują dodatkowych kosztów w postaci odsetek i prowizji bankowych, które mogą pojawić się w przypadku zakupu pojemników. Duża inwestycja może wymagać kapitału z zewnątrz, a jej pozyskanie zawsze wiąże się z dodatkowymi opłatami. Odpada też kłopot biurokracji związanej z procesem przyznawania kredytu lub załatwiania faktoringu.

Ekologia, przestrzeń i bezpieczeństwo

Zazwyczaj wynajem zwrotnych pojemników z tworzyw sztucznych ma również wymiar środowiskowy. Kupowanie nietrwałych drewnianych palet i kartonów (które są coraz droższe) skutkuje marnotrawstwem i kosztami związanymi z ich utylizacją. Firmy korzystające z usługi wynajmu Schoeller Allibert oddają wypożyczone pojemniki po zakończeniu umowy, a sprawne opakowania mogą zyskać dodatkowe życie po wynajmie ich innemu klientowi. Produkty, których po prostu nie można ponownie wykorzystać, są poddawane recyklingowi.

Możliwa jest również optymalizacja przestrzeni magazynowej. Po zakończeniu projektu biznesowego użytkownik musi znaleźć miejsce na zakupione opakowania. W przypadku wynajmu umowę można podpisać na czas trwania kontraktu ze swoim kontrahentem, przez co po zakończeniu przedsięwzięcia pojemniki wrócą do wynajmującego i nie będą zajmować przestrzeni magazynowej najemcy.

Śledzenie kontenerów jest możliwe dzięki technologii wykorzystującej wydajne połączenie LPWAN oraz autorskiej aplikacji do monitorowania floty. Za pomocą chipa w pojemniku aplikacja podaje aktualne miejsce przebywania ładunku. Dzięki SmartLink wiemy, ile pojemników znajduje się w magazynie, ile w drodze do klienta, a ile jest nieużywanych. Tego rodzaju technologia umożliwia efektywne zarządzanie flotą i inwentaryzację.

Czy wynajmowanie pojemników jest dla Twojej firmy?

Długoterminowe wynajmowanie floty pojemników, ze względu na liczne zalety, jest obecnie coraz popularniejszym sposobem zarządzania logistyką optymalizacji kosztów. O niektórych jego atutach wspomnieliśmy w tym artykule. Świetnie zdajemy sobie sprawę, że ten tekst to tylko teoria. Jeśli zainteresował Cię temat wynajmu pojemników dla branży kosmetycznej, pora na praktykę! Zapraszamy do kontaktu z handlowcem Schoeller Allibert, który przybliży pozostałe walory tego rozwiązania i zaproponuje symulację kosztów konkretnego projektu biznesowego. Dzięki tej rozmowie odkryjesz pełen potencjał usługi wynajmu i przekonasz się o wymiernych korzyściach płynących z tej formy współpracy.

materiał partnera
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
05.11.2024 09:34
Jacek Ledwoń, GXO: Wielokanałowa sprzedaż przyniosła szereg wyzwań w obszarze logistyki
Jacek Ledwoń, Senior Operations Director Poland and Czech Republic w GXO fot. GXO

Kluczowe wyzwania w obszarze logistyki, w najbliższych latach, będą wiązać się z wielokanałową sprzedażą, zarządzaniem zakłóceniami w łańcuchu dostaw i spełnianiem wysokich standardów środowiskowych oczekiwanych przez konsumentów już nie tylko z pokolenia Z – mówi Jacek Ledwoń, Senior Operations Director Poland and Czech Republic w GXO.

Jakie czynniki, zjawiska zachodzące na rynku wpływają na zmiany w branży logistycznej i rozwój tego sektora?

Rozmawiając z naszymi klientami w Polsce widzimy trzy główne trendy napędzające wzrost i zmiany w logistyce, którymi są: efektywność kosztowa, dostępność pracowników oraz gospodarka o obiegu zamkniętym. W przypadku branży kosmetycznej, która szczególnie interesuje czytelników Wiadomości Kosmetycznych, oznacza to konieczność zapewnienia operacji logistycznych do realizacji zamówień sprzedaży wielokanałowej i elastyczność w zarządzaniu sezonowymi szczytami oraz promocjami, usługami wartości dodanej, a także logistyką zwrotów.   

image
fot. Dave Green greenimaging.co.uk
GXO zapewnia logistykę dla marek kosmetycznych w 46 lokalizacjach w 8 krajach w Europie, oferuje dostosowane rozwiązania, które umożliwiają markom radzenie sobie z inflacją i rosnącymi kosztami, zapewniając wydajność operacyjną i rozwój.

Tematy związane z pokoleniem Z i sztuczną inteligencją, były motywem przewodnim tegorocznego Forum Branży Kosmetycznej, którego GXO było strategicznym partnerem. Według niedawnego raportu McKinsey, blisko 50 proc. konsumentów z pokolenia Z twierdzi, że dokładnie sprawdza produkty kosmetyczne przed ich zakupem, stawiając na ich wartość i autentyczność. Dlatego też marki muszą dostosować się do oczekiwań pokolenia, które żyje w świecie nowych technologii i jest świadome wyzwań środowiskowych. Warto też pamiętać, że według tego samego raportu rozwój branży kosmetycznej ma rosnąć w tempie 6 proc. rocznie, osiągając w 2027 roku wartość 580 mld dolarów. 

Jak na branżę i na Waszą firmę wpływają wyzwania środowiskowe? Co pod ich presją się zmienia w działalności i zasobach firmy?   

Branża logistyczna ma szczególny wpływ na kwestie środowiskowe, a poprzez wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym może przenieść ją na wyższy poziom. 

Dobre praktyki związane z promowaniem obiegu zamkniętego w branży dóbr konsumpcyjnych zyskują coraz większą uwagę ze względu na ostatnie przepisy UE, które zakazują niszczenia niesprzedanych ubrań i butów oraz określają wymagania dotyczące ekologicznego projektowania trwałych produktów z możliwością ich ponownego użycia lub naprawy. Dzięki specjalistycznej wiedzy na temat logistyki zwrotów, GXO pomaga klientom odsprzedać do 96 proc. towarów zwróconych w handlu e-commerce, przekazując 3 proc. na cele charytatywne i pozostawiając zaledwie 1 proc. na wysypiskach śmieci. Trendy związane z rozwojem logistyki zwrotów mogą pozytywnie wpływać na branżę kosmetyczną. Nasze centra logistyczne w Europie i Stanach Zjednoczonych zapewniają już taką obsługę wielu markom luksusowym.

Zrównoważony rozwój jest integralną częścią naszej działalności. Staramy się mieć pozytywny wpływ na naszych pracowników, partnerów i planetę. Nasze liczne lokalizacje posiadają certyfikaty ISO i BREEAM, które są wiodącym na świecie źródłem walidacji zrównoważonych budynków. Działania środowiskowe obejmują także odzyskiwanie szarej wody, prowadzenie oczyszczalni ścieków, 100 proc. oświetlenie LED, stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz systemy paneli słonecznych na dachu do podgrzewania wody.

W analizach powtarzają się stwierdzenia, że efektywność jest obecnie kluczowa dla branży logistycznej i dla konkurencyjności działających na niej firm. Jest mowa o inwestycjach w automatyzację, optymalizację procesów, innowacje. W jakie obszary inwestuje GXO?

Obecnie około 40 proc. naszych przychodów pochodzi ze zautomatyzowanych operacji, podczas gdy średnia branżowa wynosi mniej niż 8 proc. Testujemy dziesiątki nowych technologii, a w 2023 r. zwiększyliśmy łączną liczbę wdrożenia technologii typu towar do człowieka, cobotów, technologii wizyjnych oraz zautomatyzowanych systemów o ok. 50 proc. rok do roku. GXO oferuje w swych rozwiązaniach trzy główne kategorie technologii: automatyzację na dużą skalę, technologie adaptacyjne oraz oprogramowanie i analitykę opartą na sztucznej inteligencji. 

Nasze inwestycje przynoszą korzyści różnym branżom, w tym również markom kosmetycznym i luksusowym. Wśród naszych

image
fot. Dave Green greenimaging.co.uk
aktualnych wdrożeń w Europie, z duma ogłosiliśmy ostatnio wprowadzenie systemu sortowania 3D opartym na zautomatyzowanym, modułowym i skalowalnym rozwiązaniu, które zmniejszyło liczbę błędów sortowania, zwiększyło przepustowość 3x oraz poprawiło wydajność i identyfikowalność zamówień. Z sukcesem wdrożyliśmy również pierwsze w swoim rodzaju rozwiązanie robotyki na dużą skalę z technologią „tote-to-person”, zintegrowane z magazynem o dużej gęstości, umożliwiające kompletację na dużą skalę, przechowywanie i wydajność operacyjną.

I wreszcie, co nie mniej ważne, przyspieszamy wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji do optymalizacji naszej pracy.  Zmniejszyliśmy odległości pokonywane w naszych magazynach ograniczając wykorzystanie wózków widłowych, a co za tym idzie zużycie energii elektrycznej do ich ładowania, jednocześnie oferując naszym pracownikom zadania o wyższej wartości, poprawiając ich produktywność i satysfakcję z pracy.

Dlaczego tak wiele firm wchodzących w sprzedaż internetową ma często ogromne problemy z zapewnieniem sprawnej obsługi wysyłek? Widzieliśmy to na polskim rynku w okresach wzmożonej sprzedaży u prawdziwych gigantów, jak Rossmann czy Hebe.

Oczekiwania klientów z pokolenia Z spowodowały, że konsumenci kosmetyków chcą, aby ich zamówienia były dostarczane natychmiast. Nie chodzi już tylko o zarządzanie sezonowymi szczytami zamówień, z którymi mieliśmy do czynienia wcześniej w okresach świątecznych, wyprzedażowych lub promocyjnych. Zdolność do elastycznego dostosowywania pojemności magazynu, dostępności pracowników oraz zastosowanie odpowiedniej technologii mają tutaj kluczowe znaczenie.

image
fot. Dave Green greenimaging.co.uk
Wiele firm rozpoczynających sprzedaż online stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi z realizacją zamówień sprzedaży wielokanałowej, zapewnieniem spersonalizowanych usług oraz integracją widoczności zapasów w czasie rzeczywistym. GXO zapewnia wsparcie w tym obszarze poprzez wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań logistycznych, w tym bezpieczne przechowywanie, rygorystyczną kontrolę jakości oraz dostęp do skalowalnej przestrzeni i zasobów, zapewniając płynny i wydajny proces wysyłki dla marek kosmetycznych, modowych i luksusowych. Dzięki naszej specjalistycznej wiedzy marki mogą sprostać sezonowym szczytom zamówień, utrzymać wysoką jakość obsługi, o czym świadczy nasza owocna współpraca z wieloma markami kosmetycznymi w Europie Środkowej.

Jakim zapleczem w Polsce dysponuje GXO, dla klientów z jakich branży kosmetycznej obecnie pracujecie i czy jest to branża, w które chcecie inwestować?

W Polsce GXO działa od blisko 20 lat w kilku lokalizacjach, obsługując klientów z branży e-commerce, modowej, FMCG i DIY. Specjalizujemy się w zaawansowanych rozwiązaniach logistycznych i usługach obejmujących magazynowanie, przygotowanie zamówień, e-fulfilment, co-packing, zarządzanie zwrotami oraz przywracaniem pełnej wartości produktów w magazynach dedykowanych i współdzielonych.

Współpracujemy między innymi z marką Avon, z którą w ubiegłym roku świętowaliśmy 15-lecie naszego partnerstwa. Nasze usługi obejmują wsparcie produkcji, magazynowanie, usługi wartości dodanej, takie jak pakowanie prezentów i spersonalizowane wiadomości świąteczne. GXO zapewnia również rozwiązania współdzielone dla Avon i jego dostawców, zapewniając natychmiastowy dostęp do wysokiej jakości powierzchni i wspierając rozwój przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.

Cieszymy się, że możemy rozszerzyć i stale ulepszać tę współpracę, która wykracza poza rolę dostawcy usług logistycznych. Wspólnie wywieramy pozytywny wpływ na lokalne społeczności biorące udział w biegu Avon przeciwko przemocy i innych inicjatywach ESG.

W branży kosmetycznej dostarczamy również rozwiązania logistyczne dla Harry‘s w naszym współdzielonym centrum logistycznym w Poznaniu, gdzie zapewniamy usługi wartości dodanej, takie jak: grawerowanie, czy spersonalizowane opakowania. Jesteśmy zaangażowani w dalsze inwestycje dla tej branży, aby zwiększyć nasze możliwości operacyjne i wyprzedzać szczególne wymagania marek kosmetycznych i luksusowych.

Jakie są cele GXO na najbliższe lata i przed jakimi najważniejszymi wyzwaniami, Pana zdaniem, będą stały w najbliższej przyszłości firmy logistyczne?

W najbliższych latach chcemy zwiększyć nasze możliwości w zakresie realizacji zamówień wielokanałowych, rozszerzania spersonalizowanych usług wartości dodanej i logistyki zwrotów, odpowiadając na rosnący popyt w branży kosmetycznej. Kluczowe wyzwania będą wiązać się z zarządzaniem zakłóceniami w łańcuchu dostaw i spełnianiem wysokich standardów środowiskowych oczekiwanych przez konsumentów już nie tylko z pokolenia Z. Naszym celem jest wykorzystanie zaawansowanej technologii i skalowalnych rozwiązań do zapewnienia wydajności operacyjnej i zrównoważonego rozwoju.

Mamy ambicję uczynić branżę kosmetyczną bardziej zrównoważoną dzięki naszej logistyce i przyczyniać się do rozwijania gospodarki o obiegu zamkniętym, realizując nasze własne cele ESG oraz wspierając w tym również naszych klientów z branży kosmetycznej.

Czytaj także: GXO wprowadza humanoidalne roboty do swoich magazynów

Artykuł Sponsorowany
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
17.10.2024 16:05
GXO i Henkel rozszerzają współpracę o logistykę dla produktów kosmetycznych
GXO Logistics i Henkel rozszerzyły swoją współpracę we Francjifot. Claudia ROUX

GXO Logistics i Henkel rozszerzyły swoją współpracę we Francji. Do tej pory GXO zarządzało magazynowaniem, dystrybucją, zwrotami sezonowymi i usługami dla marek koncernuw segmentach prania i pielęgnacji domowej, a teraz rozszerza swoje usługi o logistykę dla kultowych marek kosmetycznych Henkla

Firma GXO Logistics, największy na świecie operator logistyki kontraktowej ogłosił dzisiaj przedłużenie i rozszerzenie współpracy we Francji z koncernem Henkel. GXO zarządza magazynowaniem, dystrybucją, zwrotami sezonowymi i usługami o wartości dodanej dla szeregu marek Henkel w segmentach prania i pielęgnacji domowej, a teraz rozszerza swoje usługi o logistykę dla kultowych marek kosmetycznych koncernu.

GXO zarządza logistyką dla firmy Henkel w magazynie o powierzchni 60 tys. mkw. w okolicy Orleanu w środkowej Francji. Wraz z rozszerzeniem współpracy o logistykę dla produktów kosmetycznych, GXO będzie wdrażać kolejne nowoczesne technologie zapewniające stałą konkurencyjność na miejscu, takie jak rozwiązanie zapewniające widoczność zapasów oraz pick to light wspierające transformację procesów kompletacji i zwiększające wydajność.

GXO świadczy również usługi wartości dodanej w zakresie co-packingu i kontroli jakości transportu dla klientów Henkel we Francji i za granicą. Marki Henkel obsługiwane w tym magazynie to: Super Croix, Xtra, Le Chat, Persil, Mir, Maison Verte, Decolor Stop, K2r, Catch, Fa, Taft, Palette i Schwarzkopf.

Czytaj także: GXO wprowadza humanoidalne roboty do swoich magazynów

Stephane Pujol, szef operacji łańcucha dostaw, Henkel marki konsumenckie we Francji, powiedział: „Od początku naszej współpracy GXO jest naszym zaufanym partnerem. Wspólnie wdrażamy najnowsze technologie, aby jeszcze bardziej usprawnić nasz łańcuch dostaw, oferując naszym klientom najlepsze usługi”.

Henkel i GXO mają wspólne cele zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2 w całej swojej działalności. Dlatego GXO zainstalowało na terenie magazynu oświetlenie LED, z systemem wykrywania zmierzchu i ruchu, a nawet posiada stado owiec, aby utrzymać okoliczne tereny zielone w sposób zrównoważony. Aby pójść o krok dalej, Henkel i GXO planują zainstalować panele słoneczne, które mogą pokryć do 50 proc. energii elektrycznej zużywanej przez operacje.

Według Supply Chain Magazine, GXO zajmuje obecnie 2. miejsce wśród najlepszych dostawców usług logistycznych we Francji, zarządzając w 70 centrach logistyką dla klientów z różnych sektorów, w tym e-commerce, handlu detalicznego, FMCG i technologii. We Francji GXO zatrudnia blisko 10 tys. pracowników, a w samym 2023 roku przyjęło ok. tysiąc nowych osób.  

GXO Logistics, Inc. jest największym na świecie operatorem logistyki kontraktowej. Siedziba GXO znajduje się w Greenwich, Conn, USA. GXO zatrudnia ok. 130 tys. pracowników w ponad 970 centrach logistycznych o łącznej powierzchni 20 mln mkw. W regionie Europy Środkowej  (Niemcy, Polska, Czechy i Rumunia) GXO działa od ponad 20 lat, obsługując klientów z branży e-commerce, mody, FMCG i DIY. Specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach i usługach logistycznych, takich jak: magazynowanie, przygotowanie zamówień, e-fulfilment, co-packing, zarządzanie zwrotami, zarządzanie naprawami oraz logistyka w kontrolowanej temperaturze, zarówno w obiektach dedykowanych, jak i współdzielonych. W regionie Europy Środkowej.GXO zatrudnia obecnie około 4 tys. pracowników w ponad 30 lokalizacjach o łącznej powierzchni 800 tys. mkw. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 07:06