Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, poinformował dziś, że postawił zarzut wprowadzania konsumentów w błąd dwóm sklepom sprzedającym w internecie odzież i obuwie – born2be.pl i renee.pl. Oba należą do spółki Azagroup.
Poszło o permanentne promocje, czyli okazje, które się nie kończą, a więc w korzystnych cenach czy bonusach nie ma nic wyjątkowego.
Jak podaje UOKIK, w obu sklepach kupujący mogli skorzystać ze specjalnych kodów rabatowych, które rozpowszechniane były z hasłami mobilizującymi do zakupów, np. „szalona środa”, „tydzień urodzinowy”, „noc zakupów”.
Kupujący mógł odnieść wrażenie, że jedynie w tym konkretnym momencie może kupić sukienkę lub buty w wyjątkowo korzystnej, obniżonej cenie, a w rzeczywistości poddawany był manipulacji i sztucznej presji, gdyż promocje na stronach tych sklepów nie kończyły się nigdy. Po zakończeniu okresu obowiązywania akcji promocyjnej, na stronie pojawiał się nowy (lub ten sam) kod rabatowy i rozpoczynała się kolejna promocja. Dodatkowo, czas do końca promocji odliczany był przez specjalny zegar.
– Sugerowanie przez sklepy internetowe ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie, to niezgodna z prawem praktyka rynkowa. Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Jeśli zarzuty wobec Azagroup zostaną potwierdzone, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Promocje są bardzo istotnym działaniem marketingowym wspierającym sprzedaż na rynku kosmetycznym i mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Uważa się wręcz, że bez nich, w niektórych kategoriach, sprzedaż praktycznie jest niemożliwa. Często określane są właśnie mianem permanentnych. Warto zwrócić uwagę, aby choć stale prowadzone – były zgodne z prawem.
Czytaj także:
UOKiK zapowiada kontrole opinii umieszczanych w e-sklepach
UOKiK podsumowuje 2022 rok. Milionowe kary, kontrole i postępowania