StoryEditor
Rynek i trendy
19.01.2021 00:00

W organach nadzorujących apteki trwa kontrola NIK

Podczas posiedzenia Zespołu Parlamentarnego ds. Polityki Lekowej i Zespołu Parlamentarnego ds. Ochrony Konsumentów i Przedsiębiorców przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli poinformowali, że aktualnie NIK przeprowadza kontrolę działań Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w zakresie nadzoru tych organów nad obrotem produktami leczniczymi. Zakończenie kontroli planowane jest na 31 stycznia, a przedstawienie jej wyników na koniec marca.

Posiedzenie Zespołu Parlamentarnego ds. Polityki Lekowej i Zespołu Parlamentarnego ds. Ochrony Konsumentów i Przedsiębiorców, na którym przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli poinformowali o kontroli działań Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego odbyło się 15 stycznia. Tego samego dnia wieczorem Paweł Piotrowski został odwołany z funkcji Głównego Inspektora  Farmaceutycznego.

Czytaj też: Główny Inspektor Farmaceutyczny Paweł Piotrowski odwołany

Podczas posiedzenia zespołu parlamentarnego zaprezentowano też raport WEI dotyczący regulacji prawnych na rynku farmaceutycznym, aktualnej struktury rynku aptek w Polsce oraz roli samorządu zawodowego farmaceutów. Wynika z niego m.in., że od 2017 r. spada liczba aptek działających w Polsce, co jest efektem wejścia w życie tzw. Apteki dla Aptekarza. Zgodnie z danymi aktualnie funkcjonuje ich o ponad 1200 aptek mniej niż przed wejściem w życie tej nowelizacji Prawa farmaceutycznego.

Czytaj też: Tomasz Wróblewski, WEI: Państwo dba o interesy hurtowni farmaceutycznych, nie o pacjentów

Na problemy w branży farmaceutycznej, działania Inspekcji Farmaceutycznej oraz innych organów i podmiotów funkcjonujących na tym rynku zwrócił też uwagę przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Polityki Lekowej Jakub Kulesza (Konfederacja).

– Organy Inspekcji Farmaceutycznej coraz szerzej zaczynają interpretować przepisy prawa i wydają decyzje o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki lub nie przejściu zezwolenia ze względu na naruszenia przepisów antykoncentracyjnych. Sądy administracyjne wydają w tych sprawach wykluczające się orzeczenia, w których ocena stanu prawnego różni się w zależności od składu orzekającego. Dodatkowo można odnieść wrażenie że Inspekcja zaczyna wchodzić w buty innych organów, badając w ramach prowadzonych przez siebie postępowań kwestie, które należą do kompetencji UOKiK, takich jak ocena czy umowa zawarta z franczyzobiorca powoduje włączenie w ramy grupy kapitałowej czy nie – powiedział przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Polityki Lekowej.

Na konieczność funkcjonowania rynku aptek, który będzie służył przede wszystkim ochronie zdrowia pacjentów zwracał też uwagę Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.  

– Z punktu widzenia pacjentów potrzebne są takie rozwiązania, które będą tworzyły aptekę dla pacjenta, a nie aptekę dla aptekarza – mówił.

Powołując się na wnioski z raportu WEI, prof. Robert Gwiazdowski, kandydat na Rzecznika Praw Obywatelskich wyraził opinię, że potrzebna jest publiczna dyskusja na temat aktualnej sytuacji w branży farmaceutycznej, działań Inspekcji Farmaceutycznej oraz innych organów i podmiotów funkcjonujących na tym rynku.

Podczas posiedzenia obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Rozwoju, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Najwyższej Izby Kontroli, Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz Naczelnej Rady Aptekarskiej, a także przedsiębiorcy działający na rynku aptecznym i przedstawiciele organizacji reprezentujących pacjentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
12.11.2024 08:30
Drogerie stacjonarne ciągle generują największą sprzedaż kosmetyków
Otwarcie drogerii DM w CH Łopuszańska 22 w Warszawiefot. wiadomoscikosmetyczne.pl/K.Bochner

Pomimo rosnącego udziału e-commerce i dyskontów to drogerie stacjonarne generują ciągle największą sprzedaż kosmetyków. W kolejnych latach będą się umacniały silne sieci drogeryjne i perfumeryjne kosztem placówek działających samodzielnie – pokazują dane PMR.

Według raportu PMR Market Experts „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029”, drogerie stacjonarne z blisko 37 proc. wartościowym udziałem w rynku są nadal największym kanałem sprzedaży kosmetyków, mimo że znaczenie dyskontów i internetu rośnie.

Wartość sprzedaży kosmetyków przez drogerie stacjonarne w 2024 roku wyniosła ponad 12,4 mld zł i w latach 2024-2029 ma wzrosnąć do blisko 17 mld zł.

– Mimo, że w ostatnich latach znaczenie drogerii stacjonarnych spada na rzecz sprzedaży kosmetyków w dyskontach i za pośrednictwem internetu, ich dominująca pozycja pozostanie w najbliższych latach niezagrożona – mówi Karolina Szałas, Senior Analyst w PMR Market Experts.

Udział kanału online w sprzedaży kosmetyków, według PMR, wynosi obecnie ponad 17 proc.

Większość sprzedaży w segmencie sklepów drogeryjno-kosmetycznych generują sklepy sieciowe. Główną siłą napędową tego kanału są duże sklepy kosmetyczne, które odpowiadają za około 75 proc. ogólnej sprzedaży (ponad 9 miliardów złotych w 2024 roku). Drugim pod względem wartości sprzedaży formatem w tym kanale są sklepy perfumeryjne, których wartość w 2024 roku wyniosła ponad 1 miliard złotych (11 proc. udziału w rynku). Według PMR, realizujące strategię omnichannel, wprowadzające produktową ofertę premium oraz innowacyjne technologie, drogerie sieciowe będą się nadal umacniać na rynku kosztem mniejszych podmiotów działających niezależnie.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
11.11.2024 11:00
SMSAPI: 72 proc. Polaków i Polek wie już, co chce kupić na Black Friday
DALL-E

Badanie przeprowadzone przez gliwicką firmę SMSAPI ukazuje, że Polacy podchodzą do Black Friday z dobrze przemyślaną strategią zakupową. Zdecydowana większość, bo aż 72 proc., wie już, co chce kupić, a niemal połowa z nich wybiera mobilne rozwiązania podczas zakupów online.

Black Friday, tradycyjnie rozpoczynający sezon świątecznych wyprzedaży, cieszy się w Polsce rosnącym zainteresowaniem. Najnowsze badanie SMSAPI pokazuje, że 72 proc. polskich konsumentów planuje ten dzień, by kupić wcześniej upatrzone produkty, dwukrotnie przewyższając zainteresowanie spontanicznymi zakupami czy prezentami. Co więcej, aż 52 proc. respondentów, co przekłada się na około 15 mln dorosłych Polaków, już teraz deklaruje chęć dokonania zakupów w tym dniu, podczas gdy 38 proc. podejmie decyzję w zależności od oferowanych promocji.

Dane z badania ujawniają, że coraz więcej osób wybiera zakupy mobilne. Aż 55 proc. respondentów preferuje przeprowadzenie całego procesu zakupowego na smartfonie, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, gdy popularne było korzystanie z komputera do finalizacji transakcji. Ta zmiana wpływa na obniżenie liczby porzuconych koszyków, ponieważ klienci nie przerywają zakupów przy zmianie urządzenia. Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI podkreśla, że skuteczne kampanie marketingowe, takie jak promocje wysyłane SMS-em, e-mailem czy za pomocą mediów społecznościowych, są kluczowe w przyciąganiu klientów, którzy już wcześniej wybrali produkty.

Co będzie w koszykach zakupowych na Black Friday?

Analiza preferencji zakupowych wskazuje, że najchętniej kupowaną kategorią produktów pozostają odzież i obuwie, na które stawia 70 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym wyborem jest elektronika użytkowa i małe RTV, które interesują nieco ponad połowę ankietowanych. Oczekiwane wydatki są zróżnicowane – niemal 30 proc. respondentów planuje przeznaczyć na zakupy od 100 do 500 zł, natomiast co piąty badany przewiduje wydatek rzędu 500-1000 zł.

Black Friday w Polsce wciąż ma charakter głównie internetowy. Aż 75 proc. respondentów zamierza szukać promocji w sieci, co stanowi wyraźny sygnał dla sprzedawców o konieczności skupienia się na cyfrowych kanałach promocji. Maja Wiśniewska-Hardek radzi, by sprzedawcy dopracowali swoje strategie online, gdyż to właśnie tam, wirtualnie, rozgrywa się kluczowa część walki o klienta.

Badanie SMSAPI zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie 1000 dorosłych Polaków w panelu SurvGo (BioStat).

Czytaj także: Polska wśród najdroższych krajów pod względem cen kosmetyków. Raport Wethrift ujawnia szczegóły

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2024 12:29