1 stycznia 2023 r. weszło w życie wiele nowych przepisów odnoszących się do praw konsumentów i mających znaczenie dla przedsiębiorców zajmujących się handlem, w tym w internecie. Zmiany w polskim prawie (m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym) wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
Zakaz umieszczania fałszywych opinii
Gwałtownie rośnie sprzedaż w e-commerce, a konsumenci polegają na opiniach publikowanych w internecie. Od 1 stycznia każdy przedsiębiorca, który umieszcza recenzje produktów na swojej stronie internetowej (np. portalu, e-sklepie, platformie), musi podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane jest też publikowanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Informacje o sprzedających na platformach
Konsumenci mają być jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie/w e-sklepie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku muszą być także poinformowani, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.
Pozycjonowanie ofert
Jeśli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów np. w swoim sklepie internetowym, musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Musi również wyraźnie opisywać reklamy oraz płatności dokonane w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
Indywidualne ceny
Jeśli przedsiębiorca sprzedający online stosuje indywidualne ceny również musi o tym wyraźnie i jasno poinformować konsumenta. Jak podaje UOKiK, dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron. Nie dotyczy natomiast dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizmów, które opierają się na czynnikach niezwiązanych z osobą konkretnego użytkownika, np. zmianą popytu na dany towar.
Chronione dane osobowe
Konsumenci będą chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe, np. dostęp do aplikacji, pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Będą obowiązywać takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Czytaj także: Kupujesz opnie w internecie? Sypią się pierwsze kary prezesa UOKiK